Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Geislerová (34): Amatérka převálcovala profíky

18. října 2010 | 05:00

Populární tvář českého filmu, herečka Aňa Geislerová, představila v rušném centru Prahy svou anoncovanou oděvní kolekci. Je určena pro etablovanou tuzemskou značku, nese název Aňa for Pietro with love a dokazuje, že lze dělat zajímavou, veskrze nositelnou módu, aniž by se tvůrce zaprodal oblíbené uniformitě ulice.

Přehlídka se odehrála na Národní třídě za plného silničního provozu. Náročným předváděcím molem se zde pro tanečníky staly kapoty a střechy zaparkovaných aut. Podstatná část show patřila modelům od Geislerové, která dokázala, že v jejím případě nezůstala práce návrhářky u pouhé ambice.

Ctižádost proti realitě

Aňa rozhodně není jedinou, ve své branži úspěšnou osobností, která chce prorazit v jiné profesi. Modelky touží být herečkami a ty zase fušují do reklamního modelingu nebo se snaží o filmovou režii. Kdejaká populární krasavice se cítí být moderátorkou, módní kritičkou, spisovatelkou memoárů či dětských pohádek...

Například topmodelka Pavlína Němcová, neváhala modelingem vydělané prachy utratit za hereckou školu v americkém L.A. O status herečky (nikoli do filmu obsazované atraktivní modelky) usilují i Eva Herzigová či nadrženými Italy zbožňovaná Alena Šeredová, která nedávno pohořela v křesle porotkyně Talentmánie.

Herečka Jana Plodková zase zkouší štěstí v modelingu. Zpěvačka Dara Rolins si hraje na designerku nábytku, jenž pod svou značkou prodává v exkluzivním showroomu. A tak lze pokračovat dál. Seznam osobností snažících se v jiné profesi etablovat, není malý. U nás i v zahraničí. U žen i u mužů.

Změna je život a někdy se touha ze zavedené existence vymknout, setká s úspěchem. Většinou ale vyprchá do ztracena, je jepičím počinem. V horším případě trapným fiaskem. Návrhářská tvorba Ani Geislerové však vypadá slibně. I když je na tomto poli samoukem, tzv. autodidaktem.

Proč Geislerová boduje?

Čtyřiatřicetiletá Aňa nedostudovala ani konzervatoř Jaroslava Ježka a přesto je nejobsazovanější filmovou herečkou ověnčenou prestižními cenami Český lev. A rovněž patří k ženám s pověstí módní ikony. Ta sice v posledních dvou letech dostává občas tzv. na frak, ale status neztrácí. Geislerová je zkrátka osobností, u níž renesanční schopnosti nahrazují vzdělání a zrození ve znamení býka jí zřejmě dodává urputnost prosadit se.

K profesi návrhářky jistě nahrávají i zkušenosti z modelingu, jímž si Aňa kdysi úspěšně přivydělávala. Nicméně punc kreativně oblékané hvězdy ani praxe modelky sukces v samotné oděvní tvorbě nejistí. Podstatné je, že jindy živelná Geislerová zůstala pokorná a na rozdíl od většiny českých návrhářů respektovala, že dělá civilní módu pro civilní nositelku, která nechce v uniformní ulici zapadnout.

Šance rozumné rebelky

Aňa se naštěstí nenechala strhnout potřebou umělecké realizace, často končící kýčem. Nevkusnou teatrálností suplující nosnou kreativitu. I když velkorysá róba s monumentální aplikací srdce na hrudi, kterou si navrhla na filmový festival Berlinale a anoncovala jí svou návrhářskou kariéru, střízlivé noblese neodpovídala.

Možná si Aňa uvědomila, že toaleta, kterou charismatem jakžtakž ustojí, je pro jiné ženy nenositelná. Možná ji tvrdě limitovala firma Pietro Filipi, pro níž jako tvář a návrhářka pracuje. Výsledek spolupráce je každopádně dobrý. Geislerová coby autorka městské, nábojem hravé ženskosti obdařené módy, obstála.

Geislerová rozhodně není jen reklamním nosičem značky, jak bývá obvyklé. Ona ji svou osobitostí dotváří, aniž by si hrála na módního vizionáře, jak čeští návrháři zhusta provinčně dělají. Ostatně i fakt, že dala kreativitu do služeb renomované firmy, svědčí o tom, že stojí nohama na zemi. Rozeznává mezi realitou a snem.

Autor: Františka Čížková, lenak