Sobota 20. dubna 2024
Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra
Oblačno, déšť 8°C

Černý pátek aneb předvánoční nákupní horečka je tu. Kde ulovit ty největší slevy?

22. listopadu 2023 | 06:00

Letos více než kdy jindy nám přijdou slevy opravdu vhod. S koncem listopadu totiž přichází i Černý pátek, který odstartuje nákup vánočních dárků. Kde zvýhodněně nakoupíte a co bude vhodným dárkem pro vaše blízké?

Kdy je Black Friday a odkud se vlastně vzal?

Black Friday, v překladu Černý pátek, každoročně připadá na čtvrtý pátek v listopadu po americkém svátku Díkůvzdání. Letos tedy připadá na 24. 11. Zavedení tohoto termínu se pojí s hospodářskou krizí v USA, která silně zasáhla světovou ekonomiku. Po krachu na newyorské burze někteří obchodníci zorganizovali den plný slev, aby se dostali z červených čísel a zákazníkům vrátili chuť znovu nakupovat. Odtud vzniklo i označení „černý“, které symbolizuje černou můru všech obchodníků.

Češi s nákupy záměrně čekají na Black Friday, potvrdil výzkum

Švédský fintech Klarna, platební a nákupní služba, která plně využívá umělou inteligenci provedla průzkum, který zjišťoval plány a preference Čechů a jejich nákupů na Black Friday.

Z průzkumu vyplynulo, že téměř tři čtvrtiny Čechů (67 %) plánuje nakupovat na Black Friday, přičemž celá polovina (50 %) záměrně s nákupy čeká, aby v tomto období využila slevy na dražší položky jako je elektronika, šperky, nebo nábytek.

Nejvíce lidí plánuje využít slevy na módu a obuv (45 %, z toho 54 % online), zde je pak nejpatrnější rozdíl mezi pohlavími, kdy online bude nakupovat 59 % žen a pouze 48 % mužů. Dále je pak největší zájem o elektroniku (44 %, z toho 78 % online ) a kosmetiku (30 %, z toho 61 % online), kterou bude na internetu nakupovat více mužů (64 %) než žen (59 %) a nejméně pak zástupci generace Z (pouze 36 %), zbytek (64 %) upřednostňuje kamenné prodejny.

Následuje zboží pro děti (24 %, z toho 76 % online) nebo výrobky pro dům a zahradu (23 %, z toho 70 % online). Největší rozdíl mezi online a offline nákupy můžeme pozorovat u kategorie erotického zboží, které chce 97 % lidí objednávat na eshopech. V kamenných obchodech ho plánují nakupovat pouze muži z generace mileniálů (6 %).

Kolik Češi ušetří za rok? To se dozvíte ve videu: 

Jak to funguje v praxi: dlouhodobé slevové akce

Mnoho obchodů však nenabízí slevy onen jeden den, ale trvají většinou celý týden. U některých obchodníků dokonce i déle, jako tomu je u DATARTU, který nabízí zlevněné zboží bezmála celý měsíc a to od 30. 10. do 26. 11., u Alzy.cz slevové akce probíhají 4 týdny a to ve stejném termínu. U těchto největších prodejců spotřební elektroniky se slevy liší a potěší všechny, kteří si chtějí udělat radost novou pračkou, ledničkou nebo mobilním telefonem či notebookem. A právě o mobilní telefony, notebooky, ale i herní konzole či nositelnou elektroniku, jako jsou sluchátka, je ten největší zájem

V loňském roce DATART v předvánočním období zaznamenal výrazný nárůst prodejů notebooků (o 35 %) a mobilních telefonů (o 23 %). Velký zájem bývá také o produkty péče o tělo a vlasy, jako jsou ultrazvukové špachtle či přístroje k péči o zuby. „Kromě tradičně populárních kategorií zboží zaznamenáváme nárůsty prodejů související se snahou ušetřit. Příkladem může být nárůst prodejů nářadí. Namísto toho, aby si lidé na některé jednodušší práce zvali profesionály, za jejichž práci by si museli připlatit, tak si je raději udělají svépomocí. I to se může promítnout do vánočních prodejů,“ upozorňuje Lenka Mastešová, ředitelka marketingové komunikace DATART.

Jak to funguje v praxi: krátkodobé slevové akce

Setkat se můžete i s každodenními slevovými akcemi na určitý sortiment zboží, které obchody nabízejí zákazníkům celý týden, a to před vypuknutím Černého pátku. Většinou se jedná o obchody s oblečením, a tak vás momentálně potěší 20% sleva na kardigany a svetry v Marks & Spencer, 25% sleva na pleteniny, kalhoty a džíny v H&M, až 70% sleva na Zootu, ABOUT YOU či Zalandu. Tak které slevy si ulovíte právě dnes?

Kde seženete ty největší slevy?

Nejvýhodnější nákupy oblečení seženete na již zmíněném Zootu, ABOUT YOU či na Zalandu, slevy dovršují až 70 %. Obdobně tomu je u e-shopu Answear.cz, kde též můžete ulovit slevy až do výše 70 %. Naleznete v něm více než 90 000 produktů a při stažení jejich aplikace získáte dodatečných -10 % na vybraný sortiment. Citelné slevy naleznete i v obchodě Orsay, který nabízí až 60% dolů, 50% slevy pak naleznete u vybraných módních kousků značky Mango

Radost vám však může udělat i nové spodní prádlo Astratex. Zde nabízejí slevy až do 80 %! Jedná se o největší Black Friday v historii této značky. 

Zvýhodněné nákupy na vás čekají i na Vemzu.cz, kde si můžete užít až 88% slevu na produkty ze sekce móda, domov i lifestyle. Poté jsou tu příjemné 50% slevy v obchodě Baťa, ale i u značky Deichmann, a to na vybrané modely a jejich akce platí do 27. listopadu či vyprodání zásob. 

Když nevíte velikost, vsaďte na šperky či parfém

Ráda si uděláte radost oblečením, ale to podarujete ponejvíc sama sebe, protože odhad té správné velikosti je leckdy oříšek. Na dárky pro své nejbližší se pak zaměřte na e-shopech s kosmetikou a parfémy, jako je Notino.cz, kde platí až 30 % na vybrané značky se slevovým kódem black. 25% slevu nabízí Sephora při nákupu nad 990 Kč s promokódem BLACK, 30 % do 23. listopadu pak naleznete v Douglasu. Své blízké můžete obdarovat i šperky z Pandory s až 30% slevou, blyštivými doplňky Swarovski až s 20% slevou nebo z Tous, kde slevy mají strop na 40 %.

Vhodným dárkem pro maminku, babičku, sestru či vaši kamarádku bude i trendy peněženka z Vuch, kterou ukořistíte až s 65% slevou. Dále tu jsou designové doplňky a nábytek na Bonami, kde se slevy pohybují až do výše 70 %. Babičku pak potěšíte sadou nádobí Tescoma se slevou až 36 %, která trvá do 30. listopadu. A partnera? Jednoznačně trenýrkami z Trenýrkárny, zde naleznete až 80% slevu. 

Velký výběr zboží za nejvýhodnější ceny najdete také na našem internetovém srovnávači Zboží Dáma.

Inspirujte se slevami ve fotogalerii!*

*Upozorňujeme, že některé slevy již nemusí být aktuální vzhledem k měnícímu se slevovému programu obchodníků.

Autor: Žaneta Podlahová