Francouzky nedrží diety, a jsou štíhlé. Jak to dělají? | Jak zhubnout | Blesk.cz

Francouzky nedrží diety, a jsou štíhlé. Jak to dělají?

Naučte se jíst jako Francouzky. Nic si neodpírejte, jen se trochu kontrolujte.
21. ledna  2015 
 13:00

Elegantní Francouzky porušují naprosto všechna pravidla zdravého stravování, a přesto si bez problémů udržují štíhlou postavu! Přitom u nich na stole nebo v lednici nespatříte nízkotučné potraviny, milují máslo i pečivo, nezakazují si cukry a rozhodně si neodpírají víno nebo dlouhé obědy a večeře. 

Když jsem loni strávila deset dní na jihu Francie, užívala jsem si naplno místních dobrot. Každý den se na stole ocitaly sušené šunky, plísňové sýry, pečené ryby i mandlové makronky, brzy ráno jsem nelenila vyběhnout do pekařství pro čerstvou křupavou bagetu a večery jsme trávili pravidelně ve společnosti vynikajícího vína. Museli jsme přece ochutnat co nejvíce druhů! Jaké ale bylo moje překvapení, když jsem po návratu domů zjistila, že jsou mi volné džíny, a váha ukázala o dvě kila méně. Navzdory opulentnímu „přežírání se“… Pak jsem náhodou objevila knihu Dr. Willa Clowera Francouzi nedrží dietu, a měla jsem jasno. Jaké tajné triky tedy používají šarmantní Francouzky?  


Nemají strach z tuků a nekupují nízkotučné potraviny 

Pevnou součástí jídelníčku Francouzek jsou máslo, smetana, tučné sýry, bílý chléb, pečené maso i obložené bagety a sendviče z rychlého občerstvení. Přesto v této zemi trpí nadváhou nebo obezitou jen něco málo před deset procent obyvatel. Navíc je tady třikrát nižší výskyt srdečně-cévních chorob než ve zbytku světa. Francouzky totiž denně jedí „zdravé“ tuky, které se nacházejí v rybách, olivách nebo ořeších. 
Nízkotučná strava není cestou ke zdraví a štíhlé linii. Bylo totiž prokázáno, že snížení příjmu tuků vede ke zvýšené chuti na sladké. Chcete upéct sušenky bez tuku? Aby byly dobré, musíte do nich přidat o to více cukru. V nízkotučných výrobcích se navíc nacházejí takzvané transmastné tuky, které můžou být opravdovou katastrofou pro srdce, protože snižují pružnost cév a zvyšují hladinu špatného cholesterolu. Ale pozor, neplatí to třeba pro tvaroh nebo podmáslí, které jsou nízkotučné ze své podstaty. 

Jedí dlouho a klidně i pozdě večer 

Quiche lorraine z filmu Láska na kari
Ano, neexistuje snad typičtější francouzský zvyk než dát si při jídle pořádně na čas. Francouzky jsou zvyklé posedávat v kavárnách a restauracích dlouhé hodiny. Na obědy mají v práci běžně i dvouhodinové volno, jejich večeře jsou pěti- a vícechodové, a hlavně – nespěchají. Jsou zvyklé si každé jídlo vychutnat všemi smysly. Potrpí si na rodinné obědy a večeře, při kterých se všichni sejdou u bohatě prostřeného stolu, popíjí víno a užívají si uvolněnou atmosféru. Je to chytrý trik, organismus totiž reaguje tím, že nažene krev k zažívacím orgánům, které pak můžou co nejlépe vykonávat svou funkci. Mozek tak navíc dostane včas „vzkaz“, že jste nasyceni, a nemůžete se tudíž přejíst. Jezte pomalu, soustřeďte se na pocit vlastního uspokojení z příjemného zážitku, nabírejte si malá sousta a během jídla nedělejte už nic jiného.


Nezakazují si cukry  


Zdrojem sacharidů jsou hlavně základní potraviny, jako jsou pečivo, těstoviny a rýže nebo brambory. Jejich vyloučení z jídelníčků podle vědeckých studií ale vede jen ke krátkodobému zhubnutí a později může vést k jojo efektu. Zakažte si neustále počítat, kolik sacharidů, kalorií nebo tuků jste snědla, a zaměřte se raději na to, jak jíst. Vytvořte si nové návyky, a nebudete se muset hlídat. Pro příklad: je jasné, že chleba upečený z mouky, vody, kvasnic a soli je dobrý. Naopak ten, který je vyrobený ze sedmatřiceti těžko vyslovitelných přísad, už nikoli. A je úplně jedno, kolik sacharidů nebo tuků obsahuje. 

Neodpírají si víno 

Už spoustu let se ví, že červené víno je zdravé a dělá dobře vašemu srdci i cévám (samozřejmě v rozumné míře). Francouzky pijí víno k jídlu každý den, neumějí si bez něj stolování prakticky představit. Ochranné polyfenoly a látka resveratrol obsažené ve víně zvyšují koncentraci „hodného“ cholesterolu v krvi, a naopak snižují koncentraci toho škodlivého. Takže abstinovat rozhodně nemusíte! 

Neřídí se příkazy a zákazy 

Jste si jistí, že je vaše milovaná pochoutka opravdu čerstvá?
Samy vědí nejlépe, co je pro ně dobré, a do toho, co by měly jíst, si nenechají od nikoho mluvit. Nedají se ovlivnit reklamami slibujícími nesmyslně rychlé zhubnutí, neexistují pro ně „zakázané“ potraviny ani pevně stanovený stravovací režim, který by jim diktoval, co a kdy smějí, nebo nesmějí jíst. Televizní spoty propagující „chemický“ dietní kečup nebo nízkokalorickou salátovou zálivku je (na rozdíl od nás) nechávají naprosto chladnými. S klidným svědomím raději sáhnou po másle a poctivé majonéze. Jen jí nespořádají půl kila. 


Neplení ledničku, když jsou ve stresu 

Známe to asi všechny – jsme v časovém presu, nestíháme termíny, povinnosti se na nás hrnou ze všech stran, jsme smutné z hádky s partnerem nebo rozmrzelé kvůli počasí… a jíme. Když se začnete jako utržená ze řetězu ládovat po večerech zmrzlinou nebo bramborovými chipsy, ztloustnete sice kvůli nadbytečným kaloriím, ale samotné kalorie příčinou vašeho stavu nejsou. Jsou jen ukazatelem hlubšího problému, při kterém hledáte útěchu právě v nekontrolovatelné konzumaci jídla. Jste smutná nebo se cítíte pod tlakem? Jděte si zaběhat, na procházku se psem nebo se naložte do vany s voňavou pěnou. A pokud přece jen nějaké té dobrotě neodoláte, dovolte si pár gumových medvídků, ovocnou dřeň nebo sušené ovoce.

Autor: Simona Procházková

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji