Velký test Blesku: Dokážete letos zhubnout? | Pro ženy | Blesk.cz

Velký test Blesku: Dokážete letos zhubnout?

3. ledna 2009 | 11:05

Myslíte, že letos už to konečně vyjde a vy shodíte tukovou zátěž, kterou dennodenně vláčíte? Jak je to ale s vaší vůlí, motivací a skrytými předsudky dietních zásad?

Vaše šance poodkryje dnešní test. Ke každé odpovědi je v závorce přidělen počet bodů, zapisujte si je, a na konci sečtete.

Jaký si dáváte cíl?
* Zhubnout týdně aspoň pět kilo, je to přehnané, ale alespoň mne to motivuje (5b)
* Změnit životní styl (1b)
* Vydržet to alespoň měsíc a pak se uvidí (3b)

Jak ovlivní stres v práci nebo domácí povinnosti vaše úsilí dodržovat zásady hubnutí?
* Myslím si, že je po počáteční euforii nedodržím (3b)
* Stresu je okolo mě hodně, právě proto jsem se ale také rozhodl/a hubnout (5b)
* Zvládnu to. Jsem bez vážných problémů (1b)

Je ve vašem okolí někdo, kdo vás při držení diety podpoří?
* Určitě se někdo najde (1b)
* Ano, všichni mě k tomu ponoukají (3b)
* Ne, nikoho nemám (5b)

Co je nejideálnější recept na shazování nadbytečných polštářků?
* Pravidelná fyzická aktivita a zdravá strava (1b)
* Doplňky stravy podporující odbourávání tuku (5b)
* Kombinace obojího (3b)

Co říkáte na počítání energie přijaté z potravy a vyhodnocování denní dávky pro zhubnutí?
* To je dobrý recept, ale nechce se mi to počítat (5b)
* Samo o sobě to nestačí, záleží, z čeho energie je (3b)
* Funguje to, tělo neukládá tolik (1b)

K dietě nepatří cukrovinky a limonády. Jak je to s kávou a alkoholem?
* Káva urychluje metabolismus, stejně jako alkohol, takže do redukčního programu se rozhodně hodí (5b)
* Káva ani alkohol k redukci váhy nepatří (1b)
* Nejsou to zrovna ideální pomocníci, ale jednou za čas, proč ne (3b)

Čím nejčastěji zaháníte žízeň?
* Čajem a ochucenými minerálkami (3b)
* Čistou vodou (1b)
* Sladkými džusy nebo limonádami (5b)

Zkusil/a jste někdy nárazovou dietu, například jíst jen zelnou polévku, pít jen džusy apod.?

* Ne, to nikam nevede (3b)
* Jednorázově to zafunguje, ale je to o zdraví (5b)
* Vždycky, když chci zhubnout (1b)

Použil/a jste někdy k vyprázdnění projímadlo, nebo jste si vyvolal/a zvracení?
* Ano, mnohokrát (5b)
* Ano, výjimečně (3b)
* Ne, nikdy (1b)

Co říkáte lidové dietě 'nežrat'? Je to dobrý recept?
* Ano, vydržet pár dní o hladu zaručeně rozhoří spalování tukových zásob (5b)
* Ano, je to skvělý způsob, jak zhubnout, tělo to vůbec nepoškodí (1b)
* Zastavit přísun jídla úplně je šok, lepší je omezit dávky a jíst menší porce (3b)

Co si myslíte o 'light' potravinách?
* Při redukci váhy si je v obchodě cíleně vybírám (5b)
* Ne všechno je opravdu dietní, ale vodítko to je (3b)
* Je potřeba prostudovat etiketu, tam se ukáže hodnota cukrů, tuků atd. (1b)

Jste zvyklí dávat si po jídle zákusek?
* Ano, pravidelně, bez 'sladké tečky' by nebylo jídlo dokonalé! (5b)
* Jen někdy (1b)
* Ne, sladké nemusím (3b)

Jak často jíte, protože jste hladový/á?
* Jím jenom, když mám skutečně hlad (1b)
* Jím vždy, když vidím někoho jíst - v práci, doma, na ulici, to je jedno (5b)
* Jím pravidelně, to je nejzdravější (3b)

Když držíte dietu, představujete si někdy, jak jíte velké množství svého oblíbeného jídla?
* Usínám a budím se s tou myšlenkou a pak hlad zaháním jídlem (5b)
* Ano, ale jen občas. Myšlenky ukočíruju (1b)
* Ještě se mi to nestalo (3b)

 

Sladké k dietě nepatří, ale úplně ho ostranit z jídelníčku také není optimální
Sladké k dietě nepatří, ale úplně ho ostranit z jídelníčku také není optimální
Autor: Ladislav Křivan



Když se mluví o jídle, dostanete na něj chuť?
* Výjimečně se mi to stane, ale jídlo si nevezmu (1b)
* Ano, někdy podlehnu a něco si zobnu (3b)
* Přede mnou se o jídle vůbec nesmí mluvit, jinak musím okamžitě jíst (5b)

Držíte dietu, a přátelé vás přemluvili zajít do restaurace, kde si objednáte své oblíbené tučné jídlo. Co uděláte?
* Upravím podle kalorií jídelníček zbytku dne (1b)
* Další den bych se potrestal/ a hladovkou (3b)
* Nevadí, dobrý důvod dát si ještě zákusek. Zítra začnu s dietou znovu (5b)

Stalo se vám někdy, že jste snědl/a rychle množství jídla a potom jste cítil/a, že tato situace byla nezvladatelná?
* To se mi stává často... Po nočním útoku na lednici jsem si ráno vědom/a toho, že jsem situaci neměl/a pod kontrolou (5b)
* Už se mi to stalo, cítil/a jsem se provinile (3b)
* Tak to se mi ještě nestalo. Vždy se snažím jíst s mírou (1b)

Jíte více, když pociťujete úzkost, vztek nebo osamělost?
* Emoce ventiluji jinak (1b)
* Ano, někdy je jídlo jediná opora, kterou mám pro sebe po ruce (3b)
* Ano, ve špatných životních obdobích znatelně nabývám na váze (5b)

Jíte více, než byste chtěl/a, například když zažijete nějaká nepříjemná setkání, po náročném dni v práci nebo při kocovině?
* Ano, čokoládu musím mít vždy po ruce (5b)
* Při velmi stresových situacích i já někdy sáhnu po svém oblíbeném jídle (3b)
* Ne, stres ventiluji sportem, přírodou či jinými koníčky (1b)

Zažíváte opakovaně stres v zaměstnání nebo doma?
* Bohužel ano (5b)
* Jen nárazově (3b)
* Ani ne (1b)

Pomáhá vám obvykle dobré jídlo zlepšit náladu?
* Ne. Jídlo s mou náladou nijak nesouvisí (3b)
* Ano, a musím říct, že to zabírá (5b)
* Jen občas si dám třeba malý kousek čokolády a chmury jsou pryč (1b)

Chodíte na procházky?
* Pravidelně. Bez parku či lesa nemohu existovat (1b)
* Jen občas nebo o víkendech, kdy vyrážím s rodinou či přáteli (3b)
* Mám volno jen vzácně, nevyplýtvám si ho nesmyslnou procházkou (5b)

Když přemýšlíte o cvičení, máte pozitivní, nebo negativní představy?
* Negativní. Vidím se zpocený/ á, lapající po dechu a na pokraji svých sil (5b)
* Neutrální, ale snad si vybuduji motivaci (3b)
* Mám jen pozitivní představy. To uvolnění energie je přece 'nabíjející'! (1b)

Věříte, že budete cvičit pravidelně?
* S pravidelným režimem mám problémy (3b)
* Podle toho, jaké výsledky se dostaví... (5b)
* Věřím si. Když mám motivaci, pak umím zatnout a pravidelnost dodržet (1b)

Sportujete?
* Ano, pravidelně (1b)
* Jen příležitostně na dovolené nebo o víkendu (3b)
* Ne, vůbec (5b)

HODNOCENÍ

25-54 bodů
Buď jste ideální případ absolutně vyrovnaných osobností, nebo jste věčný dietář, který už snad ani neví, jak jídlo chutná. Jste-li první případ, buďte jen rádi, že jste si tento test mohli udělat ze srandy. Jste-li ale případ druhý, pak si znovu projděte odpovědi a zamyslete se. Německé přísloví praví: Jídlo a pití drží duši a tělo pohromadě. V jakém stavu se nachází vaše duše?

55-95 bodů
Gratulujeme, jste nejlepšími adepty k tomu, opřít se sám do sebe a zbavit se přebytečných pneumatik. Vy už nejspíše víte, že úspěch tkví ve změně chování. Občas to s vámi jde od zdi ke zdi, chvilku se držíte rozumného životního stylu, správně jíte, hýbete se, a pak polevíte. Učte se jíst pravidelně po malých dávkách. Pokuste se najít více pohybových aktivit, které vám přinášejí potěšení. Jinak jste ale na hubnutí připraveni, tak do toho!

96-125 bodů
Pozor, pozor! Vypadá to, že máte tendenci jíst jen proto, že jídlo je dostupné. Nebo že jste ve stresu. Jste náchylní k přejídání se, jakmile se události vymknou vaší kontrole nebo vás zaskočí nějaká nenadálá situace. Víte, že své emoce můžete ventilovat také jinak, než klobásou či čokoládou? Co takhle jít si zaplavat nebo na jaře oprášit kolo? Možná chcete tak usilovně zhubnout, že uvěříte reklamním trikům i zaručeným receptům. Ale bez pohybu a vyvážené stravy se hubnutí neobejde! A přestože se zdá, že pro vás ještě ideální čas k hubnutí nenastal, ta největší výzva visí právě nad vámi! Dejte si reálné cíle a zkuste pro sebe něco udělat! Hodnocení

Autor: red
1080p 720p 360p
DesktopMobile