Úterý 22. září 2020
Svátek slaví Darina, zítra Berta
Jasno 23°C

Pravda o dietách celebrit: Krabičková dieta - volba pro zaneprázdněné lenochy

7. září 2011 | 06:05

Ve středu vám přinášíme poslední pětici diet, které si české i zahraniční hvězdy oblíbily. Díky nim zhubly, bohužel často jen dočasně. Jojo efekt je nemilosrdný. Nedělejte stejné chyby. Chcete-li zhubnout natrvalo, dejte na rady nutriční terapeutky Věry Boháčové z Fóra zdravé výživy. Zapomeňte na zaručené diety celebrit. Změňte životní styl!

1. Krabičková dieta - Hubnutí bez starostí

Kdo ji drží: Dana Morávková, Bára Basiková, Michal David, Petr Kolář

Co slibuje: Zdravé hubnutí s úbytkem 0,5 až 2,5 kila za týden

Krabičková dieta není v podstatě žádný „zázrak“. Jde o nutričně i kaloricky vyvážené jídlo složené z pěti chodů (snídaně, přesnídávka, oběd, svačina a večeře). Přesto funguje stoprocentně. V dnešní uspěchané době totiž málokdo z nás zvládá připravovat si a jíst vyváženou stravu minimálně 5 x denně a to v pravidelných intervalech. A proto existuje mnoho společností, které vám každý den jídlo připravené přesně podle zásad zdravé výživy dovezou. A nabídnou i konzultaci s nutričním terapeutem.

Nutriční terapeutka Věra Boháčová, Fórum zdravé výživy
Nutriční terapeutka Věra Boháčová, Fórum zdravé výživy
Co na to nutriční terapeutka Věra Boháčová: Pokud není překážkou možná finanční náročnost a vybereme-li společnost, za níž stojí odborníci, kteří „krabičky“ klientům individuálně přizpůsobí, může být tato forma vhodným způsobem hubnutí. Nevýhodou může být velké zjednodušení, které nemusí hubnoucího nutit nad svým jídelníčkem tolik přemýšlet. Důležitá je následná edukace po skončení, tedy aby hubnoucí věděl i bez krabiček co jíst.

2. Dukanova dieta - Nejpopulárnější dieta má svá pro a proti

Kdo ji drží: Kate Middleton, Nicole Kidman, Jennifer Lopez, Gisele Bündchen

Co slibuje: Zhubnete až 5 kilo za týden a navíc už nikdy nepřiberete (pokud dodržíte předepsané fáze)

Tahle dieta je momentálně v „kurzu“. Má čtyři fáze: útočnou, proplouvací, upevňující a stabilizační. Při té první se konzumují jen bílkoviny a trvá 1 až 10 dní. V té druhé se střídají dny, kdy jíte jen bílkoviny z první fáze a dny, kdy k nim jíte i zeleninu. Při upevňující můžete bílkoviny i zeleninu jíst kdykoliv, ovoce v menších porcích, brambory a luštěniny. Poslední fáze je „na doživotí“. Stravovat se můžete bez omezení, jen každý čtvrtek se jí pouze bílkoviny. Během celé diety je důležité nezapomínat na pitný režim, alespoň 2 litry neslazeného nápoje. Nezbytnou součástí všech fází jsou ovesné otruby.

Nutriční terapeutka Věra Boháčová, Fórum zdravé výživy
Nutriční terapeutka Věra Boháčová, Fórum zdravé výživy
Co na to nutriční terapeutka Věra Boháčová: Pozitivní je doporučení k dostatečné konzumaci bílkovinných potravin a omezení spotřeby sacharidů, zejména cukru. Plus je, že dieta donutí hubnoucího přemýšlet nad svým jídelníčkem. Problematické je velké omezení sacharidů včetně ovoce a zeleniny, zejména v prvních fázích. Dieta navíc extrémně omezuje tuky, hrozí nedostatek esenciálních mastných kyselin a vitaminů rozpustných v tucích. Tuk v »povolených« bílkovinných potravinách, je nasycený, který by se měl konzumovat minimálně.

Napište nám na Facebooku, co si myslíte o dietách celebrit. Máte s některou z nich osobní zkušenost? Jsou podle vás účinné?

3. Pivní dieta - Pro milovníky zlatavého moku

Kdo ji drží: Lou Fanánek Hagen 

Co slibuje:
Týdenní váhový úbytek se pohybuje kolem 2 kilogramů

Ač to může znít neuvěřitelně, bylo prokázáno, že pravidelná umírněná konzumace piva může být spojena i s poklesem hmotnosti a obsahu tuku v těle. Dietní dávka pro ženy činí dvě až tři malá piva, samozřejmě desítky. Muži mohou malé pivo nahradit půllitrem. Důležité je plošné rozložení pití v průběhu dne. Kromě povolené konzumace piva je vhodné pitný režim doplnit o neslazené neperlivé minerálky či bylinkové čaje. Denní energetická hodnota by neměla přesáhnout hranici 5000 KJ (cca 1200 kalorií) u žen, 8000 KJ (cca 2000 kalorií). Důležité je jíst pravidelně, tedy alespoň 5 x za den a vybírat si jídla s minimálním množstvím tuku a cukru.

Nutriční terapeutka Věra Boháčová, Fórum zdravé výživy
Nutriční terapeutka Věra Boháčová, Fórum zdravé výživy
Co na to nutriční terapeutka Věra Boháčová z Fóra zdravé výživy: Kladem je doporučení k pravidelnosti ve stravě. Nepřesáhnout však hodnotu 5000 kJ znemožňuje jakékoli doporučení na zvýšení pohybové aktivity (která je při hubnutí žádoucí), navíc je velice náročné, zejména pro laika, sestavit při takto nízké energetické hodnotě dostatečně pestrý jídelníček (navíc, když více než jednu pětinu zabere pivo). Minimum cukru ano, minimum tuku vhodné není. Navíc není možné bez výjimky doporučovat pravidelnou konzumaci alkoholu, a to ani piva ne.

4. Ovocná dieta - Nastartuje trávení, ale dlouho neposlouží

Kdo ji drží: Bára Nesvadbová, Ilona Csáková, Uma Thurman, Victoria Beckham

Co slibuje: Pomocí ovocné diety, podle její délky (2-7 dnů), lze shodit od 2 do 5 kg. Je určena lidem, kteří potřebují rychle redukovat váhu o pár kilogramů.

Při ovocné dietě je dovolené konzumovat pouze ovoce a to ananas, banán, kiwi a hroznové víno. Tyto druhy se musí jíst v přesném pořadí, aby působily správně enzymy, které jsou v nich obsažené. Během diety je nutné pít neslazenou a neperlivou vodu (nejméně dva litry). Kvůli nastartování metabolismu je dobré si vodu občas ochutit citronem. Dále můžete pít bylinkové čaje na očistu organismu. Patří mezi krátkodobé diety, měla by se dodržovat pouze několik dní, maximálně však týden a to kvůli zdravotnímu hledisku.

Nutriční terapeutka Věra Boháčová, Fórum zdravé výživy
Nutriční terapeutka Věra Boháčová, Fórum zdravé výživy
Co na to nutriční terapeutka Věra Boháčová: Pokud bude tuto dietu dodržovat někdo, kdo není nucen současně dodržovat nějaký speciální dietní režim (např. diabetici), pak je možné se několik dní takto stravovat. Velice důležité je současně dodržovat pitný režim. Při hubnutí je však důležité redukovat tuky, což při této týdenní dietě není reálné. Je ale možné použít ji jako dietu „startovací“ a navázat vyváženou redukční dietou. Dieta je naprosto nevhodná k delšímu dodržování z důvodu chybění důležitých látek.

5. Středomořská dieta - Podle odborníků téměř ideální směr

Kdo ji drží: Penélope Cruz, George Clooney, Reese Witherspoon, Audrey Tautou

Co slibuje: Relativně rychlý a především trvalý váhový úbytek až 6 kilo za měsíc

Svými doporučeními se tahle dieta téměř bezvýhradně blíží ideálu zdravé výživy. Zahrnuje vysoký podíl ovoce a zeleniny, ořechy, semínka, bylinky, velké množství vlákniny (chleba, cereálie, luštěniny), vyvážený podíl bílkovin a sacharidů a poměrně velké množství olivového oleje. Ten je obsažen snad v každém z jídel. Obsahuje vícenenasycené mastné kyseliny, které prospívají srdci a cévám. Z masa je doporučována drůbež a ryby, červené maso a mléčné výrobky jen občas. Téměř ke každému jídlu je podáváno obvykle červené víno.

Nutriční terapeutka Věra Boháčová, Fórum zdravé výživy
Nutriční terapeutka Věra Boháčová, Fórum zdravé výživy
Co na to nutriční terapeutka Věra Boháčová: Středomořskou dietu lze jen doporučit – konzumace ryb, kvalitních rostlinných tuků, velkého množství ovoce a zeleniny. Je to dobrý příklad, při jehož dodržování může u mnohých docházet i k redukci tělesné hmotnosti. Jen o jídelníčku to však není. Důležité je zaměřit se také na dostatečnou pohybovou aktivitu a omezení míry stresu.

Přečtěte si i předchozí díly:

Pravda o dietách celebrit: Držet podomácku hladovku, je jako operovat si v obýváku slepé střevo >>

Pravda o dietách celebrit: Uhlovodanová dieta rozhodí metabolismus, javorová ho detoxikuje >>

Autor: Lenka Chvostová, evakk