Víte, o co jde?
Asertivita se mnohdy mylně považuje za agresivitu až drzost. Chápe se i jako projev negativity a neochoty. Lidé, kteří se chovají asertivně, mluví přímo a bez problémů, říkají, co si myslí, a hájí své názory. Na to u nás stále nejsme zvyklí.
U většiny zaměstnanců se spíše setkáte s mlčenlivostí, nebo dokonce s ustrašenou nerozhodností. Někdy se stává, že lidé asertivitu nepochopí správně. Vidí v ní nástroj nátlaku, který mohou uplatňovat na svých kolezích nebo podřízených. To rozhodně není dobře.
Sebevědomý člověk vyhrává
Tento druh komunikace se stal žádoucí manažerskou zručností. Asertivní člověk vyjadřuje svoje pocity a názory, aniž by ubližoval jiným. Nesmíte zapomínat, že podstatou asertivity je rovnováha mezi empatií a sebeúctou. Nikdy by se ale neměla stát agresí.
Průměrně sebevědomý člověk je přirozeně asertivní a nepotřebuje se tomu učit. Pokud jste ale nesmělá, zkuste si koupit nějakou knihu o asertivitě nebo absolvovat kurz. Pomůže vám to v práci i v běžném životě.
10 základních pravidel asertivity
1. Máme právo sami posuzovat své vlastní chování a city a být za ně zodpovědní.
2. Máme právo nenabízet žádné omluvy a výmluvy ospravedlňující naše chování.
3. Máme právo posoudit, zda a nakolik jsme zodpovědní za řešení problémů druhých lidí.
4. Máme právo změnit svůj názor.
5. Máme právo říci: "Já nevím."
6. Máme právo být nezávislí na dobré vůli ostatních.
7. Máme právo dělat chyby a být za ně zodpovědní.
8. Máme právo dělat nelogická rozhodnutí.
9. Máme právo říct: "Nerozumím."
10. Máme právo říci: "Je mi to jedno."