Jak zhubnout? Zjistěte, proč jste přibrali, a podle toho zvolte způsob hubnutí! | Jak zhubnout | Blesk.cz

Jak zhubnout? Zjistěte, proč jste přibrali, a podle toho zvolte způsob hubnutí!

  • Chcete-li efektivně zhubnout, odhalte, v čem tkví váš problém!
    Chcete-li efektivně zhubnout, odhalte, v čem tkví váš problém!
    Foto: Shutterstock.com
    3. února  2015 
     06:00

    Musíte se potýkat s kily navíc a nevíte, jak na to? Většinou bývá klíčem k úspěchu odhalení pravé příčiny, proč nemáte ideální postavu. Na každého platí něco jiného, stejně jako na každou nadváhu je nutné použít jiný metr. Jakmile si uvědomíte, kde se vzala vaše nadváha nebo obezita, snadno najdete také způsob, jak zhubnout. A to bez toho, že by vás potkal jojo efekt nebo nutnost brutálně omezit denní energetický příjem. 

  • Časté diety

    Může to být paradox, ale jestliže jste neustálými rukojmími nějaké diety, je jasné, že po určité době přestanou fungovat a jejich efekt bude spíše opačný. Dostanete se totiž do spirály jojo efektu. Většinou se totiž každý snaží zhubnout co nejrychleji a co nejvíce, což nejde jinak než drastickou dietou. Jenže ta většinou příliš nepočítá s jídlem. Při nedostatečném přísunu všech živin dochází k tomu, že se tělo zapne do úsporného režimu a spaluje mnohem méně. Navíc místo potřebných tuků spaluje vodu a svaly. A ve chvíli, kdy se pak poprvé pořádně najíte, tělo si tuky uloží do zásoby: co kdybyste mu zase náhodou delší dobu nedali pořádně najíst... 
    Za neustálým přibíráním může stát i jojo efekt.

    Ve chvíli, kdy se dostanete do této patové situace, tak hlavně svou chybu znovu neopakujte. Když se vám ztracená kila po nějaké době vrátí (a třeba se s nimi uloží i další, nežádoucí), rozhodně se znovu nepouštějte do drastických diet, resp. do hladovek. V ideálním případě se o svém stavu poraďte s výživovým poradcem, který vám pomůže sestavit správný jídelníček. Jde o to, aby byl vyvážen příjem a výdej energie. Lidé, kteří se stále motají v kruhu jojo efektu, totiž většinou zanedbávají pohyb.

  • Emocionální nestabilita

    I když tomu třeba nechcete věřit, je to velmi častý důvod přibírání na váze. Emocionální nestabilita, psychické problémy nebo stres. Lidé se v takových chvílích uchylují k jídlu jako k záchraně. Někdo věří, že ho čokoláda uklidní, jiní zase mají pocit, že jedinou radost, kterou v životě mají, je právě jídlo. Pak se k tomu také někteří uchylují z čiré nudy. Aby šla v takovém případě kila dolů, je potřeba si v první řadě uvědomit, že mám takový problém. Což samo o sobě může být nejtěžší část.

    Neschovávejte se s jídlem, raději si přiznejte, že máte problém.

    Zamyslete se, co vlastně vše během dne spořádáte. Nestačilo by místo celé tabulky čokolády sníst pouze jeden čtvereček? Nudíte se, a tak na posezení sníte pytlíček tyčinek? Co takhle místo toho okusovat mrkev? A tak dále... Jestliže si toto dokážete uvědomit, a navíc se omezit, tak směle do toho. Najděte si jiné činnosti, které vám v životě budou dělat radost. Třeba procházky. Nejen, že vyplavíte endorfiny, hormony štěstí, ale ještě navíc budete mít zdravý pohyb, který je skvělý pro hubnutí. 

    Pokud však cítíte, že problém je mnohem větší než pouhá nuda nebo "obyčejné" přejídání, navštivte odborníka, který vám s tím pomůže. Jestliže je jídlo kompenzací ve stresu nebo při emočním vypětí, vyhledejte psychoterapeuta nebo výživového poradce, kteří vám s problémem pomohou. 

  • Genetická predispozice

    Ano, pokud máte v genech větší zadek či bříško, pravděpodobně se nikdy nedostanete na módní mola, kde uznávají pouze velikost 32. Někteří lidé mají pomalejší metabolismus, kdy se tuky spalují mnohem hůře než jiným. To ale neznamená, že celý život musí prožít v zajetí nadváhy. 

    V takovém případě to hlavní, co vás může spasit, je pohyb. Pokud budete pravidelně sportovat, metabolismus se může o něco zrychlit, a spalování nebude tak složité. Nikdy to asi nebude úplná sláva, ale změna se projeví. Navíc se můžete při výběru aktivity zaměřit na své problémové partie, čímž zamezíte tomu, aby se dál zvětšovaly. 

    Ženy s válcovitou postavou mají největší problém v oblasti pasu.
  • Kila nabraná při těhotenství

    Kilům navíc během těhotenství se nevyhne žádná žena. Nahoru jdou sama, ale dolů už je to s nimi občas těžší. Jestliže jste měla před těhotenstvím normální váhu a nabrala 10 až 15 kilogramů, nemusíte si s tím dělat až tak těžkou hlavu, pokud si upravíte stravu, vyhnete se kalorickým bombám, zhruba do půlroku se tohoto outěžku zbavíte. Pokud jste ale měla nadváhu už před porodem, budete to muset začít řešit trochu radikálněji.
    Homeopatika jsou řešením pro spousty nemocných těhotných žen!

    V první řadě je důležité vytrvat a být trpělivá. Zapomeňte na drastické diety, akorát by vedly k jojo efektu a s váhou byste pak bojovala dlouhou dobu. Navíc by to neprospělo ani během kojení. Uvědomte si, že ta kila navíc se vám podařilo nabrat během devíti měsíců. Což znamená, že aby to bylo přirozené, mělo by vám trvat zhruba stejně dlouhou dobu je zase shodit. 

    Snažte se hubnutí netlačit příliš přes sílu. Budete potřebovat spousty energie nejen pro sebe, ale i pro své miminko. Proto volte vyváženou stravu, která má dostatek živin důležitých pro dítě. Dále do svého denního režimu zapojte sport. Jasně, nejde dítě jen tak odložit a jít si zacvičit. Ale s kočárkem můžete vyrazit na svižnou procházku, při chůzi půjdou kila dolů sama. Navíc vám to zlepší náladu a ubrání vás to před stresem, který může přijít.

  • Za vším hledejte hormony!

    S hormony v našem těle vedeme odvěký boj. V pubertě s námi mávají hlavně v oblasti pohlavních změn, ženy pak do sebe začnou dobrovolně sypat hormony v antikoncepci proto, aby je pak před těhotenstvím přestaly brát, a celý tento maraton vyvrcholí menopauzou. A někteří lidé rádi tvrdí, že právě za jejich nadváhou stojí hormonální změny. V některých případech to tak skutečně může být. Ne vždy to je ale tak drastické. 
    Menopauza se stala společenským tabu. Není se ale za co stydět.

    Z přibírání na váze je často viněna hormonální antikoncepce. Ale ta může za zhruba dvě až tři kila, která tvoří zadržená voda v těle. Mnohem větší riziko hrozí zralým ženám, které jsou na pomezí menopauzy. V důsledku poklesu estrogenu se pozvolna mění i tvar těla, a tuky se tak začínají ukládat v nelichotivých místech, jako je bříško. Navíc se zpomalí metabolismus a hormonální změny můžou za zvýšený pocit hladu.

    Ženy by ale neměly mít pocit, že s menopauzou končí jejich život, naopak. Je důležité začít žít trochu zdravějším životním stylem a naplánovat si více pohybu, než na kolik jste byly zvyklé. Což nemusí být úplně jednoduché. V jídelníčku by ženě neměly chybět omega-3 mastné kyseliny, které pomáhají snižovat cholesterol v krvi. Naopak omezte sacharidy, hlavně bílé pečivo, a dejte přednost lehčím a stravitelnějším jídlům. 

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji