Tajemství asijské štíhlosti | Pro ženy | Blesk.cz

Tajemství asijské štíhlosti

15. ledna 2009 | 10:32

Asijská kuchyně blahodárně působí na tělo i duši a láká nás exotickými ingrediencemi. Ty jsou nejen zdravé, ale zároveň prospívají štíhlé linii. Pokud je zařadíte jako běžnou součást svého jídelníčku, máte šanci zhubnout natrvalo.

Pro Asiaty není vaření jen nutnou potřebou k nasycení hladového žaludku. Znamená pro ně o hodně víc - je to hotové umění, spojující chuť a zdraví. Tato harmonie se stará o to, aby zkonzumovaná jídla prospívala tělu a neukládala se v podobě tukových polštářků. Kdo si tento princip vezme k srdci a přitom bude jíst rozmanitá jídla se zeleninou a s co nejnižším množstvím tuku, nebude mít se svojí postavou starosti. Bez problémů tyto potraviny seženete v běžných obchodech nebo v prodejnách s biopotravinami.

Zázvor

Kořen zázvoru je vhodný na ochucení zeleniny, ryb, masa a do aromatických polévek. Pomáhá při nevolnosti a prochladnutí, podporuje látkovou výměnu a přispívá ke zvýšené spotřebě energie. Kořen oloupejte, nasekejte najemno nebo nastrouhejte, můžete ho vařit i nakrájený na tenké plátky. Zbytek nepoužitého kořene očistěte, zabalte do potravinové fólie nebo zmrazte. Může se vám hodit příště!

Zázvor
Zázvor
Autor: Dušan Křístek

Mladý pórek

Chřupavý, čerstvý pórek tvoří neodmyslitelnou součást klasické domácí stravy nebo specialit asijské kuchyně. Šťáva z pórku udržuje krev řídkou, ochraňuje organismus před rakovinou a snižuje hladinu tuku. Kromě toho se stará o vyrovnanou hladinu cukru v krvi, brzdí chuť na sladké a podporuje tvorbu zeštíhlovacích hormonů.

Pórek
Pórek
Autor: 

Čínské zelí

Asijská "sestřenice" našich tradičních odrůd zelí je jemnější, stravitelnější a nízkokalorická. Při trávení čínského zelí spotřebuje tělo dokonce víc energie, než je v samotném zelí. To zabezpečuje plynulé rozpouštění tuků. Syrové čínské zelí chutná jako salát, můžete si ho však připravit i dušením na pánvi.

V červenci je vhodná doba pro vysévání pekingského a čínského zelí.
V červenci je vhodná doba pro vysévání pekingského a čínského zelí.
Autor: Ludmila Dušková, SHUTTERSTOCK.COM

Česnek

Tato zelenina vám pomůže snížit hladinu cukru v krvi a podpoří odbourávání tuku. Zároveň zlepšuje obranyschopnost organismu, detoxikuje a pročistí cévy a trávicí systém. Spolu se zázvorem a pórkem patří česnek ke klasickým asijským ostrým pochutinám. Používá se však střídměji než v jižní Evropě. Jeho chuť nesmí v jídle převažovat, zjemňuje se s pomocí sójových klíčků a sójové omáčky, aby se dosáhlo rovnováhy chutí.

Česnek
Česnek
Autor: Michal Protivanský

Ředkvičky a ředkve

Je jedno, jestli máte oblíbenou červenou, bílou nebo černou. Díky velkému obsahu vitaminů C jsou skvělými požírači tuku. Zároveň regulují trávení a pomáhají při zánětech. V Asii se používají nastrouhané nebo nasekané a připravené na pánvi. Marinované ředkvičky se hodí i jako příloha k sushi.

Ředkvičky
Ředkvičky
Autor: 

Sójové klíčky

Tvoří základ asijské kuchyně. Asiaté je jedí s různými omáčkami nebo s tvarohem. Zajišťují potřebnou denní dávku bílkovin. Tělu dodají novou sílu a postarají se o fungování růstových hormonů, které formují postavu. Před přípravou jídla sójové klíčky předvařte, marinujte nebo s nimi okořeňte neochucené tofu. Chutná to výborně!

Asijské hřiby

Asijské hřiby jsou dobré bílkovinné zdroje s vysokým obsahem vitaminů. Díky množství výživných látek jsou ideální při redukční dietě. Čerstvé hřiby nakrájejte na menší kousky, odstraňte zašpiněná místa a 15 minut vařte. Sušené hřiby namočte před přípravou jídla nejméně na hodinu do horké vody nebo vývaru. Pozor, při namáčení houby několikanásobně zvětší svůj objem. Výluh z hřibů můžete později použít do omáček.

Berte jídlo jako příjemný rituál. Užívejte si jeho pestrost!
Berte jídlo jako příjemný rituál. Užívejte si jeho pestrost!
Autor: 

Příprava jídel
Většina asijských jídel se připravuje dušením nebo krátkým osmažením na minimálním množství tuku na pánvi. K libovému masu si Asiaté dopřejí velké množství zeleniny a jako přílohu používají hlavně rýži. Žízeň zahánějí pitím minerálních vod nebo zeleného čaje.

Autor: připravila: oli