Neděle 28. dubna 2024
Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert
Polojasno 22°C

Na jihlavském sídlišti se na začátku 90. let otevřel první český supermarket. Podívejte se, jak vypadal!

17. srpna 2023 | 06:00

Vzpomínáte si ještě na oblíbený devadesátkový obchodní řetězec Mana? Pro český trh znamenal doslova revoluci – byl totiž prvním českým supermarketem. Své zákazníky uvítal v červnu roku 1991. Jaké novinky zákazníkům přinesl a proč si tak rychle získal přízeň zákazníků?

Revoluce v dosavadním nakupování

Průlomovým supermarketem se u nás v roce 1991 stal supermarket Mana v Jihlavě. Pro český i slovenský trh znamenal revoluci v dosavadním způsobu nakupování. Předtím si zákazníci museli vystačit se samoobsluhami a malými obchody s omezeným sortimentem i omezenou otevírací dobou, ale Mana, v níž bylo možné nakupovat jako v zatím jediném obchodě i v neděli, znamenala zásadní a pozitivní změnu pro zákazníky.

Autor: Retro - Československo -

Slevové akce a barevně rámované cenovky

V menších obchodech mohli českoslovenští občané narazit na nějakou tu slevu nebo slevovou akci jen zřídka. Většinou se týkala pouze prošlého nebo různě poškozeného zboží. I to se ovšem s příchodem supermarketu Mana změnilo. V tom najednou byly k vidění lákavé barevně rámované cenovky, akční letáky a slevy na rozličné zboží bez kazu.

Jako první přišel obchodní řetězec Mana také s poměrně kuriózním řešením v podobě pořadových lístků v zástupu čekatelů na uzeniny. Ve spojitosti s poměrně malou konkurencí zákazníci neměli šanci odolat. Mana se díky tomu těšila veliké návštěvnosti.

VIDEO: Jak vypadaly kuchyně za socialismu? Podívejte se:

Video se připravuje ...
Retro: Takhle vypadaly kuchyně za socialismu • VIDEO: Videoredakce ženských titulů

Nevídaně bohatý sortiment lákal zákazníky

Obchodní řetězec supermarketů Mana nabízel nevídaně obsáhlý sortiment zboží, za kterým k nám přijížděli lidé dokonce i ze Slovenska. Ti kvůli zájezdům na nákup vypravovali celé autobusy. Jak šel čas a konkurence přibývala, rozhodla se nakonec provozující dceřiná společnost Aholdu – Euronova – pro novou obchodní strategii. Z Many se v roce 2000 stal po sloučení s tehdejším diskontem Sesam dnešní Albert.

Na to, jak to tehdy v obchodě Mana vypadalo, se podívejte do GALERIE.

Autor: Tereza Brožová, Prostě fenomén