Proměňte kalorické bomby v dietní pochoutky! | Pro ženy | Blesk.cz

Proměňte kalorické bomby v dietní pochoutky!

2. ledna 2009 | 16:49

Pokud se rozhodnete, že budete hubnout, nemusíte se nutně bát drastických diet a nepříjemného odříkání. Existují naštěstí i podstatně příjemnější metody, které vedou ke snížení váhy.

I při hubnutí si můžete pochutnat na svém oblíbeném jídle. Je ale nutné připravit pokrmy jinak, než jste byli dosud zvyklí. My vám poradíme jak!

Nepřikazujte si 'superzdravá jídla', která vám třeba nebudou chutnat. Lépe je vyjít z vašich zvyklostí a upravit pokrmy tak, abyste snížili energii, ale aby chutnaly téměř tak, jak je máte rádi. Následující řádky vám nedají přesný rozpis receptů. Ale jsou inspirací, jak postupovat, abyste si uměli sami upravit vaše vlastní pokrmy tak, abyste ochudili buňky pouze tukové, ale ne na úkor chuťových.

Uvádíme vždy dva recepty podobného jídla, které se však liší složením, a tudíž i energetickou hodnotou. A jak uděláme z kalorické bomby kaloricky 'neškodnou' pochoutku?

●Strava obsahuje díky výběru vhodných surovin (omezení skrytých tuků a cukru) málo energie.

●Technologickou úpravou jídla bez použití zjevných tuků (s použitím vhodného nádobí) snížíte přijatou energii.

●A protože jíte i očima, výsledný pokrm by měl lahodit nejen chuťovým buňkám, ale i oku. Jednoduché, co říkáte? Takže jdeme na to!

Kuře
Kuře
Autor: Scom

1. Kuře

Kalorická bomba (4000 kJ)

Smažené kuřecí stehno, bramborový salát s majonézou Kuřecí stehno ovaříme, osolíme, obalíme v trojobalu a usmažíme.

Bramborový salát s majonézou: Brambory uvaříme ve slupce a po vychladnutí oloupeme. Nakrájíme na plátky nebo na kostičky a smícháme s drobně nakrájenou cibulí, nakrájenou kyselou okurkou, vařenou nakrájenou mrkví a celerem a sterilovaným hráškem. Přidáme majonézu, sůl, pepř a ocet podle chuti. Pro snížení energetické hodnoty pokrmu můžeme majonézu nahradit zčásti bílým jogurtem.

Redukční varianta (1470 kJ)

Dušená kuřecí prsa, bramborová kaše, ledový salát Kuřecí prsa očistíme, naporcujeme, osolíme a okmínujeme. Opečeme na oleji a podlijeme mírně vodou. Udusíme a podáváme s bramborovou kaší a salátem (obloha).

Bramborová kaše: Brambory oloupeme a uvaříme v osolené vodě. Vodu slijeme a brambory rozšťoucháme a s horkým mlékem vymícháme na kaši.

Jak redukujeme:

Smažení přidává pokrmům nejvíce energie. Pokuste se jej tedy co nejvíce omezit. Pokud si ho chcete občas dopřát, snažte se tuk z hotového pokrmu co nejvíce odstranit, např. odsátím ubrouskem. Účinnější je ale smažený kousek na zlomek vteřiny, ihned po vyjmutí z pánve, ponořit do hrnce s vroucí vodou. Skryté tuky omezíme vhodnou volbou masa (kuřecí prsa mají podstatně méně tuku než stehno).

Králík
Králík
Autor: Scom

2. Pečený králík

Kalorická bomba (3420 kJ)

Naporcovaného králíka osolíme, okmínujeme a potřeme rozetřeným česnekem. Opečeme na slanině, přidáme cibuli, podlijeme vodou a upečeme v troubě do zlatova. Jako přílohu volíme bramborový knedlík a zelí.

Bramborové knedlíky: Uvařené a oloupané brambory nastrouháme, přidáme vejce, hrubou mouku a krupici, osolíme a zpracujeme v těsto. Vytvarujeme knedlík, vaříme 20 minut. Vyndáme a nakrájíme.

Dušené zelí: Zelí očistíme a nakrájíme na nudličky. Spaříme vroucí vodou, osolíme, okmínujeme a podusíme. Zahustíme cibulovou jíškou a ochutíme.

Redukční pokrm (1590 kJ)

Králíka naporcujeme, potřeme česnekem, osolíme a okmínujeme. Můžeme přidat bylinky – například tymián nebo dobromysl, maso tak získá zajímavou chuť. Upečeme s cibulí do zlatova. Jako přílohu dáme brambory a špenát. Brambory omyjeme, oloupeme, rozkrájíme na menší kousky u uvaříme ve vodě se solí a kmínem. Mražený špenát nakrájíme na kostky, přidáme cibulku najemno pokrájenou a necháme na tefl onovém nádobí podusit.

Jak redukujeme:

Při redukci váhy je třeba omezovat přílohy. Bramborový knedlík nahraďte bramborem, ale pokud by to pro vás nebylo ono, tak si rozkrojte dva knedlíky napůl a naaranžujte si je na talíři, aby to vypadalo, že máte knedlíky čtyři. Jíme očima a uvidíte, že psychické nasycení funguje tak, že se vší pravděpodobností nebudete mít hlad.

Čína
Čína
Autor: Scom

3. 'Čína' s rýží

Kalorická bomba (4000 kJ)

Očištěnou zeleninu nakrájíme na nudličky, orestujeme na oleji a smícháme s vařenou rýží. Krátce opečeme a odstavíme. Maso nakrájíme na nudličky, játra na kousky a promícháme se solamylem. Nejprve opečeme na sádle vepřové maso, přidáme játra a krátce podusíme, ochutíme sójovou omáčkou, podlijeme bílým vínem a dusíme do měkka. Šťávu vysmahneme, přidáme zeleninu s rýží a promícháme.

Redukční varianta (2100 kJ)

Solamyl rozmícháme s vývarem, ochutíme sójovou omáčkou, případně přidáme několik kapek maggi. Opatrně promícháme s nakrájenými hranolky Šmakouna (náhražka za maso, výrobek z vaječných bílků, který lze koupit ve zdravé výživě či některých supermarketech, např. Tesco). Necháme chvilku marinovat. Rýži propláchneme a uvaříme běžným postupem. Na části rozehřátého oleje orestujeme na plátky pokrájený pórek a žampiony, přidáme zeleninovou směs, ochutíme, podlijeme trochou vývaru a podusíme. K podušené směsi zamícháme vařenou rýži. Na teflonové pánvi rozehřejeme zbytek oleje a opečeme na něm kousky Šmakouna a vmícháme do zeleniny.

Jak redukujeme:

Omezili jsme zjevné tuky při přípravě pokrmu – místo sádla vhodné nádobí se silným ocelovým dnem, které stačí tukem jen potřít a místo vepřového masa s vyšším procentem tuku jsme použili netučného Šmakouna s vysokým obsahem bílkovin. Kdo se bez masa neobejde, použije kuřecí prsa.

Masové placičky
Masové placičky
Autor: Scom

4. Masové placičky

Kalorická bomba (4100 kJ)

Placičky z mletého masa, zapečené brambory s nivou a smetanou Uvařené brambory rozkrojíme a vydlabeme. To, co jsme vydlabali, smícháme se solí, pepřem nastrouhanou nivou, kysanou smetanou, spařenými rajčaty, pažitkou a naplníme. Zapékáme přibližně 20 minut v předehřáté troubě. Umleté maso smícháme s cibulí pokrájenou na půlkolečka, kořením, vejcem a škrobovou moučkou. Necháme asi 2 hodiny odležet. Potom tvoříme placičky, které obalujeme v trojobalu z mouky, vejce a strouhanky a smažíme dozlatova na oleji.

Redukční pochoutka (2100 kJ)

Placičky z krůtího masa, plněné brambory Uvařené brambory rozkrojíme a vydlabeme. To, co jsme vydlabali z brambor, smícháme se solí, pepřem, 20% nastrouhaným sýrem, jogurtem, spařenými rajčaty a pažitkou. Směsí naplníme vydlabané brambory a asi 20 min. zapékáme v troubě. Omyté maso nakrájíme na nudličky, cibuli na jemná půlkolečka. Promícháme s kořením, vejci a škrobovou moučkou. Necháme asi 2 hod. odležet. Pak tvoříme placičky, které opékáme po obou stranách.

Jak redukujeme:

Při redukci váhy vybírejte potraviny s nižším procentem tuku. Plísňové sýry obsahují mnoho živočišného tuku, stejně tak smetana. Pokuste se nahradit tučný sýr sýrem s nižším procentem tuku. Kupované mleté maso obsahuje podstatně více tuku, než když si umelete vlastní netučné.

Ražniči
Ražniči
Autor: Scom

5. Ražniči/špízy

Kalorická bomba (2100 kJ)

Omyté, osušené a nejlépe lehce naklepané vepřové maso nakrájíme na větší kostky, slaninu na hranolky, cibuli a papriku na dílky. Na špejli nebo grilovací jehlu postupně navrstvíme jednotlivé suroviny, tak aby se pravidelně střídaly. Hotový výtvor dáme na olejem vytřený pekáček, podlijeme mírně vodou a v troubě upečeme. Kdo má gril, peče bez tuku.

Redukční pokrm: Kuřecí špízy (960 kJ)

Omyté a osušené maso z vykoštěných kuřecích stehen nebo z prsou nakrájíme na kostky, ostatní zeleninu na kousky a střídavě napichujeme na grilovací jehlu. Položíme na olejem vytřený pekáček, mírně podlijeme a v troubě upečeme.

Jak redukujeme:

Pokuste se nahradit tučné maso (vepřové) masem s menším procentem tuku. Optimálně kuřecí, krůtí, králičí, telecí, ale lze i jiné druhy masa, pokud jsou opravdu libová.

Autor: Blesk
Klíčová slova: dieta, kalorie, linie, obezita, jídlo
Diskuse ke článku
.
Související články
1080p 720p 360p
DesktopMobile