Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Plaťte na internetu bezpečně!

Zvažte, zda dovolíte obchodníkovi zapamatovat si údaje o kartě!
3. prosince 2019 | 06:00

On-line nakupování má několik nesporných výhod. Nemusíte nikam chodit, máte velký výběr zboží, vše vám dorazí až domů

Občas slyšíte, že někdo nakoupil na internetu a zboží mu nedorazilo nebo přišlo něco úplně jiného. Pokud nechcete dopadnout stejně, poradíme vám, čeho se vyvarovat.

Výběr obchodu

Seriózní e-shop na svých stránkách uvádí veškeré zákonné údaje (obchodní jméno, IČ, DIČ, bankovní spojení, telefon, adresu fyzickou i elektronickou, odpovědné osoby…), které jsou ověřitelné. Pokud některou z těchto informací nenajdete, hledejte vybraný produkt raději jinde. Amatérsky působící stránky a špatná čeština mohou být další znaky, které by vás měly varovat. Sledujte také recenze ostatních uživatelů, kteří obchod již vyzkoušeli.

Způsoby platby

Ve virtuálním košíku máte dárek svých snů a přicházíte k placení. Vyplníte číslo karty, její platnost a kód CVV2 – třímístné číslo, které najdete na zadní straně karty. Banky nabízejí pro vaši ochranu bezpečnostní protokol 3D Secure, který vás chrání proti zneužití údajů z karty. Pro potvrzování nákupů na internetu lze používat jednoduchou a bezpečnou mobilní aplikaci, takzvaný klíč, který nahrazuje kód ze SMS. Česká spořitelna má pro potvrzování plateb mobilní aplikaci George klíč, s níž máte pod kontrolou veškeré platby a v případě potřeby se spojíte s klientským centrem.

Převzetí zboží

Při přebírání zásilky od dopravce je vhodné zkontrolovat, zda je obal zásilky neporušený. Jakkoli poničenou zásilku nepřebírejte, sepište s dopravcem protokol o reklamaci zásilky a informujte obchodníka.

Reklamace

V případě, že po platbě kartou v internetovém e-shopu neobdržíte požadované zboží nebo ho obdržíte pozdě, případně se jedná o padělek, měla byste se v prvé řadě obrátit na příslušného internetového obchodníka. Nekomunikuje-li tento obchodník, jde-li třeba o falešný e-shop, kontaktujte banku. Například Česká spořitelna řeší reklamace skrze službu chargeback a v drtivé většině případů je vyřizuje do čtyřiadvaceti hodin.

Češi v číslech: Co nejčastěji nakupujeme on-line?

52 % oblečení, obuv a sportovní vybavení

35 % kosmetika a drogerie

30 % lístky do kina a divadla

27 % vybavení domácnosti

25 % letenky a jízdenky

16 % potraviny

ZDROJ: PRŮZKUM KANTAR PRO ČESKOU SPOŘITELNU

Autor: komerční prezentace
Diskuse ke článku
.
Související články
Video se připravuje ...