Středa 25. prosince 2024
Polojasno 3°C

Mladé matky rozjely podnikání na mateřské! Jejich příběhy jsou inspirativní a dodávají naději

  • 26. března 2020 | 06:00

    Mateřské dovolené by se vlastně taky mohlo s trochou ironie přezdívat karanténa. Tři maminky Veronika (33), Karolína (35) a Kristýna (29) rozjely své podnikání právě na mateřské. Inspirujte se příběhy těchto tří žen, které šijí dětské kolekce, batohy a kabelky a spinkáčky pro děti. Přečtěte si jejich inspirativní příběhy, třeba vás to v době karantény a omezeného pohybu obyvatelstva motivuje k něčemu kreativnímu i ve vašem životě.

    Mateřská a rodičovská rozhodně není dovolená, ale existují i ženy, které si čas dokážou zorganizovat o něco lépe nebo mají zkrátka klidnější potomky, a když mají chvilku klidu, plní si svůj životní sen a začnou podnikat.

    Třiatřicetiletá Veronika Kniežyková z Ostravy před čtyřmi lety založila firmu You&You a šije batohy, tašky a kabelky. Veronika je velmi kreativní, ale někdy nechá i zákaznice, aby si navrhly svůj batoh, a splní jim všechna jejich přání.

    Na samém začátku a zavádění značky i produktu na český trh je devětadvacetiletá Kristýna Berková a její firma Honey&Moon Sleeping Mats, která se inspirovala v Americe a šije pro nejmenší děti spinkáčky.

    S dětskou módou podniká již pět let Karolína Masopustová, která v roce 2015 založila firmu RicPic. Zakládá si na udržitelnosti, kvalitě a originalitě. Jako ostatně i další dvě dámy.

  • Originální a praktické batohy

    Ostravačka Veronika Kniežyková založila firmu YouYou/Veronika Kniežyková
    Autor: You&You/Veronika Kniežyková

    „Pro mě osobně je výhra mít volné ruce a na zádech krásný, praktický, ale zároveň elegantní batůžek. Mám ráda originalitu a praktičnost. To jsou dva aspekty, které se snažím do každého svého kousku vložit,“ vysvětluje maminka šestileté holčičky a dodává, že tyto dvě vlastnosti jsou pro ni při výrobě batohů základ.

    Ostravačka Veronika Kniežyková vystudovala střední školu uměleckoprůmyslovou oděvní a k tvoření měla blízko odjakživa. Šít batohy ale začala až na podzim roku 2016. „Oprášila jsem svůj v té době velmi starý šicí stroj a začala jsem. Byly to malé, pomalé krůčky, ale někde v sobě jsem cítila, že jdu tím správným směrem. Dnes šiji několik set kusů kabelek a batohů ročně a každý den jsem vděčná, že si můžu plnit svůj sen,“ řekla Blesku pro ženy nadšeně.

    Dostupné batohy z ekokůže

    Veronika šije cenově dostupné, ale kvalitní batohy z ekokůže, které si může dovolit téměř každý. Jeden šije zhruba tři hodiny a prodává ho za 1000 až 1200 Kč.

    „Samozřejmě máme v nabídce i dražší kousky, ale ty už vyžadují delší dobu na zpracování. Mají mnoho přidaných funkcí. Jako například kabelka MUM 4v1, která plní funkci kabelky do ruky, crossbody, batohu na záda i přebalovací tašky na kočárek – vše v jednom. Takový kousek šiji i deset až dvanáct hodin vkuse,“ doplnila Veronika Kniežyková.

    V plánu jsou kožené peněženky

    Přestože má tato maminka podnikání celkem rozjeté, nějaké velké plány do budoucna si nedělá.

    „Snažím se moc neplánovat a víc snít. Před lety bych ani nevěřila, kam se až může moje šití posunout. Každopádně chystám spoustu nových modelů a čeká mě nová výzva v podobě práce na nových kožených peněženkách. Na to se moc těším a doufám, že budu mít kolem sebe pořád tak milé a spokojené zákaznice. Co víc si přát,“ uzavřela svůj příběh mladá designérka.

  • Spinkáčky pro pohodlí nejmenších

    Devětadvacetiletá Kristýna Berková z Jablonce nad Nisou se původně živila jako redaktorka České televize a měla hektický život. Nyní šije spinkáčky pro děti od dvou de pěti let. Našla díru na českém trhu.
    Autor: Honey&moon sleeping mats/Kristýna Berková

    Devětadvacetiletá Kristýna Berková z Jablonce nad Nisou se původně živila jako redaktorka České televize a měla hektický život. Mateřská její život obrátila vzhůru nohama, ale nejen narozením dítka, jak je to u mnoha žen.

    „Po narození syna Matěje se ale všechno změnilo. Nedokázala jsem si představit, že mi zavolají ze školky, že je nemocný, a já pustím poznámky a mikrofon a uteču ze záběru, abych vyzvedla syna. Chtěla jsem začít podnikat, abych byla flexibilní vůči rodině,“ popsala své nové priority mladá maminka, které dětský svět ukázal zcela nový pohled na život i na svět. „Je čistý, plný lásky a také je hodně hravý,“ pochvaluje si Kristýna z firmy Honey&Moon Sleeping Mats.

    Spaní ve školce pro ni bylo stres

    Bývalá televizní reportérka tedy začala přemýšlet, co by světu mohla nabídnout, až se zrodil nápad pomoct malým dětem s usínáním.

    „Vzpomněla jsem si na své školkové období. Nechtěla jsem spát v cizím. Každý den jsem přemlouvala svoji mamku, aby mě vzala domů po o. Necítila jsem se příjemně mimo vlastní postel a poobědový spánek pro mě znamenal přinejmenším stres. Přesně tohle řeší spinkáčky. Úplnou náhodou jsem je našla na zahraničním trhu a rozhodla jsem se jejich myšlenku zhmotnit také u nás,“ vypráví o prvním impulzu designérka.

     

    Mladé ženě se podařilo najít díru na trhu. Nic podobného v Česku nikdo nevyrábí. „Spinkáček je vlastně takový přenosný pelíšek pro děti cca od dvou do pěti let. Je to podložka s přišitým polštářkem a přiloženou dekou. Po odpočinku jde vše jednoduše zarolovat do sebe. Děti je používají právě ve školkách, na přespání u kamarádů, na cestách. Menším dětem poslouží v cestovní postýlce,“ vysvětlila Kristýna Berková. Zatím je v začátcích, nejde o žádnou velkovýrobu. „Každý kousek je originál. Látky sama vybírám a vždy kladu důraz na to, aby byly vhodné už pro nejmenší,“ doplnila.

    Všechno si zajišťuje sama

    Ušití spinkáčku trvá jablonecké mamince zhruba tři hodiny, ale protože si musí zajišťovat marketing, propagaci a vše ostatní sama, má se co ohánět. Cenově se spinkáčky pohybují okolo dvou tisíc korun za kus.

    Kristýna stojí na samém začátku podnikání – s produktem, který u nás dosud vůbec nikdo neznal. Má jen vlastní kapitál. „Nebudu lhát, není jednoduché dostat se do povědomí. Ve školkách je dekády zaběhlé, že děti usínají v erárech. To je, myslím, dobře změnit. A taky je to teď mým největším cílem. Pomoci dětem, aby mohly mimo domov usínat ve svém, cítit se bezpečně,“ popsala plány do budoucna Kristýna Berková a dodává, že by v budoucnu ráda šila i podložky do kočárků.

  • Kvalitní oblečky na děti, které se dědí

    Karolína Masopustová z Liberce si na mateřské dovolené založila firmu Ricpic a šije dětské kolekce oblečení. Na jaře plánuje i dámskou.
    Autor: Ricpic/Karolína Masopustová

    Pětatřicetiletá Karolína Masopustová z Jablonce nad Nisou chtěla vždycky podnikat, ale chyběl jí nápad. Ten se zrodil až začátkem roku 2015 po narození první dcery.

    „Začalo to celé drobnými doplňky do vlasů, pak jsem šila látková didaktická leporela a vlastně až náhodou jsem přešla na dětské oblečení. Na to byla hned velká odezva a poptávka. Čepičky a tepláčky pro děti, kterými to začalo, šiji i dnes a jsou to stěžejní produkty značky RicPic. Na začátku jsem neměla žádné velké ambice, byl to spíš večerní relax, ale to se hodně rychle změnilo a teď jsem za to neskutečně vděčná,“ vypráví o svých začátcích mladá maminka.

    Podpora lokálních výrobců a udržitelnost

    Dnes se v textilním průmyslu hodně skloňuje téma udržitelnosti a Karolína s ní spojuje i podporu lokálních výrobců, mezi které se sama řadí. „Snažím se vybírat kvalitní materiály, při správné údržbě podědí tepláčky i několik dětí. Oblečení je originální a nepotkáte v něm dalších několik desítek dětí. Šijeme v malých sériích, od každé velikosti mám skladem vždy jen pár kousků a málokdy se vracíme ke stejným vzorům,“ pochlubila se mladá designérka a dodává, že se v poslední době hodně zaměřuje na tisk vlastních designů na látky, aby se odlišila od ostatních výrobců.

    Z těchto tří podnikatelek je Karolína asi nejdál a za výrobou nestojí jen ona sama. "Mám úžasný tým maminek a babiček, bez kterých bych nebyla tam, kde teď jsem. Naše výrobky jsou možná dražší, ale zákazník vždy ví, že nakupuje oblečení z kvalitních a certifikovaných materiálů a že oblečení pro jejich děti nešily děti v Číně, ale ženy, které dělají to, co je baví a naplňuje,“ popsala majitelka, jak funguje její firma RicPic.

    Šijí pro ni maminky a babičky

    Sama už nestráví tolik času výrobou, ale hodně času jí zaberou správa e-shopu a sociálních sítí, komunikace se zákazníky a dodavateli. „Když se dostanu za stroje, je to pořád můj relax a je mi skvěle, ale týdně bych to odhadla už jen kolem patnácti hodin. Bývaly časy, kdy jsem šila i dvacet hodin denně, ale to nebylo dlouhodobě udržitelné,“ vzpomíná Karolína.

    V dohledné době návrhářka přemýšlí o dámské kolekci. „Otevírají se mi s ní další dveře a těším se, jaký ohlas budou věci mít. Doufám, že své zákaznice potěším. Je to jeden ze směrů, kterým bych se teď chtěla s RicPic vydat. V hlavě mám spoustu nápadů a plánů, tak uvidím, co všechno se povede zrealizovat. V létě už bych měla mít i otevřený svůj krámek a tím si plním svůj velký sen,“ uzavřela Karolína Masopustová.

Autor: Hana Langrová
Diskuse ke článku
.