Sobota 19. září 2020
Svátek slaví Zita, zítra Oleg
Polojasno 20°C

Brokolice místo hranolek: 10 tipů jak naučit dítě jíst zdravě

27. října 2011 | 06:00

Pokud mají děti špatné stravovací návyky, těžko se jich zbavují. Ale je tu šance, jak je zlomit. Máme několik zaručených rad.

Prý až třetina dětí u nás trpí obezitou. Toto hrůzné číslo doplňuje fakt, že i ty hubené se nejraději stravují ve fast foodech, tedy jejich organismus posilují především hranolky, bíle pečivo a sladké limonády, které nejspíš zajedí plným pytlíkem sladkostí.

Pokud chcete takový jídelníček změnit, tady je deset rad, jak pomoci vám a hlavně vašim potomkům ke zdravému stravování. (Po poradě s dětskými psychology je sestavil web livescience.com.)

1. Nic neodpírat, jen omezit

Pokud jednou dítě vyzkouší chuť smaženého, sladkého nebo slaného, je těžké mu to pak odpírat. Můžete však omezit přísun těchto nezdravých pochoutek – například na jednou denně, nebo jen za odměnu (např. až sní zdravý oběd).

Je to mnohem lepší, než mu je zakázat úplně. Pak totiž hrozí, že pokud se k takovému jídlu dostane mimo domov, přejí se jím, protože ví, že ho má zakázané.

2. Připravujte domácí jídlo

Do školy dítěti nedávejte peníze, aby si koupilo něco v automatu, protože to bude určitě sladkost či bageta. Výživnou a zdravou svačinu mu připravte vždy doma.

Zajímejte se o to, jaké má ve škole obědy. Projděte si s ním rozpis na celý týden a dohodněte se, že pokud má možnost výběru, budou to vždy pouze ta zdravější jídla.

3. Jen malá balení

Pokud mu chcete dopřát i nějaké nezdravé pochoutky, nekupujte velká výhodná „xxl“ balení. Pokud ho jednou otevřete, je téměř jisté, že ho celé najednou i sníte.

Vybírejte raději mini balení, které může dítě bez výčitek sníst celé, nebo mu je alespoň přísně dávkujte. Věřte, že mu i to málo pochoutky bohatě stačí.

4. Vynechte limonády

Značnou dávku kalorií přijímají děti v nápojích. Vždyť kdo z nich by neměl rád například kolu? Ovšem toho cukru a kalorií!

Do školy proto ratolesti dávejte jen čistou minerálku, na snídani upřednostněte mléko před kakaem, a pokud mu chcete dát ovocnou šťávu, zřeďte ji půl na půl vodou.

5. Vařte společně

Když připravujete doma oběd nebo večeři, dbejte na to, aby v porci jídla byla alespoň jedna zdraví prospěšná složka, kterou má dítě rádo.

Dobrým tahem je zapojit jej do samotné přípravy jídla, tak získá pozitivní vztah třeba i k brokolici.

6. Buďte příkladem

Možná se vám zdá, že vaše dítě dělá přesný opak toho, co vy (obzvlášť v pubertě). Odborníci však tvrdí, že váš názor a příklad má velký vliv na jeho stravování.

Zejména předškoláci se rádi "opičí" po rodičích a toho je třeba včas využít. Buďte pro dítě vzorným příkladem – pokud ho krmíte salátem, sami si nedávejte řízek.

7. Jíst má jen přiměřeně

Dávejte dítěti raději malé porce a dovolte mu, pokud už má na to věk, aby si jídlo servírovalo samo (samozřejmě ne jídla, kde by hrozilo popálení).

Tak zjistí, kolik si má nabrat, aby mu nic nezbylo na talíři. Doma mu zbytky odpustíte, ale jsou jídelny, kde by mohlo být nuceno vše dojídat.

8. Zaražte ho včas

Nikdy nenuťte dítě sníst celou porci naloženou na talíři. Samo musí vědět, kdy má dost.

Pokud vaše dítě rádo jí, stopněte ho, pokud vidíte, že už musí být najedené a dále se cpe jen ze setrvačnosti.

9. Dbejte na pravidelné jídlo

Zajistěte vždy pravidelný přísun jídla – to znamená snídani, oběd, večeři, k tomu svačiny.

Pravidelná strava je základ, vyhnete se tomu, aby dítěti vyhládlo a pak se potřebovalo dojídat sladkostmi.

10. Nedejte se odradit

Pokud dítě odmítá nová zdravější jídla, nepřestávejte mu je proto servírovat. Snažte se připravit je chutně a zajímavě.

Také mu dejte vždy na výběr. Neptejte se nikdy: „Co si dáš?“ Odpoví totiž nějakou zažitou nezdravou variantu. Ani není vhodné: "Chceš na večeři rajčata?" Zeptejte se ho raději: "Dáš si okurky nebo rajčata?" Volba je tedy na něm a pak jídlo neodmítne.

Autor: lesk.sk, Kbak