Poslední kousek čokolády jako symbol sdílnosti
„O vše je ochotno se podělit 62 % Čechů, avšak s cizími jsou mnohem sdílnější lidé na Slovensku,“ potvrzuje Kamil Kunc, zástupce výzkumné agentury NMS Market Research. Jakou roli hraje pro obyvatele obou zemí poslední kousek čokolády? To bude v květnu letošního roku zjišťovat projekt Poslední kousek. Jeho ambasador, běžec Jiří Gruntorád, se v České republice vydá na třítýdenní putování celou zemí, v jehož průběhu zdolá přibližně 700 km. To vše proto, aby se na konci své cesty rozdělil se svým bratrem. V průběhu celé trasy bude také ověřovat výsledky průzkumu, zda jsou lidé u nás opravdu tak sdílní, jak z něj vyplývá.
S blízkými o vše, s cizími o nic?
Našim blízkým nabízíme svou pomoc často a dělení s nimi nás velmi těší. K cizím lidem máme ale úplně opačný přístup. „O jídlo, nápoje a sladkosti se s rodinou ochotně podělí 89 % respondentů, s cizími lidmi by to udělalo pouze 23 % z nich,“ konstatuje Kamil Kunc. Jen velmi neradi jsme ochotni se podělit o jídlo. S neznámými lidmi by tak učinilo pouze 28 % respondentů. Zajímavostí je, že na Slovensku je tohle číslo výrazně vyšší. Tam téměř polovina (41 %) dotázaných uvedla, že by se s cizím člověkem bez problému rozdělila třeba o něco sladkého.
Jak je to s penězi?
V otázce financí jsou na tom opět lépe naši slovenští sousedé. O poslední stokorunu v peněžence by se podělilo pouze 14 % Čechů, na Slovensku o něco více (19 %). Je otázkou, proč jsou tato čísla tak nízká, když v obou zemích ve 43 % případů dotázaní tvrdili, že poslední stovku berou stejně jako jiné peníze.
Udělejme radost sobě i druhým
Pozitivním zjištěním je fakt, že více než čtyřem pětinám Čechů dělá dělení se s ostatními velkou radost. Je pak tedy záhadou, proč si ji nedopřáváme častěji. Běžec Jirka tak učiní. Poběží 24 dní přes celou zemi, aby se rozdělil se svým bratrem, který v jeho životě hraje výjimečnou roli. V cíli mu předá svůj poslední kousek čokolády symbolizující to nejcennější z celé tabulky. Poděkuje mu tak za to, že mu byl celý život velkou oporou. Zejména v situacích, kdy čelil hrůzným prognózám lékařů a ortopedů. Přivedl jej k běhu, čímž mu prakticky zachránil život.
Troufněte si na jemnost a udělejte něco velkého. Pomozte Jirkovy na jeho cestě a dokažte, že vám osud druhých není lhostejný. „Pevně věřím, že mi lidé pomohou tuto extrémně náročnou výzvu splnit,“ je přesvědčen ambasador projektu běžec Jirka, s přezdívkou „český Forrest Gump“.
Více informací o tom, jak se do projektu zapojit a pomoci běžci, najdete na www.poslednikousek.cz.
O průzkumu
Průzkum zaměřený na sdílnost Čechů a Slováků provedla výzkumná agentura NMS Market Research mezi 19. a 20. březnem v České republice a v období 19. až 23. března na Slovensku. Zkoumání bylo realizováno na reprezentativním vzorku 508 českých a 517 slovenských obyvatel ve věku od 18 do 45 let.