Kdo by nechtěl žít zdravě. Jenže víc než otázka rozhodnutí, je to závislé na naší peněžence. Podle průzkumu portálu Kupi.cz, který dlouhodobě sleduje ceny potravin v kamenných obchodech, vyšlo, že nejvíc si připlatíme, když kupujeme bio vajíčka nebo kuřecí maso. Naopak nejmenší rozdíly jsou u jogurtů.
Dráž! Ale o kolik?
Nikoho neudiví, že bio potraviny jsou téměř bez výjimky dražší než jejich nebio. Překvapivé však je, že rozdíly se pohybují na velmi široké škále od jednotek až po stovky procent.
Největší rozdíly jsou u vajíček a kuřecího masa. Bio vejce se prodávají za dva a půl násobek ceny vajec klecových. Ještě větší rozdíl, bezmála trojnásobný, dostaneme, pokud porovnáme průměrné akční ceny klecových a bio vajec. Bio vejce vyjde ve slevě na cca 7,70 Kč za kus, klecové vejce na 2,70 Kč. Podobná je situace při srovnání s podestýlkovými vejci.
Zdravé mléko za dvojnásobek
S trojnásobnou cenou je třeba počítat i u bio kuřecího masa. Zatímco 1 kg chlazeného kuřete vyjde na necelých 80 Kč, v případě bio kuřete ceny běžné ceny přesahují 200 Kč.
Podobný rozdíl je i mezi akčními cenami, které činí 54 Kč (nebio) a 150 Kč (bio) za 1 kg kuřete v akci.
O něco menší, ale stále více než 50% rozdíl je u másla a mléka. Bio máslo a bio mléko je při běžných cenách dražší shodně o 55 % oproti máslu a mléku od zvířat z konvenčních chovů.
Rozdíl se ještě víc prohloubí, když porovnáme průměrné akční ceny těchto položek. Akční ceny bio másla jsou o 73 % vyšší než akční ceny másla běžného, u mléka je rozdíl dokonce více než dvojnásobný, 105 %.
Zajímavou výjimkou jsou ceny bílých jogurtů, které jsou u bio i nebio položek na zhruba stejné úrovni. V akčních cenách jsou bio jogurty dražší pouze o 7 %, ze srovnání běžných cen vycházejí bio jogurty dokonce o 4 % levněji.
Supermarkety bio neřeší
Na celém průzkumu je nejzajímavější, že ceny bio potravin zůstávají v poměru k těm konvenčním stejné už od doby, kdy řetězce okolo roku 2007 začaly bio produkty nabízet. „Podle mého názoru supermarkety ceny bio potravin příliš neřeší, protože je to pro ně stále spíše jen okrajové zboží, které nabízejí hlavně pro image,” komentuje výsledky průzkumy Jan Valeška z portálu Biospotřebitel.cz.