Nejlepší dieta po čtyřicítce! Víme, jak jíst a nepřibrat | Pro ženy | Blesk.cz

Nejlepší dieta po čtyřicítce! Víme, jak jíst a nepřibrat

22. září 2014 | 11:26

Každé životní období nese změny nejen v životě, ale i v těle. Neskládejte ale kvůli tomu své zbraně, a pokud nejste spokojena sesvou postavou a ráda byste dala nějaké to kilo dolů, víme, jak na to.

Kamarádka Ivana se rozčilovala, že tloustne jen z pohledu na rohlík a že si před pár lety mohla dovolit mnohem víc. Co na to říct? „Jestli se přehoupla přes čtyřicítku, je na tom její tělo pochopitelně jinak než dříve,“ říká odbornice na výživu Aneta Procházková. Výzkumy Boston Medical Center uvádějí, že ženy v období svého života mezi 30 ­50 lety ztratí v průměru 15 kg svalové hmoty, která je nahrazena tukem. Zároveň ale také dodávají, že vůbec není potřeba házet flintu do žita. Jen to chce vědět, co a jak změnit. Samy máme v redakci důkazy, že s trochou snahy, jde zhubnout jako naše redaktorka Erika (42 let). Za dva měsíce je lehčí o osm kilo!

Co se děje?

„V těle dochází po čtyřicítce k mnoha změnám, které jsou přirozené a týkají se každého. Dochází i ke zpomalení metabolických funkcí a to vede v mnoha případech k nabírání hmotnosti (pokud tedy o sebe člověk příliš nedbá),“ uvádí specialistka na výživu ing. Iva Veselá z poradny Food Life.

ss
Co s tím?

„Nejde o speciální změny ve výživě, ale spíše se soustředit na potraviny, které mají vyšší obsah účinných látek a tělo lépe vyživí. Díky nim se vám zlepší pleť, eliminujete negativní příznaky možné menopauzy. Které to jsou? Červený jetel, fenykl, mateří kašička, včelí pyl, jablka, rýže natural, olivy, švestky, vitamin E, pupalka nebo brutnák lékařský a obecně oleje lisované za studena,“ radí Iva Veselá.

Jak jíst?

„Pokud nabíráte na váze, tak už je to jen důsledek toho, že samotný jídelníček není v pořádku. Proto svůj věk neberte jako výmluvu,“ povzbuzuje odbornice. Jezte častěji, menší porce a opečovávejte své tělo i tím, že trochu omezíte alkohol, kouření a vše, co pomáhá vzniku škodlivých volných radikálů a stárnutí urychluje. Jste už přece velká holka, a víte, že je lepší pít méně, zato kvalitnější alkohol... Na zlepšení krevního oběhu zařaďte ginkgo bilobu nebo třezalku. Muži si naopak mohou pomoci zinkem, který podporuje funkci prostaty (hovězí maso, luštěniny, ořechy), vitamíny skupiny B (lahůdkové droždí nebo pangamin) a kyselinou listovou (ano, i muži mají prokázané své přechody). Mužům dále doporučuji konzumaci ovsa a ovesných vloček, třešní, mandlí, tučných ryb nebo zakysaných produktů.

...

Chcete zhubnout? Jezte!

Často ženy řeší nabírání kil v této době tak, že začnou méně jíst. Večeří nejpozději v šest a výhradně salaty, které jsou bez sacharidů. Je to řešení? „Jíst celkově méně je cesta do pekel. Někdo to vydrží týden, někdo měsíc, ale ze zkušenosti mohu potvrdit, že je to jen otázkou času, kdy začnete jíst více... Když už salát k večeři, tak alespoň s masem, tofu či jinou bílkovinou. Řešení to je spíše na několik dní, pak člověk většinou „ujede“ a vrátí se k přílohám. Což je přirozené ­ takže proč se sacharidů vzdávat? Je proto lepší jich spíše jíst méně,“ radí Iva Veselá. Optimální poměr je 30 % bílkovin, 40 % sacharidů a 30 % tuků z celkové energetické hodnoty zkonzumovaných potravin za den.

Choďte spát dřív!

Vědci z Brigham Young University uvádějí, že ženy, které mají pravidelný a kvalitní spánek jsou štíhlejší a spalují tuky o 33 % více než ženy, které toto nedodržují. „Podle studie spánek, kdy žena usne před půlnocí, spí dostatečně dlouho a pravidelně dodržuje usínací rytmus, snižuje produkci hormonu ghrelinu a zvyšuje produkci hormonu leptinu. Ghrelin povzbuzuje chuť k jídlu. Leptin signalizuje pocit nasycení a předchází přejídání,“vysvětluje kouč životního stylu Martin Škába. Tak dobrou!

Jaký je význam vašich sexuálních snů? Prozradí touhy ale i frustrace!

Nechte si zkontrolovat štítnou žlázu

Mnoho žen ve věku mezi 40 a 50 roky začínají mít problémy se štítnou žlázou. Nízká funkce štítné žlázy výrazně narušuje schopnost těla spalovat tuky a zhubnout. Tak šup šup k lékaři!

Vybírejte chytře!

Naučit se poznat vhodnou potravinu je základem pro redukci. „Kontrolujte složení. Seznam je sestupný, takže na prvním místě je ingredience, které je tam nejvíc, pak se to snižuje. Určitě nekupujte potraviny, kde jsou na prvních místech uváděny složky jako cukr, glukózo ­ fruktózový sirup, invertní sirup, třtinový cukr. Všechny tyto složky se ukládají do těla formou tuku,“ radí Martin Škába.

Zkuste očistu

„Po čtyřicítce začíná střevní stěna propouštět toxiny, vznikající kvašením, do krevního oběhu. Také má v tomto věku v dnešní době velké procento lidí energeticky vysílená játra na 50 % své funkce. Doporučuji podstoupit očistu střev i jater,“ radí Martin Škába. Zkusit můžete půst, i detox, či speciální procedury. „Využívat síly zeleninových šťáv. Pro játra jsou skvělé šťávy z jablka a červené řepy. Pokud přidáte semínka do své stravy, uděláte pro svá střeva velmi mnoho,“ uvádí odborník.

Autor: Blanka Kubíčková
1080p 720p 360p
DesktopMobile