Hlavně si nezakazujte čokoládu a neslibujte každodenní běhání

Nic si nezakazujte! Byla by to totiž nejrychlejší cesta k tomu, jak porušit dietní zásady.
Nic si nezakazujte! Byla by to totiž nejrychlejší cesta k tomu, jak porušit dietní zásady.
Foto: Shutterstock.com
5. ledna  2015 
 06:00

Nestačí, abyste si řekli "letos zhubnu". Zrovna tak nezabírá, když si jednou provždy zakážete čokoládu. A asi sami nevěříte tomu, že začnete třikrát týdně běhat, ačkoli jste dosud maximálně občas zrychlili, aby vám neujela tramvaj. Musíte na to jít jinak – dostaňte si do hlavy vhodná předsevzetí týkající se toho, jak zhubnout, a uvidíte, že to díky nim půjde lépe. 

Jak na novoroční předsevzetí, aby měla smysl a zároveň vám pomohla zhubnout, radí Nikola Hanyšová ze společnosti Stop obezitě (STOB). Naučte se rozlišovat vhodná a nevhodná odhodlání. Jak na to? 

 

NE V novém roce CHCI ZHUBNOUT 30 kg. To totiž nejde bez toho, že bychom znali svůj zdravotní stav, aktuální stav složení těla, našeho jídelníčku, zamysleli se nad svou pohybovou aktivitou. Navíc je v tomto případě cílem i příliš velké množství zhubnutých kil, což může být spíše frustrující než motivační.

 

ANO Pokusím se každý den snídat maximálně do hodiny po probuzení. Vypadá to jako maličkost, ale pravidelná snídaně dokáže zázraky. 

 

NE Koupím si roční permanentku do posilovny. Nemá to smysl, aniž bychom si vyzkoušeli, zda nám cvičení bude vyhovovat a zda jsme zvolili vhodný druh pohybové aktivity směřující k našemu cíli.

 

ANO Chci shodit deset kilo do léta. Pro úspěšné splnění předsevzetí je vhodnější nastavit si konkrétní cíl, který přesně definuje, co máme v novém roce udělat a do jakého časového období to chceme zvládnout. Vytvořit si jakýsi plán změn, kde popíšeme jednotlivé krátkodobé cíle směřující k obecnému cíli: chci zhubnout.

 

NE Budu cvičit každý den. Pokud jste to nikdy nedělali, nemůžete počítat s tím, že to zvládnete. Nakonec, ani to není potřeba. 

 

ANO Během ledna podstoupím preventivní prohlídku u svého praktického lékaře. Po návštěvě lékaře máme okamžitou zpětnou vazbu, která přináší informaci o našem zdraví.

 

NE Musím přestat chodit na obědy. Obecně nemá smysl si něco úplně zakázat, zrovna tak nemá smysl vynechávat jídlo, naopak. Cílem je naučit se jíst pravidelně malé porce.

 

ANO Pokusím se každý den věnovat nějakému pohybu. Procházce, úklidu, tanci s přáteli, chození po schodech bez výtahu apod. A především budu tyto změny pozorovat.

 

NE V příštím roce si nikdy nedám čokoládu. Ultimátní zákazy nikdy k ničemu nevedou, maximálně k tomu, že na zakázanou sladkost budete myslet dnem i nocí a nakonec se jí přejíte. 

 

ANO V příštím roce se pokusím místo čokolády kupovat proteinovou tyčinku. Poprosím známé, aby mě neobdarovávali čokoládou.

  

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji