Dovolená u moře posílí imunitu na celý rok | Pro ženy | Blesk.cz

Dovolená u moře posílí imunitu na celý rok

26. července 2010 | 18:04

To, že u moře pookřejete, opálíte se a skvěle si zaplavete, nejsou jediné přednosti dovolené. Jako bonus získáte pevnější zdraví a imunitu na celý rok.

Můj bratr jako dítě trpěl na neustálé angíny. Do chvíle, než ho maminka poslala na čtrnáct dnů k moři, ho záněty trápily každý měsíc. Od té doby má pokoj. Jiní rodiče tam jezdí léčit potomkům lupénku, atopický ekzém nebo alergie. Dospělým takový relax vyladí psychiku a vytvoří spoustu obranných látek, což se bude během roku určitě hodit.

Jak to pomáhá?

Už jen látky obsažené v mořské vodě, tedy minerály a stopové prvky – například sodík, hořčík, vápník, brom nebo jod – jsou mocnými kouzelníky. Vyživují pokožku, zrychlují krevní oběh a látkovou výměnu. Slaný a mokrý vzduch navíc pročišťuje dýchací cesty a usnadňuje dýchání. U moře jsou také nízké koncentrace prachových částic a pylových, roztočových i dalších alergenů. Vitamin D, který lapáte ze slunečních paprsků, zase zvyšuje imunitu. Podle výzkumů lékařů z Winthrop University Hospital v New Yorku je dokonce účinnější ochranou před chřipkovými viry než nejznámější céčko.

Odplavené stresy

Změna podnebí je také jeden z nejlepších způsobů, jak se vyhnout psychickému přetížení. Jako balzám na pocuchané nervy působí příroda. Díky ní můžeme najít vytoužený klid a nabrat ztracenou energii. Aby člověk dokázal uniknout z kolotoče stereotypů a pracovních povinností, doporučují psychologové vyjet na místa, kde se žije úplně jiným způsobem života. Je totiž osvobozující poznávat jiný životní styl a prožít něco nového a odlišného. Ono už samo pozorování lesknoucí se vodní hladiny nás uklidní a naladí na několik týdnů dopředu.

Místní lahůdky

Jestliže si doma balíte na dovolenou instantní polévky a české buchty, děláte chybu. Pro vaše zdraví je naopak ideální dopřát si místní jídelníček plný ryb, čerstvého ovoce, zeleniny nebo třeba oliv. Možná vás mořská strava bude inspirovat a změníte stravovací návyky i doma. Rozhodně to stojí za to. Snížíte tak riziko infarktu a mrtvice, různých typů rakoviny, zlepšíte činnost mozku, posílíte nervy, zpomalíte stárnutí. Odborníci na výživu doporučují dát si dvakrát týdně alespoň 200 gramů ryb. Ve Finsku jich díky mediální kampani lidé začali jíst dvakrát tolik. Efekt byl jasný: během pár měsíců klesl výskyt kardiovaskulárních chorob o polovinu. V rybím mase totiž najdete omega-3 mastné kyseliny, vitamin D a minerály (vápník, fosfor, železo) a jod. To je přímo zázračný koktejl zdraví.

Čím déle, tím lépe

Máte pocit, že na dovolenou vám musí stačit týden? Podle specialistů je to opravdu málo. „Mořské klima začíná na pacienty působit kolem desátého dne pobytu, kdy se jim začínají uvolňovat dýchací cesty. Ideální jsou třítýdenní pobyty,“ vysvětluje Zbyněk Novotný, lékař a organizátor ozdravných pobytů s názvem Mořský koník, které umožňují dětem cestovat za zdravím. Úplně stejné doporučení platí pro ty, kdo trpí kožními chorobami nebo chtějí prospět svému imunitnímu systému.


Jak dovolená posílí imunitu

- Zapomenete na běžné starosti a setřesete ze sebe stres.
- Budete mít čas věnovat se blízkým. A dobré vztahy v rodině i s přáteli zlepší funkci imunitního systému.
- Díky přímořské stravě získáte spoustu vitaminů a minerálů, které vašemu tělu prospějí.
- Sluneční paprsky a ultrafialové záření pomůžou při přeměně vitaminu D na aktivní formu.
- Plavání ve slané vodě vám zlepší kondici a důkladně propláchne nosní dutiny, což je skvělá prevence proti nachlazení.

Můj tip…

Jestli se vám letos dovolená nevešla do rozpočtu, můžete si pobyt u moře zařídit i doma. V Čechách existuje spousta solných jeskyní, které vám mořské mikroklima nabízí. Jedna procedura se prý vyrovná dvěma dnům pobytu u moře, její průměrná cena je 150 Kč za 45 minut.

Autor: Majka Vinická, jak