Ups, uteklo mi to! Proč trpíte nadměrnou plynatostí? A co s ní? | Pro ženy | Blesk.cz

Ups, uteklo mi to! Proč trpíte nadměrnou plynatostí? A co s ní?

  • Jestli máte potíže s častějším únikem plynu, možná máte intoleranci lepku nebo třeba laktózy.
    18. března 2015 | 06:00

    V naší společnosti je to považováno za jedno z nejhorších faux pas, jaká se nám vůbec mohou stát. Když už nám to uteče, často zarytě kroutíme hlavou, že my to vážně nebyli. Přitom vlastně nejde o nic divného, vždyť se nám to děje všem, bez rozdílu pohlaví nebo věku. Pokud vám ale tělesné plyny utíkají častěji, a navíc jsou ještě cítit, věnujte tomu pozornost. Může to značit nějakou vážnější chorobu.

  • Bakteriální nerovnováha ve střevech

    Bakterie ve střevech napomáhají kvašení jídla tak, aby mohlo být dokonale zpracováno a z těla odstraněno. Obvykle se nacházejí až v tlustém střevě, kam doputuje jídlo už natrávené. Jestliže se ale bakterie přesunou do tenkého střeva, setkají se tam s jídlem ještě vcelku zachovalým a společně začnou kvasit, vede to ke vzniku plynu. Tím, jak se plyn pohybuje z tenkého střeva ven, způsobí nadýmání. 
    http://prozeny.blesk.cz/kategorie/4745/domaci-lekar

    Tato bakteriální nerovnováha často vzniká v důsledku dlouhých nemocí, kdy se trochu pozmění složení střevní mikroflóry, což vede právě k nadměrné plynatosti. Kromě toho mohou nerovnováhu způsobit třeba také antibiotika nebo konzumace potravin s nízkým obsahem zkvasitelných sacharidů. Těmi jsou třeba luštěniny, cibule, švestky nebo třešně. 

    Čočka
  • Jíte za pochodu

    Ať už se stravujete v kanceláři nad počítačem, a nedokážete se tak na chvíli urvat od práce, nebo obědváte za pochodu mezi dvěma schůzkami, v obou případech tím vaše střeva příliš nepotěšíte. Spolu s jídlem totiž polykáte i velké množství vzduchu, který putuje rovnou do střev.

     

    Jenže v tu chvíli už v sobě nějaké plyny máte, jsou naprostou součástí našeho těla. Tak si představte balonek, do kterého budete stále přifukovat další vzduch tak dlouho, až začne ucházet, případně praskne a vzduch se z něj uvolní. To samé se stane vám, když budete plni vzduchu, který bude potřebovat někde uniknout. V tomto případě půjde ale možná spíše o říhnutí, které vychází ze žaludku.

    Rychlé stravování může způsobit nadýmání.
  • Příliš mnoho mléčných výrobků

    Možná jste dříve mohli jíst a pít mléčné výrobky bez toho, že to na vás zanechalo nějaké stopy. Jenže poslední dobou se musíte čím dál tím více hlídat, aby vám to neuniklo někde ve společnosti. Jedním z důvodů, proč trpíte nadměrnou plynatostí, může být i nesnášenlivost laktózy, která se často objeví až ve vyšším věku. Střeva pak mají problém potraviny správně strávit, což vede k uvolňování plynů.

     

    Sledujte tedy pozorně reakci svého těla na to, když si dáte kousek sýra nebo jogurt. Pokud vám potom bude těžko a budete se cítit nafouklí, zkuste mléčné výrobky na chvíli vyřadit ze svého jídelníčku. Svůj stav zkonzultujte s lékařem, pokud odstraníte ze svého života všechny mléčné výrobky, budete potřebovat dohnat zisk vápníku a dalších živin jinde.

    Mléčné výrobky je lepší kupovat light, pozor ale na přislazované verze!
  • Jste citliví na lepek

    Stejně jako tělo reaguje na nesnášenlivost laktózy, umí dát vědět i o intoleranci lepku. Organismus, pokud má problém s nějakou potravinou, ji totiž nedokáže pořádně strávit. A to se pak projevuje právě zvýšenou plynatostí, což se děje hlavně v případě celiakie nebo jiného autoimunitního onemocnění. To jsou taková, při kterých imunitní systém reaguje neadekvátně na určité podněty. Ve chvíli, kdy tělo nedokáže přijmout lepek, v tenkém střevě vznikne zánět, který poté oslabí sliznici. Z toho důvodu je nutné navštívit lékaře, pokud máte podezření na celiakii.
    Vynechání pšenice z našeho jídelníčku nám může zásadně změnit život k lepšímu.
  • Mění se vám hormony

    Ať už se vám hormony rozhodí v důsledku nadcházející menopauzy, nebo kvůli tomu, že jste zrovna vysadila hormonální antikoncepci, může se to projevit nadměrnou plynatostí. I když není úplně jasné, jestli v tom má prsty z větší míry progesteron, nebo estrogen, nic to nemění na tom, že se ženy musí potýkat i s tímto problémem. Každopádně ať už je to tak či onak, měly byste v tomto období věnovat zvýšenou pozornost probiotikům, která pomáhají správnému fungování střev. Pomáhají totiž udržovat rovnováhu střevní mikroflóry. Probiotika najdete hlavně v mléčných výrobcích.
    Antikoncepce je opředena mnoha mýty.
  • Máte zácpu

    Střevní potíže vždy znamenají nepříjemnou komplikaci.

    Jako by nestačilo, že když má člověk zácpu, tak se cítí těžce a není mu celkově dobře. Jenže tento zdravotní problém bývá často doprovázen ještě plynatostí, navíc poměrně nevalného zápachu. To proto, že ve střevech se drží nejrůznější bakterie, které zde kvasí, přičemž se uvolňují plyny. Pokud trpíte na zácpy, možná byste měli do svého jídelníčku zařadit více vlákniny a obyčejné vody k pití. Na zažívací problémy také fungují cvičení, která uvolní vaše střeva. 

  • Vaše tělo je citlivější na plyn

    Někteří lidé jsou prostě citlivější na množství plynu, které jejich tělo vytváří. Zatímco někdo se s tím dokáže poprat bez problémů, jiní trpí nekontrolovatelným únikem plynů a na toaletu musí několikrát za hodinu. To může být také jedním z příznaků syndromu dráždivého tračníku. Proto příliš neotálejte s návštěvou lékaře, který vám pomůže potíže zmírnit. Problémy ale častěji souvisí s psychikou než s jídlem.

Diskuse ke článku
.