1. Jasně si definujte svoje cíle
I když se dnes často říká, že cesta je cíl, v oblasti podnikání to rozhodně neplatí. Hned několik úspěšných podnikatelek v čele s Mariou Jones, zakladatelkou digitálního média a globální online komunity „The Third Millennium Woman“ a Shomailou Niaz, ředitelkou „Baby Shark Networks Digital Agency“ považuje za klíč k úspěšnému podnikání vytyčení akčních kroků k vytvoření skutečného a proveditelného plánu, se kterým docílíte úspěchu. V praxi to pak znamená stanovit si jasné a měřitelné cíle, jež zasadíte do časového plánu, kterého se budete držet.
2. Pracujte tvrdě, ale zároveň se naučte říkat ne
Práce na vlastním businessu mnohdy nemívá konce. Čeká vás spousta práce ve volném čase, ve státní svátky i ve dny, kdy se vám nebude chtít. A je možné, že dříve nebo později, vás čeká více zakázek, než budete schopny samy realizovat. Připravte se proto na tvrdou práci, ale také si nacvičte říkání slova „ne“. To jde ruku v ruce s uměním pracovat s vlastními kapacitami a zbytečně je nepřeceňovat. Raději si vždy dopřejte o jednu zakázku méně s vidinou, že budete mít prostor pro odpočinek.
TIP: Pro oddělení soukromého a pracovního života se vyplatí založit si podnikatelský účet. Díky němu budete mít firemní finance na jednom místě a podnikání pro vás bude jednoznačně přehlednější.
3. Naučte se odpočívat
Vlastní podnikání mnohdy svádí k workholismu a čas na odpočinek bývá často upozaďován. Podnikání ale není sprintem, jedná se spíš o nekonečný maratonský běh, a proto byste měly dobře rozložit vlastní síly, a především se naučte odpočívat. Nastavte si pokud možno pevnou pracovní dobu a vyčleňte si alespoň několik hodin v týdnu na aktivní odpočinek. Přečtěte si knihu, jděte se projít, zkrátka načerpejte energii a inspiraci pro další podnikatelské plány. Unavený podnikatel je totiž špatný podnikatel.
4. Pracujte s kritikou
Hillary Clinton říká „Berte kritiku vážně, ale ne osobně“. S kritikou a nejrůznější formou zpětné vazby se během podnikání budete setkávat poměrně často. Proto se s ní naučte pracovat už na začátku a berte si k srdci pochvalu, ale i dobře míněné podněty pro zlepšení. Hillary pak dodává, že „pokud je kritika oprávněná, snažte se z ní poučit. V opačném případě ji neberte v potaz“. Může se totiž stát, že budete čelit nenávistným útokům z důvodu zášti či závisti. Snažte se takovým komentářům vyhnout a neberte je příliš vážně.
5. Obklopujte se lidmi, kteří jsou lepší než vy
Možná, že se v budoucnu dostanete do takového bodu podnikání, kdy už na to nebudete sami stačit. Začnete rozšiřovat tým a budete k sobě hledat posily. „Nikdy se nebojte přijmout lidi lepší, než jste vy, a nebojte se hledat lidi, kteří jsou jiní, než jste vy sami,“ říká Judith McKenna, CEO mezinárodní divize Walmartu. Podobné tvrzení hlásá i Anna Wintour z časopisu Vogue. Lidé, kteří mají více zkušeností či znalostí než vy, vás mohou v budování businessu posunout dál, než tušíte.