Každý třetí Čech zemře na mrtvici. Víme, co dělat každý den, aby se vám vyhnula

  • 30. prosince 2018 | 06:00

    Nečekejte na nic a začněte hned teď zacházet se svým tělem tak, aby bylo co nejdéle zdravé. A pokud máte v rodinné anamnéze srdeční příhody nebo mozkové mrtvice, o to víc. Bohužel v některých případech jsou signály blížící se mrtvice tak jemné, že si jich ani nemusíte všimnout. Zpomalte a neničte se zbytečně. Jaké zdravé návyky sníží pravděpodobnost vzniku cévní mozkové příhody?

    Cévní mozková příhoda, neboli mozková mrtvice, je třetí nejčastější příčinou úmrtí v České republice. Každý rok postihne 25 tisíc lidí a v průměru 28 z nich na následky onemocnění denně zemře. Mozková příhoda nebolí a její příznaky lidé často podceňují. Co můžete udělat sami pro to, abyste ji nedostali?

     

  • Alkohol pijte jen přiměřeně

    Autor: iStock

     

    Přemíra alkoholu není dobrá pro vaše tělo, navíc pravidelné pití zvyšuje pravděpodobnost, že dostanete mozkovou mrtvici. Snižte riziko vzniku mozkové příhody tím, že vypijete denně maximálně jednu sklenku. Podle průzkumů už dvě skleničky zvyšují velmi výrazně možnost vzniku mrtvice.

     

  • Hlídejte si krevní tlak

    Autor: Shutterstock.com

     

    Vysoký krevní tlak je velmi podstatný faktor v případě našeho zdraví. Čím vyšší, tím vyšší možnost, že dostanete cévní mozkovou příhodu. A to dokonce dvakrát až čtyřikrát! Ideální krevní tlak by měl být kolem 130/85, máte-li tlak mnohonásobně vyšší, pak stačí, když docílíte tlaku 140/90. Vyhněte se potravinám s vysokým obsahem tuku, zmrzlině, hamburgerům, snižte spotřebu soli (maximálně jednu lžičku denně). Konzumujte 4 až 5 šálků zeleniny denně, dopřávejte si 2x až 3x týdně rybu a omezte vepřové maso.

  • Nekuřte nebo kouření omezte

    Autor: Shutterstock.com

     

    Začíná nový rok, tak to zkuste. Je to sice náročné předsevzetí, ale uděláte svému tělu dobrou službu. Kouření podle statistiky zvyšuje riziko mozkové příhody o 200 až 400 procent! Podle průzkumů se kuřáci mrtvice „dočkají“ o deset let dříve než ti, kdo nekouří. Viníkem je vliv látek obsažených v cigaretovém kouři a předčasný vznik aterosklerózy. Ta oslabuje cévní stěny a zvyšuje se počet krevních sraženin. Oslabené cévní stěny a jejich následné protržení způsobí hemoragický typ cévní mozkové příhody, ten je u kuřáků čtyřikrát častější!

     

  • Jezte zdravě

    Autor: iStock

     

    Abyste zabránili mozkové příhodě, je vhodné snídat jídla s nízkým obsahem nasycených tuků, cholesterolu, soli a přidaných cukrů. To samozřejmě není žádné překvapení, že vyvážená strava je pro zdraví nejlepší. Vyhýbejte se zpracovaným potravinám, protože jsou plné konzervačních látek, jež negativně ovlivňují tělo. Přednost dejte celozrnným potravinám, rybám, libovému masu, ovoci a zelenině. Naprosto nevhodné jsou chipsy, koblihy, hranolky, uzeniny, light nápoje a potraviny i červené maso. Před několika lety publikoval časopis Stroke studii, v níž se uvádí, že lidé konzumující denně porci červeného masa mají o 42 procent větší riziko, že dostanou mrtvici.

     

  • Cvičte denně aspoň 30 minut

    Autor: Shutterstock.com

     

    Pohyb zlepšuje mysl i tělo. Náš organismus funguje jako zařízení, když ho nepoužíváte správně, něco se v něm pokazí. Nemusíte hned trénovat na maraton nebo chodit každý den do posilovny. Začněte pomalu a začleňte fyzickou aktivitu do každodenní rutiny. Je to jednoduchý způsob, jak minimalizovat vznik mrtvice. Rychlá třicetiminutová chůze, běh, plavání – co chcete a co vás bude bavit. Nedostatek pohybu se podílí v téměř 40 procentech na vzniku mozkové mrtvice, hned po vysokém krevním tlaku!

     

     

     

Autor: aši
Diskuse ke článku
.
1080p 720p 360p