Kdo o "těch šatech" neslyšel, jako by v posledních pár dnech nežil na této planetě. "Záhadná" fotka se stala doslova virálem a obletěla všechny sociální sítě.
Na Twitteru ji komentovaly celebrity jako Kim Kardashian, Taylor Swift, Lady Gaga nebo Miley Cyrus, a našel se dokonce muž, který si obrázek šatů nechal vytetovat na nohu (neptejte se nás, co jej k tomu vedlo).
Jedna reakce na problematiku modro-černých, nebo bílo-zlatých šatů ale vysoce přesahuje všechny ostatní a ukazuje, že na tom, jakou barvu šatů vidíte, vlastně vůbec nezáleží.
Jihoafrická Armáda spásy totiž dokázala pouhý týden poté, co se "ty šaty" objevily na internetu, vystoupit s kampaní proti domácímu násilí, která si jako hlavní téma zvolila právě tyto šaty. Naprosto skvěle tak využili posedlosti kolem barvy šatů k tomu, aby upozornili na daleko závažnější problém, než je to, jakým způsobem je váš mozek schopen rozlišovat barevné spektrum.
Titulek na fotce, na které je žena v bílo-zlatých šatech nápadně připomínajících ty z původní fotografie pokrytá modřinami a s natrženým rtem, se nás ptá: "Proč je tak těžké vidět černou a modrou?" Přičemž malým písmem je pod otázkou napsáno alarmující sdělení, že každá šestá žena v Jižní Africe se potká s domácím násilím a že jediná iluze, kterou zažíváme, je domněnka, že to byla jejich volba.
Odpovědí na otázku je opět fotografie, na které je obličej zbité ženy, která se své modřiny snaží skrýt pomocí make-upu, který doplňuje popisek: "Protože ji zakrývají bílou a zlatou." Celá kampaň se tak snaží upozornit nejen na to, jaké procento žen je vystavováno domácímu násilí, ale také na skutečnost, že jen menšina z nich ho nahlásí, a přímo vybízí k tomu, abyste Armádu spásy kontaktovali, pokud jste obětí domácího násilí nebo pokud někoho takového máte ve svém okolí.
Jihoafrické Armádě spásy se zkrátka podařilo vytvořit z úsměvné banality opravdu silnou kampaň, která si zaslouží obletět svět internetu alespoň zpoloviny tak, jako se to povedlo původní fotografii. A my jsme hrdé, že jim v tom můžeme pomoci.