Středa 1. prosince 2021
Svátek slaví Iva, zítra Blanka
Zataženo, déšť 5°C

Nedejte virům šanci! Máme pro vás 5 zaručených tipů na podporu imunity

18. října 2021 | 06:00

Imunita je v dnešní době velmi skloňované slovo. Jenže většina z nás se o svou imunitu začne starat až ve chvíli, kdy pocítí první příznaky nemoci. To pak bereme lékárny útokem. O své zdraví bychom se ale měli starat mnohem dříve a hlavně průběžně.

Myslete na sebe každý den

S podporou zdraví bychom neměli začínat až v říjnu a končit s ní na jaře. Aby byl náš imunitní systém opravdu nezdolný a hlavně takový zůstal, chce to osvojit si pár věcí, které budeme dělat po celý rok. V období, kdy každý kolem nás kašle a kýchá, můžeme přidat doplňky stravy a vitaminy, které pomohou vyhrát bitvu s viry.

5 tipů na podporu imunity

1. Otužování

Určitě jste během loňského roku zaznamenali trend otužování, kdy se sociální sítě plnily celebritami ponořenými do ledové řeky. Pokud jste nad tím mávli rukou a překlikli jste na jinou fotku, teď je čas trend následovat. Není nutné rovnou skákat do ledové vody, i obyčejná studená sprcha po ránu může posílit naši imunitu. A proč je pro nás otužování tak zdravé? Jednoduše kůli tomu, že je našemu organismu přirozené. Pokud je nám zima, spustí se v těle stresové mechanismy, tzv. hormeze, které se tělo snaží připravit na nebezpečí. Pokud si tyto mechanismy v malé míře pravidelně vyvoláváme, mohou mít pro nás léčivé účinky. Pomáhají vybudovat silnější obranyschopnost, zrychlují metabolismus i lymfatický systém, vyplavují se díky nim do těla endorfiny nebo se zlepšuje cirkulace krve.

Jak stres ničí imunitu • VIDEO: Prima ZOOM

2. Spánek

Dostatečně odpočatý organismus, který má během noci možnost se regenerovat, dokáže lépe bojovat s nepříznivými vlivy a všudypřítomnými viry. Ideální délka nočního spánku dospělého člověka je 6–8 hodin. Důležité je ale také prostředí, ve kterém spíme. Místnost by měla být dobře větraná, nepřetopená a zajistit bychom si měli i to, aby nás během spánku nerušilo světlo z ulice ani modré světlo vycházející z elektronických přístrojů. Naopak bychom v ložnici měli mít dostatek zelených rostlin, které jsou schopny vzduch čistit. Důležitý je také pravidelný spací režim, kdy chodíme spát i vstáváme každý den ve stejnou dobu.

3. Čerstvý vzduch

Pohyb na čerstvém vzduchu je základním kamenem pro naše zdraví. I když už nám jde venku pára od pusy a počasí není zrovna příjemné, venkovním aktivitám bychom se rozhodně neměli vyhýbat. Obecně platí, že každodenní pohyb na čerstvém vzduchu dokáže s naším tělem doslova divy. Obyčejná  20minutová procházka dokáže podle odborníků snížit riziko nákazy chřipkovým onemocněním až o 40 %. Při procházce se lépe okysličuje krev, mozek lépe funguje, stejně jako trávicí ústrojí. Během pobytu venku se do těla dostává tolik potřebný vitamin D, a navíc taková obyčejná procházka je skvělým lékem proti stresu, špatné náladě a také nespavosti. A to jsou věci, které mají s naším imunitním systémem také co do činění.

Vitamín D je potřeba doplňovat obzvlášť v zimě.
Autor: archiv firem

4. Strava je základ

Pokud se špatně stravujeme, nemůžeme chtít, aby naše tělo dobře fungovalo. Svou imunitu posílíme, pokud bude v naší stravě dostatek vitaminů, jako jsou vitaminy C a B, minerálů, jako jsou zinek nebo selen, vlákniny, která je obsažena například v luštěninách, a také zdravých tuků, omega-3 mastných kyselin... Naopak rychlé cukry, škroby, nezdravé tuky a další dobroty, které bohužel najdeme v mnoha potravinách, nás dokážou pěkně oslabit. V jídelníčku by tak neměly chybět čerstvá zelenina a ovoce, celozrnné produkty, kvalitní čerstvé suroviny bez stabilizátorů a konzervantů. Ne vše ale dokážeme pokrýt jen stravou. Zvláště v zimním období, kdy ovoce ani zelenina nemají takovou dávku vitaminů, jakou naše tělo potřebuje, je dobré přidat  ještě kvalitní doplňky stravy.

5. Probiotika

Velmi důležitá jsou pro náš imunitní systém probiotika. Příznivě ovlivňují střevní mikroflóru v tlustém střevě, které je nejdůležitější imunitní orgán v těle. Většina z nás ho ale zanedbává, a že ho má, si vzpomene jen ve chvíli, kdy je něco v nepořádku. Laktobacily nebo bifidobakterie, jež jsou prospěšnými živými bakteriemi vznikajícími při mléčném kvašení, udržují hladinu pH, která je důležitá pro správné fungování buněk imunitního systému. Proto bychom měli do jídelníčku zařadit například kefír, jogurty s živými kulturami, kombuchu, fermentovanou zeleninu... Probiotika si ale můžeme dopřát také jako doplněk stravy.

Tip redakce: Skvělým pomocníkem v období, kdy všude řádí chřipky a nachlazení, je echinacea neboli třapatka nachová. Ta podporuje správnou funkci dýchacích cest a pozitivně ovlivňuje imunitní systém.

Echinacea je skvělým pomocníkem při posílení imunity.
Autor: archiv značek

 

Autor: REDAKCE