Sbohem, socialistická reklamo!
Zatímco socialistické reklamy ovládaly kreslené postavičky jako pan Vajíčko, v devadesátkách už grafika pokročila a animovaní hrdinové se stali tváří produktu a často si získali větší popularitu než samotná značka. Jedním z příkladů byl právě Mr. Proper, svalnatý muž s překříženými pažemi v zářivě bílém tričku, který na nás dodnes vykukuje na úklidových prostředcích. Jednou v reklamě zazvoní u dveří coby hodinový manžel, jindy se zjeví jako džin, čímž reklama odkazuje na indickou pohádkovou postavu.
Místo hospodyňky konečně muž
Tvář i jméno mu dal americký spotřební gigant Procter & Gamble (P&G), který byl založen v roce 1837 výrobcem svíček Williamem Procterem a výrobcem mýdla Jamesem Gamblem v USA. Značka pod názvem Mr. Clean pak byla uvedena na trh v roce 1958. První reklamy byly převážně černobílé a dá se říct, že přelomové.
Bezradné kreslené hospodyňce v nich přispěchá na pomoc imaginární muž, který si poradí s celou domácností od špinavého sporáku až po znečištěné plínky. V té době přitom byla ve společnosti ještě hluboko zakořeněná představa, že o domácnost se stará výhradně žena, zatímco muž byl živitel rodiny.
Chytlavá znělka
U nás i v dalších zemích Evropy značka zaznamenala svou největší slávu v devadesátkách a v paměti nám utkvěla i typická znělka se sloganem: „Mr. Proper čistí čistě, až se sami vidíte.“ Ta se mimo jiné objevuje i ve filmu Tancuj Matyldo (2023), v němž si postarší žena, u které propuká Alzheimerova nemoc, známou znělku prozpěvuje.
Jedna z prvních reklam u nás je z roku 1996. V ní žena podává inzerát na silného muže, který jí pomůže s úklidem celého domu. U dveří se objeví několik podivných adeptů, ale všechny trumfne právě Mr. Proper, který je zkrátka jen jeden. Protože... „Jedině on je tím, co zbaví vaši domácnost mastnoty a nečistot z obkladů, stop mýdla z koupelen a špíny okolo odpadkového koše. Mr. Proper odstraní špínu, co za sebou ostatní prostředky zanechají, a domácnost učiní zářivě čistou,“ zní v reklamě.