Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 9°C

V Delvitě si už nenakoupíte. Tyhle oblíbené řetězce z devadesátek zcela vymizely

18. března 2023 | 06:00

Vzpomínáte si ještě na oblíbené devadesátkové supermarkety? Možnosti nakupovat ve velkém si po pádu totalitního režimu užívala díky nim většina našich spoluobčanů. K jejich zklamání ale mnohé z nich už bohužel nefungují. Jak se změnily tradiční obchody z devadesátek?

Který supermarket nám jako první umožňoval nakupovat i v neděli? A jaký obchod vám dodnes schází? Zavzpomínejte spolu s námi na první legendární řetězce, které už zanikly nebo prošly velkou přeměnou.

Mana k nám přinesla nákupní revoluci

Prvním supermarketem u nás se stala Mana. Na český a slovenský trh přinesla doslova revoluci. Do té doby byli čeští zákazníci zvyklí pouze na menší obchody. Novinkou bylo, že se v Maně mohlo nakupovat i v neděli, přinášela nevídané slevy, barevně rámované cenovky u akčního zboží a poutavé tištěné letáky a magazíny. Kromě toho přišli prodejci s kuriózním řešením zástupů na uzeniny pomocí pořadových lístků. Protože měly supermarkety Mana v době svého vzniku jen malou konkurenci, těšily se z obrovské návštěvnosti.

Mana nabízela velký výběr uzenin, sýrů a mléčných výrobků, dostatečný počet druhů ovoce a zeleniny. Kvůli nákupu v místním řetězci s nevídaně obsáhlým sortimentem k nám jezdili dokonce i turisté ze Slovenska vypravovanými autobusy. Dceřiná společnost Aholdu Euronova, která supermarkety provozovala, se ale nakonec rozhodla pro změnu obchodní strategie. Z Many se v důsledku toho stal v roce 2000 po spojení s diskontem Sesam dnešní Albert.

Delvita zmařila významný objev archeologů

Legendární Delvita v Československu začínala v roce 1991 jako jeden z prvních zahraničních řetězců. Až o tři roky později se dočkala prodejen mimo hlavní město, proto potřebovala velkosklad a větší prostory. A právě výstavbou nového velkoskladu odstartovala nechvalně proslulá kauza. Při stavbě nového sídla v Rudné u Prahy v roce 1995 se řetězec nechtěně podílel na významném historickém objevu. Pracanti na místě připravovaného velkoskladu objevili tři tisíce let stará obydlí z pozdní doby bronzové. Ani to ale stavební práce nezastavilo. Namísto ohledů k celé lokalitě řetězec pokračoval v budování komplexu, a ke všemu ještě bez stavebního povolení.

Způsobil tím hmotnou škodu přes 40 milionů, nehledě na nevyčíslitelnou historickou hodnotu. Firma totiž uvedla své sklady do provozu a nezastavilo ji ani soudní řízení, ve kterém byl obviněn její technický ředitel. Po několika letech bezvýsledných soudních tahanic bylo trestní řízení zastaveno, takže se vedení Delvity vyhnulo odpovědnosti. Zprvu se supermarketům Delvita i s pošramocenou pověstí velice dařilo a stavěly se další nové obchody. Situace se obrátila až v roce 2001, kdy se obraty firmy dostaly do minusových čísel. V roce 2006 Delvitu koupila německá skupina REWE Group (Billa).

Interspar ustoupil Albertu

Interspar, zkráceně Spar se u nás začal vyskytovat na začátku devadesátých let. O značku se tehdy dělil SPAR Šumava a SPAR Partner. První jmenovaná firma provozovala v jižních a západních Čechách malé vesnické obchody. Od té doby se po dlouhou dobu držely prodejny Spar na výsluní. Ještě v roce 2013 u nás měly 33 hypermarketů a 10 supermarketů. V roce 2014 byla otevřena poslední nová prodejna v pražském Florentinu, ovšem jen pouhé čtyři dny na to došlo k úplnému konci proslulého řetězce kvůli dlouhodobým finančním potížím. Otěže nad ním převzala skupina Ahold provozující řetězec Albert.

Supermarkety „Jéčka“ nezachránilo ani logo povzbuzující apetit

Pamatujete na nepřehlédnutelné červeno-černé logo na žlutém podkladu s hlavou mouřenína? Patřilo rakouské obchodní značce Julius Meinl, která provozovala prodejny s kávou, lahůdkami a stejnojmenné supermarkety. Ani logo v pozitivních barvách, které mají zvyšovat chuť k jídlu, zahraničnímu řetězci příliš nepomohlo. V Česku byly první diskonty přezdívané „“ postaveny v roce 1994. Krátce po svém vzniku se řetězec těšil oblibě zákazníků, s přibývající konkurencí se ovšem dostala většina jeho obchodů do finančních potíží, a musela být prodána. U nás je koupil Ahold (řetězec Albert), na Slovensku Tesco. Zůstala zde pouze pražská prodejna s lahůdkami na vídeňských Příkopech a v roce 2013 k ní přibyl třípatrový Gurmánský palác Julius Meinl v Praze v ulici 28. října. 

Carrefour se zapsal „výprodejem století“

První obchody francouzského nákupního řetězce Carrefour se v Česku objevily v roce 1998. Moc dlouho se ale supermarkety s prodejním sloganem „Ten je levnější!“ u nás neohřály. Dostaly se do finančních ztrát a v roce 2006 Carrefour odkoupilo Tesco.

Zajímavé je, že nejvíc zákazníků si Carrefour paradoxně získal až na pokraji krachu. Vyhlásil novoroční kampaň „Výprodej století“, která měla lidem umožnit koupit zboží až o 95 % levněji. Akce způsobila dopravní zácpy ve městech a nekonečné fronty, objevila se také řada stížností od nespokojených nakupujících. Vadilo jim především nedostatečné zásobování obchodů levnými kousky. Jak se navíc ukázalo po kontrole České obchodní inspekce, v kampani probíhající i u slovenských sousedů šlo především o nečistý marketingový tah. Prodejci před výprodejem manipulovali s původními cenami zboží.

Na to, jak se u nás dříve nakupovalo, se podívejte do galerie.

Autor: Tereza Brožová, Prostě fenomén