Dieta

a
b
c
č
d
e
f
g
h
ch
i
j
k
l
m
n
o
p
q
r
ř
s
š
t
u
v
w
x
y
z
ž

Bezlepková dieta

Lidé s celiakií nesmí jíst pšeničné pečivo, zdraví lidé se mohou inspirovat a omezit jeho množství
12. prosince  2014 
 14:16

Celiakie (nesnášenlivost lepku) trápí asi procento populace, ale čím dál více lidí se kvůli touze po vysněné postavě k této dietě obrací rovněž proto, že se ukázalo, že vede i ke snižování hmotnosti. Je však důležité přemýšlet nad tím, aby byl dietní jídelníček komplexní. Protože například úplné vynechání sacharidů není dobrým řešením. 

Co od ní čekat: pozvolný, ale dlouhodobě udržitelný pokles váhy díky vynechání pečiva.

Výhody a nevýhody: naprosté vynechání sacharidů, které s sebou tato dieta, pokud se používá k hubnutí, nese, není vhodné, projevuje se například výkyvem nálady, ospalostí, únavou; částečné omezení bílé mouky ale rozhodně zdravé je.

Nejde v pravém slova smyslu o dietu vhodnou ke shazování váhy, protože je určena hlavně lidem s celiakií, kteří nesmějí jíst lepek ze zdravotních důvodů.

Je to dáno především tím, že klesne zejména spotřeba bílé pšeničné mouky a sacharidů v ní obsažených.

Potraviny obsahující mouku mají zkrátka více kalorií než jejich bezlepkové varianty.

  • Stačí tedy eliminovat vše, v čem je obsažena mouka (pšeničná, ovesná i žitná).

  • To znamená vzdát se většiny běžného pečiva, sladkostí, těstovin či potravin zahušťovaných moukou (to jsou například i některé uzeniny a omáčky).

  • Úskalí této diety tkví v nedostatku sacharidů, kterých bezlepkové potraviny obsahují velmi málo.

  • Výsledkem je únava, pocit hladu a také jojo efekt. Sacharidy totiž tělo ke svému správnému fungování potřebuje, a je tedy třeba je nahrazovat jinak. Například pomocí ovoce.

Skutečná bezlepková dieta se jich navíc nevzdává úplně, protože pečivo rovněž používá, ale to se peče z bezlepkové a podstatně dražší mouky.

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji