Jak omládnout? Poznejte svůj metabolický věk! | Pro ženy | Blesk.cz

Jak omládnout? Poznejte svůj metabolický věk!

25. dubna 2013 | 06:00

Kterou z nás nikdy nenapadlo, jak skvělé by bylo omládnout o pár let? Máme pro vás dobrou zprávu. S trochou snahy a odhodlání můžete snížit stáří vašeho organismu a cítit se i vypadat mnohem lépe.

V první řadě potřebujete znát svůj metabolický věk, který si můžete snadno nechat změřit. Pokud zjistíte, že je vyšší než vaše skutečně stáří, je nejvyšší čas na sobě začít pracovat a naordinovat si omlazovací kůru. Poradíme vám, jak na to. Není to žádné sci-fi.

Pojem metabolický věk vznikl poměrně nedávno. Vyjadřuje poměr mezi hodnotou bazálního metabolismu jednoho konkrétního člověka s touto hodnotou u běžné populace stejného věku.

Co je bazální metabolismus? Množství energie, které spotřebujete za 24 hodin na zajištění nezbytných životních funkcí jako je dýchání, srdeční aktivita, udržení stálé tělesné teploty, trávení, funkce mozku, jater, ledvin atd. Jeho hodnotu ovlivňuje celá řada faktorů – váš věk, pohlaví, množství svalů v těle, důležitou roli hraje i stres, různá onemocnění či prodělané redukční diety.

Kde mě změří?
Individuální doporučení a stravovací i pohybové plány vám na míru připraví třeba síť poraden pro zdraví a úpravu hmotnosti Svět zdraví (svet-zdravi.cz). Naučí vás tu, jak si zvyknout na zdravější životní styl a udržovat se v kondici. Obrátit se můžete také na fitcentra pro ženy Expreska (expreska.cz), která připravila speciální akci – Omládněte do plavek.

Michaela Özdogan Schafferová, která pro klienty Světa zdraví připravuje jídelníčky, říká: „Metabolický věk by měl být zhruba stejný jako kalendářní, ale čím méně, tím lépe. U naprosté většiny našich klientů je metabolický věk alespoň o 10 let vyšší než věk skutečný. Výjimkou však nejsou ani klienti s metabolickým věkem o 30 a více let vyšším.“ Obecně platí, že lidé s vysokým obsahem tuku a zdravotními problémy mají metabolický věk vyšší než lidé zdraví.

Jak začít?
Pokud metabolický věk odpovídá vašemu reálnému věku, je to dobré znamení, že se o sebe dobře staráte. Vždy ale na sobě můžete něco vylepšit. Vždyť kdo by nechtěl být ve třiceti v těle dvacítky? „Začněte třeba tím, že se budete častěji hýbat, zařadíte do svého denního režimu pravidelný sport, díky kterému uberete tuk a podpoříte růst svalové hmoty, a upravíte jídelníček,“ doporučuje Lucie Miláčková, nutriční poradkyně fitness sítě Expreska.

Autor: Simona Procházková