Bezpečné cesty nejsou jenom snem
České Budějovice v posledních letech zapracovaly na své infrastruktuře a jsou čím dál více cestovatelsky přívětivější. Dopravu ve městě totiž hlídá pokročilá technologie. Nově instalované detektory a kamery pomáhají optimalizovat dopravu. Semafory zaznamenávají aktuální situaci na silnicích a pružně reagují na to, co se na nich právě děje. Hrozba stání v zácpě tudíž víceméně odpadá. Díky tomu také město nasbírá mnoho dat o místní dopravě a může tak lépe vyhodnocovat nastalé situace a včas na ně reagovat. Průjezd Českými Budějovicemi je tedy rychlejší i bezpečnější.
Při příjezdu do města vás chytrá informační tabule upozorní, zda se dostanete do centra, nebo bude lepší do něj vůbec nevjíždět. Elektronické nápisy vás také navádí, kde jsou parkoviště a kolik je na nich volných míst. Město má k dispozici 49 otočných a 127 fixních kamer, 180 magnetometrických detektorů, které pomáhají právě při sledování a řízení provozu. Celkem projekt vyšel na téměř 6 milionů korun. Dotace z fondů EU pokryla 88 %.
Drobné na jízdenku už nepotřebujete
Ať už za to vděčíme pandemii covidu-19, nebo dnešní zrychlené době, bezkontaktní platební terminály zažívají všude obrovský boom. Platí to i na exponovaných místech, jakým veřejná doprava v Brně rozhodně je. Většina dopravních prostředků Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK) je díky evropským dotacím vybavena terminály pro bezkontaktní placení kartou. Stačí na obrazovce vybrat typ jízdenky, přiložit platební kartu nebo telefon a je to. Tento systém je navíc mnohem přátelštější i pro zahraniční turisty.
V Brně jsou ještě dál a jejich terminály jsou součástí chytrého systému, který počítá za vás, kolik projezdíte peněz. Můžeme vás uklidnit, víc než 90 korun denně to nebude. Tolik totiž stojí celodenní jízdenka. Při nástupu do MHD jen přiložíte kartu k terminálu a pípnete. Žádnou jízdenku nevybíráte. Automaticky se vám naúčtuje sazba 25 Kč za jednu hodinu. Systém zaznamená každé vaše přiložení karty k terminálu během jednoho dne a v noci strhne proježděnou částku. Geniálně jednoduché, že?
Projekt vyšel celkem na téměř 1,5 milionu korun a evropské fondy na něj přispěly 85 %.
Bez elektřiny je budoucnost nemožná
Kvůli globálnímu oteplování je důležitá snaha o ekologické chování, k němuž patří i omezení spalovacích motorů. Hlavním důvodem přechodu na elektrodopravu je však to, že fosilní paliva nám dříve nebo později dojdou. A elektřinu umíme vyrobit z obnovitelných zdrojů. Dnes už jsou elektroauta poměrně rozšířená, ale nabíjecích stanic není tolik jako běžných čerpacích stanic. Proto jejich majitelé musí delší cesty velmi dobře plánovat. Především ve velkých městech je každá další nabíjecí jednotka vítaná. Jedna taková vznikla díky fondům EU v Praze v ulici Lhotecká ve frekventované oblasti vedle supermarketu. Projekt vyšel celkem na více než 27 milionů korun a evropské fondy na něj přispěly 85 %.
Elektromobily mají zelenou nejen ve velkých městech. Na jejich pořízení nebo na stavbu nabíjecích stanic přispívají fondy Evropské unie. Dobíjecí stanice se nejčastěji staví v blízkosti nákupních center, garáží a u větších firem, přibývají také v okolí dálnic a benzínových pump. V Česku už je nabíječek různého druhu téměř 1 400. Aktuálně na jednu nabíječku vychází průměrně přes 10 aut. Každoročně se jich nově uvede do provozu přibližně 300. Do pěti let jich tak bude stejně jako klasických čerpacích stanic.
K čemu Česká republika již využila podporu evropských dotací?
Cestování je součástí života každého z nás. Proto chce mít Česká republika efektivní, dostupnou a k životnímu prostředí šetrnou dopravu. S čím nám již v oblasti dopravy pomohly fondy EU?
- financování 1430 bezpečnostních prvků v dopravě
- pořízení 2 120 nových vozů veřejné dopravy bylo napříč ČR
- vznik 9 154 nových parkovacích míst P+R, K+R