DIETA 2010: Pět diet, které fungují, ale… | Pro ženy | Blesk.cz

DIETA 2010: Pět diet, které fungují, ale…

19. ledna 2010 | 05:00

Stoprocentně účinnou dietu – to by si snad přál každý, kdo chce shodit. S jídelníčky, stravovacími návyky i neobvyklými hubnoucími teoriemi se roztrhl pytel.

Ale každá metoda má svá pro i proti. Nedělní Blesk pro vás připravil pět diet a poprosil o vyjádření odbornici na výživu Lenku Míčovou.

Při výběru vhodné diety je třeba opatrnosti a je ideální se nejprve poradit s odborníkem. Důležité je, aby byl příjem a výdej energie vyvážený. Při zredukovaném energetickém příjmu hrozí nedostatečný příjem některých živin a také jo-jo efekt.

Zónová dieta

Dieta je založena na poměru sacharidů (40 %), bílkovin (30 %) a tuků (30 %). V běžném jídle je až 60 % sacharidů. Hubne se díky malému množství sacharidů. Tělo si bere energii z tuků a bílkovin. Nesmí se pít kofeinové nápoje a tvrdý alkohol.
Výhody: Člověk se stravuje pravidelně, netrpí hlady. Musí jen dávat pozor na to, co jí.
Nevýhody: Návrat k běžné stravě je provázen jo-jo efektem.

Dieta podle krevních skupin
Teorii vypracoval americký lékař Peter D´Adamo. Tvrdil, že lidé by se měli stravovat podle svých krevních skupin. Lidé s krevní skupinou 0 (jsou to tzv. lovci) by se měli živit hlavně masem. Ti s krevní skupinou A (zemědělci) by měli nejvíc jíst rostlinnou stravu a obilí. Těm z vás, kteří máte skupinu B (kočovníci), bude vyhovovat mléčná strava všeho druhu. Lidé s krevní skupinou AB jsou směsicí kočovníků a zemědělců. Budou dobře snášet rostlinnou a mléčnou stravu.
Výhody: Při této dietě se dá zhubnout, protože člověk musí nad stravou přemýšlet a hlídat si, co jí. Sní tak menší množství než jindy.
Nevýhody: Účinnost diety nebyla nikdy vědecky doložena.

Atkinsonova dieta
Základní složkou jídelníčku jsou bílkoviny a tuky. Sacharidy jsou výrazně omezeny. Zakázány jsou brambory, rýže, kukuřice, bílé pečivo, banán, meloun a med.
Výhody: Při této dietě lze zhubnout. Tělu může chybět vápník a vitaminy. Proto je třeba brát je formou tablet.
Nevýhody: Tělo sacharidy potřebuje, je to hlavní zdroj energie. Málokdo zvládne sacharidy vyloučit z jídelníčku úplně. Když se vrátí k běžné stravě, váha jde nahoru.

Tukožroutská dieta
Základem diety je tukožroutská polévka složená ze zeleniny (cibule, paprika, rajčata, celerová nať, celer, zelí a kostka bujónu). Jí se každý den. Množství je neomezené. K tomu lze konzumovat jeden den ovoce, druhý zeleninu, třetí den obojí. Čtvrtý den se vypije ještě 1 – 2 l nízkotučného zakysaného mléka, pátý den se přidá 300 g vařeného hovězího. Šestý den opět maso a zelenina. Sedmý den je povolena kromě polévky i rýže natural a syrová zelenina.
Výhody:
Dieta neobsahuje skoro žádné sacharidy, minimum bílkovin a tuků. Tělo má dostatek tekutin z polévky. Jde o jednostrannou stravu, kaloricky velmi chudou. Lze dosáhnout váhového úbytku 4 – 8 kg za týden. Dieta je dobrá jako očistná kůra.
Nevýhody: Váhový úbytek není trvalý. Tato dieta se nedá dlouho držet. Ubývá při ní svalová hmota, a ne tuk.

Ananasová dieta
Konzumuje se pouze ananas a z něj vyrobené šťávy. Denně se má sníst až 3 kg ananasu, což je 4200 kJ.
Výhody: K úbytku váhy sice dojde, ale ne na dlouho.
Nevýhody: Dieta je chudá na bílkoviny, tuky, ale i sacharidy. Hrozí nedostatek vitaminů a minerálů. Je to extrémně jednostranná strava. Tělo ztrácí svalovou hmotu, což vede k jo-jo efektu. Velké množství ananasu může také podráždit žaludek.

Sportovní tip
Jogging
( rychlost 8 – 9 km/hod)
Výdej energie: 2200 kJ za hodinu
Je to jeden z nejlepších způsobů, jak spálit tuk a zároveň vytrénovat kardiovaskulární systém. „Začněte pomalu a vyzkoušejte, co vydržíte. Na začátku můžete kombinovat jogging s rychlou chůzí,“ radí trenérka Jitka Košínová.
+rychlé spálení tuků, báječný pocit
zatěžuje klouby, ne za každého počasí

Autor: Zuzana Pšenicová