Čtvrtek 22. února 2024
Svátek slaví Petr, zítra Svatopluk
Oblačno, déšť 9°C

Povánoční výprodeje: Jak ušetřit při nákupech stovky korun? Dejte si pozor na triky obchodníků!

2. ledna 2024 | 05:00

Drahota v Česku, vysoké ceny, inflace... Slova, která se poslední dobou skloňují snad v každé domácnosti. Ano, zdražování pociťujeme prakticky všichni. O to větší radost máme, když se nám podaří nákup pořídit se slevou a ušetřit. A kdy jindy se vypravit na nákupy než nyní, když jsou všude povánoční výprodeje. Ale pozor. Ne vždy sleva znamená ušetřené peníze. Ukážeme vám trik, který používají prodejci.

Nejčastější triky obchodníků

To, že obchodníci používají různé triky, aby nalákali zákazníky k nákupu, víme. Než vám prozradíme ten, který je nyní nejčastější, pojďme si zopakovat ty, které obchodníci používají už mnoho let.

Cena po slevě je vyšší

Objevili jste svůj vysněný kabát s 60% slveou? Pak není na co čekat, že? Ale pozor, jste si opravdu jistí, kolik stál předtím? Obchodníci mnohdy těsně před zlveněním cenu navýší a vy pak máte pocit, že nakupujete s ohromnou slevou. A přitom ušetříte často jen pár korun nebo dokonce vůbec nic!

Cena končící 9

Mezi ty nejčastější triky patří cena končící 9. Psychologicky je cena 199 Kč výrazně nižší než 200 Kč. Proč výrazně? U částky 199 Kč si řeknete, že to stojí 100 a něco. Naopak druhá varianta je jednoduše už 200 Kč. Samotný rozdíl je samozřejmě pouhá 1 Kč, ale mozek si myslí něco jiného. Tento trik znal už obchodník Tomáš Baťa, který cenovky končící číslem 9 u nás používal mezi prvními.

VIDEO: Jaká potravina se nikdy, opravdu nikdy nezkazí?

Video se připravuje ...
Jaká potravina se nikdy, opravdu nikdy nezkazí? • VIDEO: Videohub

Velké nákupní vozíky

Pokud se zrovna nechystáte na velký týdenní nákup, ale jdete do obchodu jen pro pár věcí, zkuste si místo nákupního vozíku vzít pouze ten malý, do ruky. Věřte, že tím ušetříte. Do velkého vozíku totiž velmi snadno přihodíte i věci, pro které jste nešli. Budete mít totiž pocit, že toho přece zas tolik nemáte.

Zrcadla 

Všimli jste si, že v obchodech jsou zrcadla i na místech, kde byste je nečekali? Např. u mléčných výrobků... Proč tomu tak je? Zvyšují totiž bohatost nabídky. Najednou je díky nim opticky dvakrát tolik produktů, a je tím pádem větší výběr.

Zboží v úrovni očí

Zboží, které je nejdražší, případně to, které chce prodejce nejvíce prodat, se v regálech umisťuje do úrovně očí. Jednoduše tam, kde ho uvidíte jako první. Schválně se podívejte do nejspodnějšího regálu nebo nahoru. Najdete tam většinou srovnatelné věci, ale za méně peněz.

Přestavěné regály

Také se vám stalo, že jste přišli do svého oblíbeného obchodu, kam chodíte na pravidelný nákup, a regály byly proházené? I toto je trik obchodníků, aby prodali více zboží. Většina lidí chodí stále pro ty stejné položky a již ví, kde jsou. Tím pádem se vyhýbají určitým místům. Ve chvíli, kdy se obchod promění, najednou zabrousíte i do uliček, kde jste předtím nebyli, a je dokázáno, že často zákazník přihodí i nějakou novinku.

Sleva, za kterou zaplatíte víc peněz

Přiznejme si – koho by nenalákala cedulka s nápisem Akce nebo Nižší cena?  Ovšem pozor, ne vždy jsou tyto nabídky výhodné! Tato praktika je nejvíce využívána u zboží, jako jsou tablety do myčky, saponáty, prací prášky či dětské pleny. Ukážeme vám to na příkladu: na první pohled vidíte slevu 28 %. Pokud se ale zadíváte na cedulku pořádně, objevíte velmi, ale opravdu velmi malým písmem, že výrobek je po této „výhodné“ slevě o 29 % dražší než obvykle.

Autor: archiv

Jak je to možné?

Mnoho lidí by mohlo v tuto chvíli říct, že jde o klamavou reklamu. Tak to ale úplně není. Původní vysoká cena 139,90 Kč u výrobku opravdu existuje. Buď je to doporučená maloobchodní cena výrobce, nebo tento výrobek tolik opravdu stál při uvedení na trh. Což může být i mnoho let zpět. Faktem ovšem je, že doporučená maloobchodní cena neznamená cenu prodejní. Pokud většina prodejců rovnou nasadí nižší cenu, ostatní se tomu přizpůsobí a produkt je za "původní" vyšší cenu prakticky neprodejný. V tomto případě, který vidíte výše na fotografii, se dozvíte, že za posledních 30 dnů stál daný produkt průměrně 77,90 Kč a nyní si ho můžete koupit v akci za 99,90 Kč. To nevypadá nakonec moc výhodně, že?

Jak nenaletět?

Jak jsme již výše psali, o klamavou reklamu se v tomto případě nejedná. Jediná obrana spotřebitele je ta, že si ceny porovná. V dnešní době naštěstí nemusíme obíhat všechny obchody a většinu cen najdeme na internetu. A věřte, že se to opravdu vyplatí.

Potřebujete ušetřit? Vyzkoušejte náš internetový srovnávač Zboží Dáma.

Na další „výhodné“ akce se podívejte v naší fotogalerii!

Autor: Martina Miláčková