Sobota 24. února 2024
Svátek slaví Matěj, zítra Liliana
Zataženo, déšť 8°C

Je nebezpečné hubnout pod bazálním metabolismem?

6. března 2023 | 00:00
Prezentace klienta |

Bazální metabolismus vyjadřuje hodnotu energie, kterou náš organismus potřebuje pro zachování základních životních funkcí. „Pokud sečteme jeho hodnotu, pohybovou aktivitu a termický účinek stravy, dostaneme přibližně energii nutnou pro zachování stálé tělesné hmotnosti,“ vysvětluje výživový poradce programu The 1:1 Diet Lukáš Vrána.

Pokud chceme hubnout, musí být tato přijatá energie nižší a tělo musíme dostat do energetického deficitu. Otázkou je, jak velký tento deficit může být. Lukáše Vrány jsme se proto zeptali, zda je nebezpečné držet si při redukci váhy denní příjem kalorií nižší, než jaký máme bazální metabolismus. „Jedná se o mýtus, který je často šířen nejen mezi fitness komunitou, ale i mezi odborníky. V odborné praxi se standardně používají postupy na úrovni LED, tedy low energy diet, s rozsahem zhruba 800–1200 kcal přijatých za den.“

Tyto postupy však určitě nejsou vhodné pro všechny a je při nich potřeba spolupracovat s lékařem, popřípadě s výživovým poradcem, který je dobře informován o zdravotním stavu a medikaci klienta. Řada onemocnění totiž použití takto nízkého příjmu energie neumožňuje.

Prokazatelně větší úspěšnost má hubnutí s výživovým poradcem

Pokud chcete redukovat hmotnost a nejste si jistí, jaký zvolit přístup a jak začít, pak je určitě vhodné obrátit se na výživového poradce. Podle hesla „Spolu kila dolů“ se řídí komplexní výživový program The 1:1 Diet (dříve známý jako Cambridge dieta), který je postavený právě na pravidelných konzultacích s výživovým poradcem. Ten je pro zájemce také mentorem a na cestě k jeho cíli ho průběžně motivuje.

Jídelníček každému zájemci na míru

Aby byl program co nejvíc úspěšný, sestavuje se jídelníček na míru každému zájemci zvlášť. Program The 1:1 Diet využívá na začátku kombinovaný jídelníček, kromě běžných potravin jsou v něm zahrnuta nutričně vyvážená jídla The 1:1 Diet. To vše je doplněno pohybovými aktivitami podle možností konkrétního klienta. Po redukční fázi následuje fáze stabilizační, která pomáhá předejít takzvanému jojo efektu, tedy opětovnému nabírání a ztrácení váhy. Člověk se tedy postupně vrací k běžnému jídelníčku, ovšem se zahrnutými úpravami a doporučeními tak, aby byla jeho skladba vyvážená a obsahovala všechny potřebné živiny. Jídelníček na míru, racionální nebo low carb, je součástí posledního Kroku komplexního výživového programu The 1:1 Diet.

Pokud se chcete dozvědět více nebo přemýšlíte o změně životního stylu, doporučujeme navštívit stránku www.spolukiladolu.cz.

Autor: CWP výživové poradenství s.r.o.

S programem má své zkušenosti také Irena Strnadová (59 let), které výrazně narostla hmotnost nejdříve po prvním a pak i po druhém porodu. Několikrát zkoušela zhubnout, ale následný jojo efekt ji vždy vrátil na začátek. Pak přišla vážná nemoc a několik operací. Když se z nich Irena zotavila, našla si na doporučení své švagrové výživovou poradkyni Sabinu Loduhovou z programu The 1:1 Diet. „Sabča mi vše vysvětlila, dala mi naději a hlavně dokázala pomoci. Sestavila mi jídelníček na míru, chodila jsem na pravidelné konzultace, kde se kromě jídelníčku řešily i moje pocity, strachy, nálady.... no prostě vše, co souvisí s tím, aby tělu bylo dobře a hublo. Zjistila jsem, že život se dá prožít nejen v křeči a že každý z nás může pro sebe vždy něco udělat. Doporučuji: udělejte změnu, najděte si poradce, třeba jako já Sabinku, a jděte do toho spolu s The 1:1 Diet.“