Škola zdravého opalování: Krásně snědou pokožku můžete mít i vy | Pro ženy | Blesk.cz

Škola zdravého opalování: Krásně snědou pokožku můžete mít i vy

23. července 2013 | 06:00

Léto je tady a s ním přichází čas dovolených, slunce a opalování. A s ním i strašák jménem rakovina kůže. Jenže už naše prababičky říkaly: Kam nechodí slunce, tam chodí lékař! Jak to tedy je doopravdy?

Všeho moc škodí

Často se setkáváme s tvrzením, že opalování není zdravé. Vše však záleží na způsobu, jakým se opalujeme. Pravidelné mírné vystavování kůže slunečnímu záření je velice prospěšné a pro zdraví nezbytné. "Správným opalováním si kůže za pomoci pigmentace a ztluštění pokožky zvyšuje přirozenou ochranu před spálením a vytváří tolik potřebný vitamin D," říká Michal Kárych, předseda České asociace zdravého opalování. Z těchto důvodů je pro nás sluneční záření nesmírně důležité. Musíme ho ale využívat rozumně a opalování nepřehánět. Nadměrné množství slunečního záření totiž může naši kůži poškodit.

Víte, jak reaguje vaše pokožka na slunce?

"Vždy bychom měli mít na paměti zásadní rozdíl mezi opálením a spálením kůže, protože se jedná o dva zcela rozdílné procesy," dodává Kárych. Opálení je přirozený proces, který kůži nepoškozuje, ale pomáhá ji chránit před spálením. Naopak spálení, obzvláště pokud je velmi intenzivní či opakované, může kůži poškodit a je třeba se mu vždy vyvarovat. Vše je o umírněnosti.

Opalujte se správně

Je to velice jednoduché. Důležité je nechat kůži postupně zvykat na UV záření. "Měli bychom přizpůsobit dobu opalování typu kůže a intenzitě slunečního záření a postupně tento čas prodlužovat. Nechráněnou kůži smíme vystavovat UV záření pouze po tak dlouhou dobu, po kterou je schopná se chránit sama," říká Kárych. Poté bychom měli vyhledat stín nebo kůži chránit jinými prostředky. Před odjezdem dovolenou je dobré v dostatečném časovém předstihu nechat kůži postupně zvykat na UV záření venku na slunci nebo v soláriu. Můžeme tak výrazně snížit riziko spálení a poškození kůže.

Na spálená záda spolehlivě zaberou triky našich babiček.
"Vždy bychom se měli vyhnout spálení a nadměrnému opalování. Neměli bychom kůži nárazově vystavovat vysokým dávkám UV záření a neměli bychom chtít během krátkého časového období, například o dovolené, získat co nejtmavší opálení," tvrdí Kárych.

Poznejte svůj fototyp

Každý člověk má v kůži jiné množství kožního pigmentu melaninu, který chrání organismus proti nadměrnému množství UV záření. "Tmavá pokožka produkuje melanin rychleji, proti tomu velmi světlá kůže ho vytváří velmi málo. Pokud tedy máme světlejší kůži, měli bychom se vystavovat menšímu množství UV záření a neměli bychom se snažit dosáhnout co nejtmavšího opálení, ale rozumného a přirozeného. Z tohoto důvodu je dobré znát typ své kůže," říká předseda České asociace zdravého opalování.

Používejte opalovací mléko s ochranným filtrem 20 a víc.
Ten vyjadřuje citlivost kůže na UV záření. Určuje se podle reakce neopálené kůže na první expozici jarnímu nebo časně letnímu polednímu slunci. Ta většinou odpovídá pigmentaci kůže, barvě očí a vlasů. Existuje celkem šest skupin podle citlivosti na UV záření, ve střední Evropě rozlišujeme čtyři základní fototypy. Čím světlejší má člověk pokožku, vlasy a oči, tím nižší je číslo kožního fototypu. První typ má velmi světlou kůži, vždy se spálí a nikdy se neopálí. Naopak třeba čtvrtý typ má pokožku světle hnědou, ke spálení u něj dochází zřídka a opálí se velmi snadno.

S opalováním to není radno přehánět!
U moře to pálí víc

Většina z nás cestuje na letní dovolenou k moři do jižních zemí, kde je intenzita slunečního záření 2x až 3x vyšší než u nás. Na to nejsme zvyklí, proto může snadno dojít ke spálení kůže. Z toho důvodu musíme být na dovolené velmi opatrní a měli bychom se na ni předem připravit. Problémem je, že většina z nás tráví na dovolené jen jeden až dva týdny. Za tu dobu se často chceme co nejvíce opálit. Navíc pokud dojde v této době ke spálení, nenecháváme kůži dostatečně dlouhou dobu odpočinout, aby se mohla zregenerovat. A to je nebezpečné.

Rozumné slunění nebo pobyt na aslunci dodá organismu dostatek vitamínu D, který je pro zdraví velmi důležitý
"Naše kůže je schopna se po určitý čas chránit před spálením sama. Po uplynutí tohoto času bychom měli buď slunění ukončit, nebo se začít chránit," upozorňuje Kárych. Výši ochranného faktoru určíme na základě typu naší kůže, stupně opálení a intenzity slunečního záření. Čím světlejší je tedy náš fototyp a čím vyšší je intenzita UV záření, tím vyšší ochranný faktor bychom měli použít. Číslo faktoru udává, kolikrát déle můžeme pobývat na slunci oproti době, po kterou je kůže schopná se chránit sama.