Dieta 2010: Letos to dokážete! | Pro ženy | Blesk.cz

Dieta 2010: Letos to dokážete!

2. ledna 2010 | 05:00

Zkusili jste si marně obléct džíny, které jste ještě před svátky dopnuli? Postavili jste se na váhu a při pohledu na ukázané kilogramy se vyděsili? Dali jste si novoroční předsevzetí, že zhubnete? Letos to určitě dokážete, protože v tom nebudete sami!

Každý den po celý leden v Blesku najdete návod, jak zhubnout zdravě, bez komplikací nebo hladovění. A především – jak snížit váhu natrvalo. Věřme si, letos to společně dokážeme!

Chcete-li zhubnout zdravě a netrápit se přitom hlady, začněte se zajímat o to, co jíte. Čtěte energetickou hodnotu potravin a jejich složení. Naše tělo si totiž můžete představit jako chytrou hospodyňku. Vše, co dostane, buď spotřebuje, nebo zakonzervuje do zásoby na horší časy.

Zapisujte si, co sníte
Hubnutí je vlastně jednoduchá matematika. Většina z nás by měla hubnout, pokud denně přijme 4400–5800 kJ. Než si zvyknete všechno přepočítávat na energetickou hodnotu, je dobré si vše, co sníte, psát. Během několika dní se tak naučíte odhadovat hodnoty potravin a nebude pro vás problém si během dne jídelníček upravit. Na každé potravině najdete na etiketě energetickou hodnotu, ta pro vás teď bude klíčová.

Nehubněte rychle
Minimální příjem energie by nikdy neměl klesnout pod hranici 4400 kJ. Zdravým způsobem byste měli za měsíc shodit 2–4 kila. Rychlejší úbytek váhy by organismu mohl ublížit, pokud se tak neděje pod lékařským dohledem. Klesne-li tedy ručička váhy o více než 1 kilogram týdně, přidávejte si porce o 400 kJ, dokud nebude úbytek 0,5 až 1 kg za týden. Právě tak je to pro tělo zdravé.

Odlehčovací jídelníček a tipy na hubnutí najdete na dalších stranách přílohy.


Jak jste na tom s kilogramy? Spočítejte si BMI!
Máte, nebo nemáte nadváhu? Spočítejte si svůj Body mass index (BMI). To je hodnota vypočtená podle vzorce: váha v kg dělená výškou v metrech na druhou. Například člověk s váhou 80 kg a výškou 183 cm si BMI vypočítá podle uvedeného vzorce takto: BMI = 80 / 1,832 = 23,89
(pozn.: vzorec graficky jako zlomek!)

BMI klasifikace

méně než 18,5:   podváha
18,5 – 24,99:    optimální váha
25 – 29,99:   nadváha
30 – 34,99:   obezita prvního stupně
35 – 39,99:   obezita druhého stupně
více než 40:   obezita třetího stupně

Autor: sim