Už jste o ní slyšeli? Dieta 20/20 slibuje úbytek pěti kilo za měsíc

  • 26. června  2018 
     12:00

    Tahle dieta musí nadchnout každého, kdo měl ve škole rád matematiku. Nebo kdo má nutkavou potřebu stále něco přepočítávat, protože tady se napočítá celkem dost. Sice nebude počítat kalorie, ale dieta nazvaná 20/20 pracuje s pevně danými počty potravin i dny, po které se mají jíst. 

  • Kde se vzala a co k ní budete potřebovat?

    ...

    Dieta 20/20 je populární zejména v zámoří. Jejím autorem je doktor Phil McGraw, který však není vzděláním dietolog. Dieta nicméně není nebezpečná a funguje, protože když si odmyslíme všechnu nadstavbu, dá se o ní říci, že propaguje staré známé "nejez". Potřebovat k ní zcela určitě budete notes s tužkou nebo počítač, kam si dietu budete rozepisovat. 

  • Hlavní zásady diety 20/20

    ...

    Dieta se sice jmenuje 20/20, ale jejím základem je třicetidenní cyklus, během nějž byste se měli dostat na váhu, o kterou usilujete. Pokud se to nepodaří, protože potřebujete shodit více než maximálně pět kilo měsíčně, plynule navážete dalšími cykly, dokud nebudete na svém. 

  • Jak vypadá jeden dietní cyklus

    ...

    Odborníci, kteří dietu hodnotili, se shodli na dvou věcech: dvacítka potravin, která je jejím základem, se skutečně dá doporučit, protože tyto potraviny pomáhají spolu s dostatkem pohybu nastartovat zpomalený metabolismus. Kromě toho nutí dieta člověka o jídle přemýšlet, volit vhodné potraviny a vyhýbat se nevhodným, aniž by přitom trpěl hladem. 

    Jeden dietní cyklus má podle autora vypadat takto: 

    • 1 fáze: 5 dní na nastartování metabolismu
    • 2. fáze: 5 dní na zavedení nových stravovacích návyků
    • 3. fáze: 20 dní dietního jídelníčku
    • 4. fáze: udržovací dieta po skončení prvních 30 dní, pokud nejste ještě na vysněné váze, znovu se pokračuje 1. fází.
  • Co smíte a co ne

    ...

    Celou dobu diety 20/20 platí, že se jí čtyřikrát denně a že jídlo by mělo obsahovat všechny základní živiny: tedy tuky, cukry a zejména bílkoviny. Naopak byste vůbec neměli jíst průmyslově zpracované potraviny, necelozrnné pečivo a těstoviny, cukr coby sladidlo, cukrovinky, umělá sladidla, červené maso, plnotučné mléčné výrobky, alkohol.

  • Dvacítka vyvolených

    ...

    Dvacítka potravin, které tvoří základ této diety:

    1. kokosový olej 
    2. zelený čaj
    3. hořčice (žlutá nebo dijonská)
    4. vlašské ořechy 
    5. olivový olej, extra panenský 
    6. mandle, neslané surové nebo suché pražené 
    7. jablka 
    8. cizrna  
    9. sušené švestky  
    10. jakýkoliv druh listové zeleniny (například rukola, štěrbák, kapusta, baby špenát či řeřicha) 
    11. čočka
    12. arašídové máslo 
    13. pistácie (pražené, nesolené, fit fat)
    14. rozinky 
    15. nízkotučný jogurt, pokud možno řecký
    16. vejce 
    17. treska  
    18. žito
    19. tofu
    20. syrovátkové bílkoviny
  • Co si kdy dát?

    Borůvky Dione

    Prvních pět dní s jí pouze jídla z oné dvacítky, dalších pět dní můžete přidávat například tohle: kuřecí prsa, tuňáka, oves, hnědou rýži, mrkev, rajčata, žampiony, kešu a borůvky. Nicméně, všechna vaše jídla včetně svačin musí vždy obsahovat alespoň dvě věci z první dvacítky.

    Zbývajících dvacet dnů můžete přidat třeba avokádo, maliny, brambory, špenát, quinou a Černé fazole. Dvakrát týdně si můžete dovolit nějaký úlet v podobě něčeho "fest nedietního".

  • Co smíte pít?

    Kolik tekutin vaše tělo skutečně potřebuje, zjistíte podle vzorečku.

    Jíst byste měli čtyřikrát denně, po čtyřech hodinách vychází to třeba takhle: snídaně v 6 hodin ráno, svačina v 10 hodin, oběd ve dvě a večeře v šest. Nebo můžete zvolit rytmus 8, 12, 16 a 20 hodin. 

    Po každém jídle si dejte čtyři deci vody, nebo zeleného čaje. Krom alkoholu vynechte i kávu, jen pokud se bez ní skutečně neobejdete, dejte si jeden šálek s nízkotučným mlékem. 

/
Autor: red

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji