Pozor! Tyto věci byste rozhodně nikdy neměli dělat před spaním | Pro ženy | Blesk.cz

Pozor! Tyto věci byste rozhodně nikdy neměli dělat před spaním

  • Jedním z důvodů, proč nemůžete večer usnout, je i to, že si občas dáte kousek čokolády. Ta totiž obsahuje látky, které jsou povzbuzující.
    10. srpna 2015 | 06:00

    V těchto dnech je nejjednodušší svést nespavost na tropické teploty, které nám nedovolí odpočinout si ani v klidu domova. Jenže horké noci odezní, a vy se stále převalujete v posteli, případně se několikrát během noci vzbudíte. Pak za to zřejmě může některý z vašich večerních rituálů, kterého bude třeba se vzdát. 

  • Jdete do postele s elektronikou

    Vliv moderních technologií na partnerské vztahy je obrovský.
    Jste v posteli v kontaktu častěji se svým tabletem, čtečkou knih nebo telefonem než se svým partnerem? Pak se nedivte, že v noci nemůžete pořádně zabrat a budíte se. Nejedna studie potvrdila vliv elektronických zařízení, která se nám vloupala do postele, na kvalitu spánku. Všechny byste je měli odložit alespoň hodinu před spaním. Modré světlo, které elektronika vyzařuje, zabraňuje tvorbě melatoninu, který pomáhá tělu rozlišovat, zda je noc, či den, a podle toho určuje náš biorytmus. 
  • Čekáte odpověď

    S užíváním chytrých telefonů, tabletů a notebooků souvisí i další rušič spánku, a tím je večerní konverzace. Ať už s kamarády nebo s přítelem, může to mít vliv na to, v jakém stavu se ráno probudíte. Spánek vám může narušit pípnutí zprávy, ale i podvědomí. Podle vědců to, že večer řešíme nějaké složitější situace, může negativně ovlivnit spánek. Podvědomí, které čeká na odpověď, vám nedovolí upadnout do spánku spravedlivých a několikrát za noc vás donutí vstát a podívat se na telefon nebo tablet, zda nepřišla odpověď. Takže večer si maximálně popřejte dobrou noc a snažte se vyhnout se konverzacím, které vám nedají spát.
  • Nevěříte v sílu kofeinu

    Bez několika hrnečků kávy si mnozí vůbec nedokážou představit svůj den. Češi prostě kávě propadli.
    Můžete tvrdit, že na vás kofein nefunguje a že káva před spaním s vámi nic neudělá, ale prostě to pravda být nemůže. Šálek obsahuje zhruba 80 až 120 miligramů kofeinu, což nakopne váš organismus tak, že se v noci můžete několikrát probudit. A nemusíte to ani přisuzovat šálku kávy, který jste si dali po večeři. Zkuste si ale někdy tento večerní rituál odpustit a uvidíte, že se ráno probudíte odpočinutější. 

     

    Pozor si dejte i na čaje. Ano, pokud si dáte mátový nebo bylinkový, pravděpodobnost, že se v něm bude skrývat kofein, je minimální. V odpoledních a večerních hodinách se snažte vyhnout se černému, zelenému, ale i bílému čaji.

  • Dopřáváte si čokoládu

    I čokoládová zmrzlina může způsobit nespavost.
    Celý den jste to vydržela a na čokoládu ani nepomyslela. Takže večer je vlastně nejlepší příležitost, jak tento malý úspěch oslavit. A čím lepším než třeba čokoládovou zmrzlinou? No, pak se můžete připravit na bezesnou noc. Jestli si ráda pochutnáte na skutečně kvalitní čokoládové zmrzlině (nebo i čokoládě samotné), vystavujete své tělo příjmu kofeinu. Speciální tmavá čokoláda může mít až 31 miligramů kofeinu, což odpovídá zhruba plechovce coly. Extra tmavá čokoláda obsahuje také theobromin, u kterého je prokázáno, že způsobuje nespavost.
  • Nedokážete vypnout

    Vyřešte si všechny problémy předtím, než půjdete do postele.
    Dost na tom, že neumíte společně s dveřmi od kanceláře zavřít i svou práci a myslíte na ni i doma. Ale lidé, kteří nejsou schopni se za celý den ani na chvilku zastavit a popřemýšlet nad tím, nad čím potřebují, se to snaží dohnat v posteli. Což oddaluje spánek, protože mozek, ačkoliv tělo je unavené, se najednou probere a začne fungovat na plné obrátky. Lékaři doporučují dát si před spaním třicetiminutovku sám se sebou. Během té doby si vyřešte vše, co by vás v posteli mohlo rozptylovat, připravte si věci na druhý den a pak už jen zapadněte do peřin a v klidu sněte.
  • Holdujete pálivému jídlu

    Chilli papričky skvěle nastartují metabolismus.
    Před spaním byste se už od ledničky měli držet dál. Kromě toho, že to neprospívá vaší linii, tak tím může utrpět i váš spánek. Zvláště pokud jsou vaší vášní kořeněná nebo tučná jídla. Aby je tělo strávilo, potřebuje vynaložit mnohem více žaludečních šťáv než při nějakém lehkém jídle, takže se zmobilizuje, aby mohlo fungovat na plné obrátky. A i když si půjdete lehnout a usnete, kvalitního spánku se nedočkáte. Místo toho, aby organismus odpočíval a přepnul se do klidového režimu, snaží se nějak se popasovat s těžkým jídlem. 
  • Dáváte si skleničku na spaní

    Podobně je tomu i s alkoholem. I když máte pocit, že sklenička vína na dobrou noc vám nemůže uškodit, je to právě naopak. Ve skutečnosti si tím spánek úplně rozhodíte. Je pravda, že se vám pravděpodobně podaří usnout mnohem rychleji, ale vnímá to pouze mozek. Tělo se musí vypořádat s alkoholem, který jste mu vlili do žil a který musí spálit. Kromě toho působí alkohol močopudně, takže se vám klidně stane, že vás v noci probudí touha zajít si na záchod. Jestli se chcete ráno probudit odpočatě, pak si dejte skleničku dvě při večeři, ale před spaním už nikoliv.
  • Cigareta na dobrou noc

    Za popraskané koutky může špatný životní styl.
    Bavit se o škodlivosti kouření je snad zbytečné. Tak alespoň jedna poznámka. Nikotin působí stimulačně, takže pokud si zapálíte před spaním, možná pak budete mít problémy pořádně zabrat. Neplatí to ale pouze o klasických cigaretách, stejné zlo vám způsobí i e-cigareta nebo nikotinové náplasti.
  • Málo cvičíte

    Spánek je velmi důležitý a ovlivňuje naše fungování během dne.
    I když by se to mohlo zdát reálné spíš obráceně, tak pokud si občas nedáte trochu do těla, neosvojíte si správné spací návyky. Pravidelný pohyb totiž pomáhá melatoninu, aby se vyplavoval v tu správnou dobu a fungoval jako hodiny pro bdění a snění. Nemusíte ale rovnou uběhnout maraton, stačí, když občas sednete do sedla kola, půjdete se proběhnout, zaplavete si nebo si vyrazíte na procházku. 
  • Máte moc teplo v ložnici

    Snažte se teplotu v ložnici udržovat kolem 18 °C.
    Možná to bude působit jako výsměch v těchto dnech, ale špatný spánek může být způsoben také nevhodnou teplotou v ložnici. I když máme každý trochu jiné preference, optimálně by se rtuť teploměru měla v této místnosti pohybovat mezi 16 a 21 stupni. Člověk se pak může pohodlně přikrýt a není mu přílišné horko. Samozřejmě je jasné, že pro někoho je tato teplota příliš nízká. I přesto byste se ale měli snažit držet v ložnici rtuť teploměru spíše níže. Organismus se zpomalí a bude lépe relaxovat. 
  • Hádáte se s partnerem

    Na manželství se dá svést ledacos. Třeba i naše nadváha.
    Je jasné, že nikdo se nehádá rád. Ale jestli máte nějaký problém, snažte se ho s partnerem vyřešit dříve, než půjdete spát. Při vášnivých diskusích se totiž v těle zvyšuje hladina kortizolu a dalších stresových hormonů, což vám znemožní usnout kvalitním spánkem. Nesnažte se tedy před spaním vyřešit problémy celého světa, raději si je nechte na dny, kdy budete více v klidu a budete schopni relaxovat. 

Diskuse ke článku
.