Středa 20. října 2021
Svátek slaví Vendelín, zítra Brigita
Oblačno 14°C

Únava vás nedostane! Jak se nakopnout ve tři odpoledne i bez kafe?

  • únava
    6. října 2021 | 06:00

    Také na vás kolem třetí padne krize? Nejradši byste si místo práce šla dát šlofíka? Jenže bohužel. Jak se tedy zase nahodit?

    V redakci jsme na krize zavedly pravidlo zvané „jdeme kouřit“. Je to heslo pro kratičkou přestávku, která obsahuje zvednout se od stolu, vyjít před dům na vzduch, prohodit pár slov v délce vykouření jedné cigarety a znovu zpět k počítačům. Celé to trvá pár minut, přesto nám to pomůže odpočinout si a znovu se pak soustředit na práci. Které další drobnosti tedy dělat, aniž by vám padala hlava únavou, a musela jste se tak prolévat kávou nebo energy drinky?

  • Dáchněte si

    Někdy jedinou věcí, kterou můžete udělat, abyste se dostala přes vyčerpání, je trochu si odpočinout. Není to možné, pokud pracujete v kanceláři, ale pokud jste doma, udělejte si přestávku na rychlé zdřímnutí. Odborníci říkají, že ideální krátký spánek je dlouhý 10 až 20 minut, což může pomoct proti ospalosti, zlepšit náladu, posílit pozornost a zvýšit výkonnost. Delší zdřímnutí vám může způsobit pocit nevolnosti, takže se držte 20 minut, abyste se včas probudila.

  • Pár minut meditujte

    Zde je další výhoda pravidelné meditace: ve skutečnosti vám může dodat více energie. Krátká cvičení mohou zvýšit koncentraci a snížit stres, který by mohl vést k tomu, že budete odpoledne tak unavená. Jiné studie se zabývaly způsobem, jakým meditace ovlivňuje mozek, a došly k podobným výsledkům – že může zmírnit stres, který by mohl způsobit vyčerpání.

  • Rozpohybujte se

    Nemůžete jít na procházku? Vyjděte alespoň mimo kancelář nebo z domova, i kdybyste měla jen postávat na chodníku. Řada studií publikovaných v časopise Journal of Environmental Psychology zjistila, že pobyt venku způsobuje, že se lidé cítí živější a energičtější. Když máte pocit, že vás zasáhla ospalost, vydejte se ven, abyste se nadýchala čerstvého vzduchu a nabrala dávku vitaminu D.

  • Propíjejte se

    Není asi žádným překvapením, že když nepijete dostatek vody, může se váš stav po obědě ještě zhoršit. Studie z University of Connecticut ukázaly, že pouhá 1,5% ztráta normálního objemu vody může vést k únavě a neschopnosti soustředit se – a ženy jsou k tomu zvláště náchylné. Jiné studie to potvrzují, takže se ujistěte, že popíjíte vodu po celý den.

  • Sepište si plán

    Jeden trik, jak být co nejproduktivnější, i když se té únavy v 15 hodin nemůžete zbavit? Naplánujte si seznam úkolů. Podle Psychology Today má většina lidí vrchol bdělosti kolem 8. až 9. hodiny ráno a mezi 13. a 15. hodinou můžou být ospalejší. Naplánujte si, že své nejtěžší úkoly zvládnete dříve a ty jednoduché si necháte na odpoledne.

  • Pauzírujte

    Odborníci vám potvrdí, že koncentraci na práci je nutné po devadesáti minutách přerušit pauzou. I těch pár minut poskytne vašemu mozku oddech, aby zase mohl jet ve vysokých otáčkách. Malé přestávky vás zbaví odpoledního propadu energie, který může trvat dlouho, třeba i hodinu. A dost těžko se z něj pak dostává. Zabraňte tomu několika minutami pauzy.

  • Projděte se

    Skvělý čas na to je během oběda. Místo jídla před počítačem jděte jinam, ať už jde o kancelářskou kuchyň nebo dvorek. Německá studie publikovaná v časopise One zkoumala psychologické důsledky jídla studiem skupin lidí, kteří buď jedli u pracovního stolu, nebo šli na oběd. Zjistilo se, že lidé, kteří šli ven, hlásili větší pocity uvolnění a celkově lepší náladu.

  • Nasajte trochu mátového oleje

    Citrusové vůně nejsou jediným druhem esenciálních olejů, které máte po ruce, když potřebujete dodat energii. Říká se, že máta peprná trochu posiluje – stačí ji očichat nebo si ji dát na spánky. Skvěle voní a proti únavě opravdu pomáhá.

  • Odstupte od stolu

    Pokud se nemůžete projít venku, věnujte alespoň pár minut tomu, abyste se dostala pryč z pracovního prostoru. Postavte se k oknu, jděte nahoru a dolů po schodech nebo jděte do jiné místnosti. Jen se ujistěte, že stojíte a pohybujete se: studie ukazují, že i procházení se uvnitř vám pomůže cítit se méně ospalá.

    Další zajímavé články naleznete v novém čísle Blesku pro ženy. Seženete ho na stáncích nebo si ho můžete v tištěné či elektronické podobě objednat v našem iKiosku ZDE >>>

     

    Na co se můžete těšit v novém čísle Blesk pro ženy? • VIDEO: ABL

     

     

Autor: bla
Klíčová slova: tipy a triky, Únava, stůl, káva, energie, krize
Diskuse ke článku
.