Čtvrtek 10. října 2024
Svátek slaví Marina, zítra Andrej
Oblačno, déšť 17°C

Jak zvládnout bez nehod jízdu na sněhu

5. února 2009 | 09:56

'Jezdím ráda, za volantem relaxuju a ještě jsem naštěstí nebourala. Přesto jak napadne sníh a teploty klesnou pod bod mrazu, za volant se mi nechce,' říká produkční časopisu Blesk pro ženy Veronika.

Podobně je na tom i šéfredaktorka Monika, která měla před lety na čerstvě napadaném sněhu nehodu. Proto jsme si jely nechat poradit od dvou zkušených řidiček - automobilové jezdkyně rally Evy a její navigátorky Ivony.

Cesta k rally
Je krásné slunečné dopoledne a my se ocitáme na ploše letiště na hořovicku, kde nás vítají dvě atraktivní ženy.Usedám s Evou do auta a už to sviští. Eva se rozjíždí přes sněhem pokryté letiště a ukazuje mi,co se dá autem všechno zvládnout. Smyk, prudká otočka, elegantní pirueta mezi kužely, zuby nehty se přidržuji opěrky, obdivuji s jakou lehkostí to zvládá. Stěží vnímám historky ze závodů, o tom jak je pro ženu těžké se probojovat do čistě chlapáckého světa, ale i výměně kol v prudkém deštia pocitu štěstí při vítězství.

 

Při závodech je celá trasa rozepsaná v rozpisu jízdy.
Autor: Michal Protivanský

"Řídit mě bavilo už od mládí, mám dokonce i motorku, jezdit závody byl vždy můj sen", prozradila na sebe Eva, která se k závodům dostala před sedmi lety. "Tenkrát mi závodník Josef Vyštejn, manžel mé navigátorky, nabídl, zda nechci zkusit rally. Nadšeně jsemkývla, naučila se jak správně řídit, jak jet ideální stopu, napsat rozpis. Potom jsem s Ivonou vytvořila posádku a začaly se účastnit mistrovství ČR v rally."

Chlapi
"Chlapi se na nás občas dívají skrz prsty, jako že co tady děláme," vypráví Eva a se smíchem dodává, že nejhorší je, když si je ženský tým dovolí porazit. Začátky podle ní byly v tomto směru těžké,po pár letech si ale už "holčičí" tým přeci jen vybudoval u svých mužských kolegů respekt. "Muži jsou hodně ješitní a sama víte, jak to vypadá, když je třeba předjedete na dálnici," dodává Ivona.

'Jsem strašně zvědavá, jestli kužely vůbec projedu,' říká Veronika
Autor: Michal Protivanský

Eva i Ivona mají podporu v rodině, i přesto, že je to poměrně drahý a náročný koníčekA zakázala by Eva rally své dceři? "Anitu auta moc nezajímají, raději se věnuje umění a hudbě, ale kdyby jednou chtěla závodit určitě bych jí to nezakazovala." Pokud člověk nebude přeceňovat své schopnosti není to tak nebezpečné, shodují se obě.

UŽITEČNÉ RADY
pro jízdu ve ztížených podmínkách

Během závodnické kariéry nasbírala Eva mnoho drahocenných zkušeností, co se týká řízení vozidla ve ztížených podmínkách.

1. Trénujte krizové situace
Důležitý je tzv. trénink před jízdou. Není na škodu, když napadne sníh a je náledí, najít si opuštěnou plochu a vyzkoušet si s vozem rozjezdy, prudké brždění, manévrování ze strany na stranu. Vytvoříte si tak obrázek o chování auta v krizových situacích a vyzkoušíte si citlivost pedálů, jak fungují a do jaké míry Vás ochrání bezpečnostní systémy /ESP, ABS, EBV,ASR/, kterými je vůz vybaven.

2. Nepodceňujte zimní pneumatiky
Jednou z hlavních a nejdůležitějších věcí, bez které se v zimním období neobejdeme. Jako závodnice musím potvrdit, že správné pneumatiky jsou základ bezpečné jízdy!

3. Rozjíždění na zledovatělé vozovce chce správný grif
Při rozjezdech se musíte vyvarovat vytáčení motoru vozidla do vysokých otáček, tzn. méně plynu (mít lehčí nohu na plynovém pedálu). Když se rozjíždíte do kopce, zařaďte 2. rychlostní stupeň – zabráníte tak prokluzování kol na místě.

Otestujte si, jak vaše auto reaguje při brzdění a v zatáčkách.
Autor: Michal Protivanský

4. Dodržujte bezpečné vzdálenosti mezi vozidly
Při jízdě na sněhu, ledu či mokré vozovce se brzdná dráha zněkolikanásobí oproti jízdě na suchu. Je třeba udržovat větší odstup od vozidla jedoucího před vámi.

5. Naučte se předvídat reakce ostatních
Musíte se snažit předvídat reakce ostatních účastníků silničního provozu. Ne vždy se ostatní řidiči zachovají tak, jak v dané situaci očekáváte.

6. Nezmatkujte, nepanikařte
Když už se auto dostane do krizové situace a pociťujete, že nad ním ztrácíte kontrolu, nesmíte začít panikařit – zavírat oči, pouštět se volantu. Mnoho modernějších aut je vybaveno bezpečnostními systémy, které vám pomohou nehodě zabránit. Nesmíme se vzdávat, ale s vozem bojovat. Když se vůz sune pravou stranou ve smyku, automaticky musíte točit volantem proti tj. doprava a naopak – smyk levou stranou, točíte volantem doleva. Vyvarujte se prudkého brždění a uberte plyn.

7. A na závěr nejdůležitější rada
Vždy mít před jízdou řádně očištěná všechna okna a zpětná zrcátka od námrazy.

Bezpečnou a šťastnou jízdu přeje Eva Vykydalová.

Otestujte si, jak vaše auto reaguje při brzdění a v zatáčkách.
Autor: Michal Protivanský

Autor: připravily: ver; mon