Čtvrtek 29. února 2024
Svátek slaví Horymír, zítra Bedřich
Oblačno 11°C

Jak funguje nízkosacharidová dieta?

Jak funguje nízkosacharidová dieta?
15. listopadu 2021 | 00:00
Prezentace klienta |

Trápí vás nějaké to kilo navíc a rozhodla jste se, že s tím konečně musíte něco udělat? Vyzkoušela jste už řadu diet, ale buď jste nezhubla vůbec, nebo jen dočasně a jo-jo efekt vaši snahu zhatil? Zaslechla jste o nízkosacharidové dietě, díky které hubnou i známé osobnosti a sportovci, ale nevíte, o co jde? Pak čtěte dál, vše se dozvíte!

Nízkosacharidová dieta je hit poslední doby

Nízkosacharidová strava má celou řadu příznivců i odpůrců, není tak divu, že na sociálních sítích patří mezi jedno z nejdiskutovanějších témat.

Jde o způsob stravování, při kterém snížíte příjem sacharidů a navýšíte příjem zdravých tuků. Během doby, kdy toto dodržujete, se tělo dostane do stavu tzv. ketózy, kdy tělo začne energii získávat primárně z tuků. Vy díky tomu začnete hubnout.

Jak nízkosacharidová dieta funguje? Jelikož oproti běžnému stavu omezíte příjem sacharidů a kalorický příjem dorovnáte zdravými tuky a bílkovinami, tělo začne brát energii jinde, konkrétně z uložených zásob tuků.

Neznamená to ale, že budete hladovět. To v žádném případě. Budete dál pravidelně jíst, jen z jídelníčku vyřadíte potraviny jako brambory, rýži, pečivo, knedlíky, těstoviny apod., nahradíte je stravou bohatou na bílkoviny a tuky.

Proč je nízkosacharidová dieta tak populární? Low carb, jak se tento způsob stravování označuje, je populární hlavně kvůli tomu, že vede k rychlému shazování kil.

Nemáte při ní chuť na sladké, budete rozumně hubnout bez pocitu hladu a naučíte se také připravovat chutná jídla ze základních potravin. Mezi další pozitiva patří i zlepšení zažívání, zmírnění projevů akné, lepší psychická a fyzická pohoda a stabilizace krevního tlaku.

Jak funguje nízkosacharidová dieta?
Autor: KETOMIX.cz

Co při nízkosacharidové dietě můžete jíst a čemu se vyhýbat? Do low carb rozhodně nepatří cukrovinky, pečivo, sladké nápoje, fastfood, nízkotučné potraviny, luštěniny a knedlíky, těstoviny a brambory.

Mezi povolené potraviny naopak patří

  1. Maso
  2. Vejce
  3. Zelenina jako salát, květák, brokolice, okurky a zelí, v menší míře i rajčata, kukuřice, kedlubny, petržel, cuketa, pórek a hrášek.
  4. Avokádo
  5. Bobulovité ovoce (borůvky, jahody, rybíz, maliny apod.)
  6. Ořechy a semínka
  7. Neodtučněné a neslazené mléčné výrobky
  8. Olivový olej, ghee, máslo, sádlo, kokosový olej
  9. Nápoje jako čistá voda, voda ochucená citronem, káva, čaj a občas i sklenka bílého vína.
  10. Když máte chuť na sladké, můžete si dát hořkou čokoládu 70 % a víc.

Víte, že podle množství sacharidů za den v gramech dělíme low carb dietu na ketogenní dietu (do 50 g sacharidů za den), umírněnou low carb dietu (5%-100 g sacharidů za den) a liberální low carb (100-150 g sacharidů denně)?