Štíhlá i po Vánocích aneb Jak přelstít kilojouly na horách | Pro ženy | Blesk.cz

Štíhlá i po Vánocích aneb Jak přelstít kilojouly na horách

27. prosince 2013 | 09:00

Chystáte se na zimní dovolenou na horách, těšíte se, až z vás spadne stres z předvánočního shonu, ve skyrtu duše ale máte obavy z nebezpečných kalorických nástrah v podobě horských bufetů, v nichž se k jídlu servírují hranolky na přepáleném tuku a na zahřátí bombardino? Nebojte se, s našimi radami vše zvládnete a vaše linie neutrpí!

Poslední měsíce jste zapracovala na svém jídelníčku a podařilo se vám zhubnout, k snídani jíte jogurt a ovesné vločky, k obědu dušené kuře s rýží a večer si připravujete salát... Jenže na horách vás čekají občerstvení plná mastných jídel, přeslazených dezertů s horami šlehačky a sem tam nějaký ten "panáček" na zahřátí. Nemějte ale obavy, vše zvládnete, pokud se vyvarujete kalorických bomb a drobné prohřešky vykompenzujete aktivitami na sněhu.

Dopřejte si vydatnou snídani a vyhněte se smaženým jídlům

Chystáte-li se strávit den na lyžích, nebojte se nastartovat ho vydatnou snídaní. „Dopřejte si celozrnné pečivo, ovesné vločky i zakysané mléčné výrobky, což jsou potraviny s vysokým obsahem komplexních sacharidů. Kvalitní bílkoviny zase získáte z tvarohu, šunky či vajíček. Doplnit můžete také ovoce, které si případně můžete vzít s sebou na svah,“ říká Gabriela Knosová, odbornice na výživu z brněnského Institutu redukce a prevence nadváhy kompliment. Pokud vstáváte později, nasytíte se na celé dopoledne a obejdete se bez svačiny.

Potraviny
Za žádných okolností nevynechávejte oběd. Bufety u sjezdovek většinou nenabízejí ideální nízkokalorické menu, přesto se dá většinou vybrat energeticky méně vydatná varianta, než jsou hamburgery, smažená jídla, hranolky a ohřáté uzeniny. Nejmenším zlem bývají polévky. Hovězí nebo kuřecí vývar má většinou do 500 kilojoulů, zelňačka s klobásou až 1300 kilojoulů. „Snížit energetickou hodnotu pokrmu můžete i tím, že si například gyros dáte bez majonézy a ne v bílé pšeničné housce, ale třeba v tortille,“ dodává Knosová.

Stravovat se podobným způsobem každý den znamená samozřejmě kompromis, proto zvažte i variantu nachystat si občas jídlo s sebou. Dobrým a nenáročným tipem na přípravu je čerstvá celozrnná bageta s tuňákem, jejíž kalorická hodnota se bude pohybovat kolem 1500 kilojoulů. „S postupujícím dnem se snažte omezovat sacharidy, při večeři vsaďte na bílkoviny a zeleninu,“ doporučuje Knosová.

Svařené víno nebo kořeněný punč přijdou vhod.
Na sjezdovce se vyvarujte i nebezpečných lákadel v podobě horkých alkoholických nápojů. Bombardino s vaječným likérem a šlehačkou přebije svými 2000 kilojouly i jedno plnohodnotné denní jídlo. Vyhněte se také veškerému tvrdému alkoholu, a když nebude zbytí, zvolte svařené víno bez cukru, které má v jednom deci zhruba 270 kilojoulů,“ navrhuje Knosová.

Spalujeme dostatečně?

na horách trávíme dovolenou většinou aktivním způsobem, bylo by naivní si myslet, že všechny jídlem získané kalorie zničíme sportováním. „Lyžováním sice spálíme asi 2000 kilojoulů za hodinu, málokdy jsme však celou hodinu v intenzivním pohybu. Mnoho času strávíme ve frontě na vlek nebo na vleku samotném. Mnohem efektivnější jsou běžky, kdy ze sebe vydáme až 3000 kilojoulů,“ uvádí Knosová. Proto sjezdové lyžování doplňte třeba procházkou nebo sáňkováním s výdejem kolem tisícovky kilojoulů, pár stovek kilojoulů spálíte i při koulování, a ještě se dobře pobavíte.

Rakousko patří mezi nejžádanější lyžařské destinace.
Dovolenou si hlavně užijte

„Důležité je udržet si denní energetický limit, který jste měli před Vánoci. Když sníte více nevhodných potravin, přidejte pohyb, případně uberte u svačiny nebo večeře,“ radí Knosová. V žádném případě se však nestresujte a drobné prohřešky si nevyčítejte. Jde jen o to si váhu udržet a ne zhubnout. Cílem vaší dovolené je relax, regenerace a pobyt na zdravém vzduchu.