Doby, kdy slavení Mikuláše bylo doménou především dětí, jsou dávno pryč. Aktuální průzkum společnosti NMS Market Research zjistil, že 49 % dospělých dostane na tento svátek řadu drobností, někdy i alkohol.
„Každý druhý Čech dostane něco k Mikuláši, mezi mladšími do 35 let je to dokonce 7 dospělých z 10,“ informuje o zajímavém faktu on-line průzkumu manažer společnosti Kamil Kunc.
Nejčastějším dárkem přitom zůstávají bonbony a drobné sladkosti (91 %), těsně v závěsu se drží ovoce (80 %), oříšky (46 %) a peníze (12 %). V neposlední řadě pak také uzeniny i alkohol.
Tradice obcházení domácností
Mikuláš chodí více do domácností na malých městech a vesnicích, méně pak ve velkoměstech. Tradiční trio přitom navštíví 79 % rodin s dětmi. Pouze 2 % Čechů se za čerta, Mikuláše nebo anděla převléká pravidelně, 58 % Čechů to nikdy nezkoušelo, zbytek populace se převlékl pouze jednou nebo několikrát, nikoli však pravidelně.
Rodiny s dětmi navštěvují v převleku většinou kamarádi. „Průzkum zjistil, že Mikuláš z 39 % bývá kamarád a jen 15 % Čechů si Mikuláše skutečně objedná a za službu mu zaplatí,“ dodává Kamil Kunc.
Více než polovina Čechů (53 %) nechává nákup většinou na týden, kdy se slaví tento svátek. Čtrnáct dní dopředu má z části nakoupeno 42 % a hotové nákupy mají pouze 4 % z nás.
„Téměř každý, kdo žije s dítětem do 18 let, nakupuje na Mikuláše dárky a potraviny. 73 % těch, kteří s dětmi nežijí, také dělá mikulášské nákupy pro vnoučata nebo své starší děti,“ uzavírá výsledky průzkumu Kamil Kunc.