Pátek 18. září 2020
Svátek slaví Kryštof, zítra Zita
Jasno 18°C

Jak přežít vedro? Svlékněte šaty a do vody!

23. července 2009 | 10:00

Také jste pod deštníkem spřádali modlitbičku za pořádnou dávku slunce? Máte ji mít, ovšem možná to bude dávka, která s člověkem řádně zaklepe. Jak zvládat horko? Jak v něm fungovat v práci a neodskákat to zdravotními problémy?

Tropy jsou tu a pokud je chcete přestát ve zdraví, musíte se na to nachystat. Blesk poradí jak:

Odpusťte si zmrzlinu

Vypadá to lákavě ochladit se zmrzlinou nebo ledovým pitím, ale obojí funguje jen v tu vteřinu než polknete. Cestou do žaludku totiž vysílají do těla jedinou zprávu: To studí, je potřeba se zahřát! Lepší je pít nápoje pokojové teploty. Zapomeňte na pivo nebo kávu – alkohol i kofein rozproudí krev a zvýší teplotu těla a dehydrují.

Nehádejte se

Diskuze se šéfem o platu nebo s partnerem o výchově potomka odložte na jindy. Vedro vede k podráždění. Nejkritičtější je hodina před případnou bouřkou z horka, která může dnes také přijít.

Dejte si chilli

Teplo můžete zvládnout i díky vhodnému jídlu. Pikantní chuť je ideální. Pálivé jídlo roztáhne póry, začnete se potit a ochlazovat.

Netopte se ve sklenici

V parném dni zdvojnásobte svou běžnou denní dávku tekutin. Pít byste měli průběžně a po malých dávkách. Dohlédněte na děti a starší lidi – nemají pocit žízně. Ten se snižuje i lidem, kteří pracují v klimatizovaných prostorách.

S klimatizací to nepřežeňte

Klimatizace je skvělá, pokud je nastavena na teplotu o 5 °C nižší, než je ta venku. Pokud nemáte klimatizaci, zatemněte.

Pracujte hlavně ráno

Namáhavé věci si přesuňte na ráno – není tak vedro a navíc jste plni sil. V práci si udělejte pauzičku kolem oběda a dělejte si víc přestávek. Je dobré si při nich dát nohy nahoru, abyste odlehčili krevnímu oběhu. Venku se pohybujte pomalu, nejlépe ve stínu.

Pokud máte štěstí, že jste právě na dovolené a můžete se chladit u vody, bude pro vás vedro snesitelnější
Pokud máte štěstí, že jste právě na dovolené a můžete se chladit u vody, bude pro vás vedro snesitelnější
Autor: abl


4 nejčastější problémy z horka

1. ÚPAL

Co to je: Selhání regulace tělesné teploty.

Příznaky: Suchá horká červená pokožka, horečka bez pocení, rychlý silný pulz, tepavá bolest hlavy, únava, zmatenost, závratě, nevolnost až zvracení, bezvědomí.

Co dělat: Okamžitě postiženého přemístěte do stínu a ochlazujte. Ideální je ponořit ho do vany, postavit pod sprchu nebo aspoň polévat chladnější vodou. Přitom je potřeba průběžně měřit teplotu a pokračovat v chlazení, dokud neklesne pod 38,5 °C. Nedávejte pít a přivolejte lékaře. Při mírnější formě (teplotě do 38 °C) jen ochlazujte chladnější vodou a dávejte pít. Pokud se mu do hodiny uleví, nemusíte volat lékaře.

2. ÚŽEH

Co to je: Podráždění mozku slunečním zářením.

Příznaky: Horečka, bolest hlavy, závratě nebo nevolnost mohou přijít s časovým zpožděním.

Co dělat: Uložte postiženého do stínu, uvolněte mu šaty a ochlazujte hlavu obklady. Pít dávejte iontový nápoj v malých doušcích. Lze podávat i slanou vodu nebo studený, slabě slazený čaj s citronem.

3. KŘEČE

Co to je: Reakce na velkou ztrátu vody pocením.

Příznaky: Křeče v oblasti břicha a končetin, často související s námahou.

Co dělat: Přestat s námahou a držet se ve stínu. Pít ovocné šťávy nebo iontové nápoje. Sval v křeči pevně stlačte a pak uvolněte jemným masírováním. Jestli křeče do hodiny neustoupí, volejte lékaře.

4. VYČERPÁNÍ

Co to je: Reakce organismu na nadměrnou ztrátu vody a soli pocením.

Příznaky: Pocení, bledost, únava, slabost, závratě, nevolnost, zvracení. Rychlý slabý pulz, studená vlhká kůže.

Co dělat: Ochlazovat studenou vodou, pít po malých doušcích vodu a iontové nápoje.


RADY LÉKAŘE

Na pravidlech jak ve zdraví přežít dnešní vedro se shodují i lékaři. MUDr. Jiří Pešina varuje hlavně před přehřátím mozku. „Centrální nervový systém je velmi citlivý na teplo, proto nevycházejte bez klobouku nebo čepice!“ Jeho ostatní rady lze shrnout do několika hlavních bodů:

  • vyhýbejte se pobytu na přímém slunci a pokud opravdu musíte, ochlazujte hlavu, obličej a zátylek
  • omezte fyzickou aktivitu a sport, dohlédněte i na děti, aby se zklidnily
  • tekutiny doplňujte pravidelně po menších dávkách, kombinujte čistou vodu s minerálkou
  • pokud se chcete ochladit koupelí nebo sprchou, zvolte vodu vlažnou, která osvěží
  • slunce ohrožuje hlavně kardiaky, chronicky nemocné, onkologické pacienty, děti a staré lidi

Dopřejte si koupel

I když máte sto chutí z rozpálené ulice zamířit přímo pod ledovou sprchu, nedělejte to! Rychlé ochlazení může způsobit až infarkt. Navíc příliš chladu najednou vede k tomu, že se tělo začne zahřívat... Je lepší zamířit po práci k vodě a užít si den, který se nemusí opakovat...

Autor: Renata Vyšínová, Radka Růžičková
Klíčová slova: horko, vedro, počasí, rady, zdraví
Diskuse ke článku
.