7 mýtů o jídle v restauracích aneb kuře a zelenina nejsou vždy dietní! | Pro ženy | Blesk.cz

7 mýtů o jídle v restauracích aneb kuře a zelenina nejsou vždy dietní!

  • Pokud věříme tomu, že kuře je dietní jídlo, které si bez obav můžeme dát v každé hospodě, máme smůlu. Protože je často plné tuku.
    11. srpna 2014 | 06:00

    Myslíte si, že smažený sýr je dietnější než řízek? Že kuřecí má málo kilojoulů, bez ohledu na úpravu? Že těstovinami nikdy nic nezkazíte, na rozdíl od masa? A že jakýkoli salát je lepší volbou než klasické jídlo, pokud nechcete nic přibrat? Pokud při návštěvách restaurací během letních cest uvažujete podobným způsobem, raději se jim příště vyhněte. Protože hrozí riziko, že si v dobré víře zvolíte jídlo, po kterém půjde vaše váha nahoru, i kdybyste předtím půl dne chodili na horách. Pamatujte si, že vaše mantra zní: nic smaženého, nic zalitého smetanou a nic zasypaného spoustou sýra. A pozor na pivo a limonády. 

  • Smažený sýr je vždycky lepší volbou než řízek, protože je to mléčný výrobek

     

     

     

    Mimořádný omyl. Tohle jídlo, zvláště když si ho dopřejete s hranolky či kroketami a tatarkou navrch, patří k těm vůbec nejtučnějším. S jednou takovou porcí to klidně dotáhnete i na pět tisíc kilojoulů, přičemž optimum pro ženu s dobrým spalováním se pohybuje někde kolem osmi tisíc kilojoulů denně. Pokud navíc mastný sýr zalijete pivem, zaděláváte si na to, aby se vám všechna takhle přijatá energie rovnou uložila v podobě špeků. A ne, není pravda, že to nevadí, pokud jste na pěším výletě – protože ani za celý den nevydáte tolik energie, aby to tenhle dietní prohřešek omluvilo. Pro srovnání, jeden vepřový řízek má zhruba 1800 kilojoulů, odpovídající kus smaženého sýra 2500 kilojoulů. 

     

  • Asijské jídlo je dietnější než české, vždyť Asiaté jsou štíhlí

     

     

    Ano, ale proto, že pravá asijská kuchyně vypadá úplně jinak než ta, která se tu běžně podává. Ať už jde o asijský fastfood nebo to, co se pod asijským záhlaví objevuje v restauracích, které nabízejí všehochuť z různých kuchyní. Ostatně, vepřové kung pao, v němž tučné maso doprovázejí na oleji smažené oříšky a mastná omáčka, je jedním z nejkaloričtějších jídel vůbec a je úplně jedno, zda si k němu dáte rovněž mastné nudle nebo suchou rýži. Jinak jsou ale právě smažené čínské nudle samy o sobě jídlem, která se nedá doporučit rovnou dvakrát - krom toho, že jsou moc tučné, navíc patří mezi jídla, po kterých vám brzy vyhládne. 

     

  • Když se namáhám, můžu si dát i hranolky nebo krokety

     

     

    Tak jistě, můžete. A ještě zmrzlinu a dortík, protože pak už je stejně jedno, co všechno sníte. Pokud si však od pěšího výletu po kopcích nebo ježdění na kole slibujete krom zážitků také zhubnutí, hranolky a krokety si nedávejte nikdy. Prostě nikdy. Jsou tak tučné, že pro to neexistuje omluva - deset deka obyčejných hranolek, což není žádná extra velká porce, má více než 1500 kilojoulů. Někde vám jich na talíř bez uzardění naservírují třikrát tolik, Krokety jsou na tom o něco lépe, ale jen o tak málo, že na ně také raději zapomeňte. Upřímně řečeno, krotit byste se měli i s obyčejnými přílohami a raději jich sníst jen půlku. 

     

  • Zeleniny se nikdy nemusím bát, protože se po ní skvěle hubne

     

    Tohle platí jen teoreticky. Protože sama o sobě má zelenina jen minimum kalorií, to je fakt. Restaurace se však nestydí hladovým turistům předkládat zeleninové saláty zalité dresinkem a zasypané spoustou sýra, které dietní nejsou ani omylem. Dresink totiž dokáže udělat těžký hřích i ze salátu, který je skutečně převážně zeleninový, zvláště pokud si k němu dáte nějaké o pečivo. Je úplně jedno, zda bylo světlé nebo tmavé. Podobně většinou vaší váze neprospějí ani saláty s těstovinami. Pozor také na takové chytáky, jako jsou pečené brambory s tučnými omáčkami nebo třeba brokolici zapečenou s nivou, protože sýr sám o sobě má energie skoro víc než řízek. 

     

  • Těstoviny jsou skvělým dietním jídlem, u něhož se není třeba bát velikosti porcí

     

    Lehké těstovinové jídlo s pár kapkami olivového oleje skutečně nikoho do obézního pekla nepřivede. Bohužel, mnoho lidí mezi taková jídla bez uzardění zařadí i lasagne plněné masovou omáčkou (ta zase tolik nevadí) a sýrovým bešamelem (a to vadí hodně, protože základem bešamelu je mouka s máslem a přidává se do něj sýr). A to už nemluvíme o různých těstovinách zapékaných se sýrem nebo plovoucích ve smetanové omáčce, v nichž si zdejší hospodští dost libují. Není divu, za pár korun vyrobí kotel jídla, které může turistům nabídnout za přijatelnou cenu. Jenže samy o obě jsou těstoviny z bílé mouky jídlem, s nímž byste měli zacházet opatrně. 

  • Kuřecí maso je vždycky dietní, a proto si můžu na výletě dát i pořádnou porci

    Autor: SHUTTERSTOCK.COM

    Kuřecí prsa ano, kuřecí stehno už méně, kuřecí řízek vůbec. Tak by se dala shrnout pravda o kuřecím nebo obecně drůbežím mase. Zkuste si na ni vzpomenout vždycky, když vás na jídelním lístku zaujme nějaké to kuře a la bažant připravované s kůží a na slanině, řízky z kuřecích stehen nebo kuřecí čína. Bude to mít sice méně energie, než podobná jídla z vepřového, ale zase ne o tolik. A rozhodně více, než třeba vepřová panenka se špenátem. Pokud už kuřecí neumíte odolat, volte jídlo, které není smažené a v němž se nejí kuře i s kůží. Samotná dušená stehna zase takovým prohřeškem nejsou, třeba s rýží, a a nakonec mohou být dietnější než smažený řízek z prsou nebo steak s prsou plovoucí ve smetanové omáčce. 

  • Když si dám k masu zeleninu místo přílohy, je všechno v pořádku

    Nevěřte tomu. Protože to je pravda jen někdy (třeba když si dáte steak a k němu zeleninu, pozor ale, aby nebyla dušená na množství másla) a rozhodně ne tehdy, pokud vaše volba padne třeba na grilovaná vepřová žebírka. Podobně opatrní ostatně buďte u všech grilovaných jídel včetně uzenin, které vás lákají k ochutnání z různých stánků během vašich turistických cest. Jsou zkrátka moc tučná. navíc vás budou svádět k tomu, abyste je zalili nějakým tím pivem. 

Diskuse ke článku
.