Doklad o pojištění
Při sjednání zájezdu přes cestovní kanceláře je nejdůležitější mít jistotu, že je kancelář opravdu pojištěna proti úpadku. Cestovní kanceláře jsou povinny klientovi tuto informaci sdělit, nejčastěji je součástí smlouvy o zájezdu. Pokud tomu tak není, můžete si vyžádat certifikát o pojištění a zkontrolovat jeho platnost. „Platnost pojištění je také možné ověřit na webových stránkách ČAP,“ dodává pojišťovací expert Aleš Rothbarth z internetového srovnávače pojištění Klik.cz
Podpojištění CK
V praxi se občas stává, že jsou cestovní kanceláře občas pojištěny na nižší pojistnou částku. To znamená, že část kanceláře je nepojištěna. „Tohle pro klienty teoreticky neznamená problém. Podle ČAP je totiž pojišťovna, u které je cestovní kancelář pojištěna, povinna vyplatit pojistné plnění ve výši 100 % z ceny zájezdu,“ říká Rothbarth.
Možné scénáře úpadku
A přestože se stále jedná o komplikaci, nejlepším scénářem pro poškozeného klienta, je to, když pojišťovna ohlásí úpadek ještě před uskutečněním daného zájezdu. V takovém případě se stačí přihlásit o peníze, které jste CK vyplatili. Ať už se jednalo o zálohu nebo o plnou výši zájezdu. Na oznámení této skutečnosti máte 6 měsíců.
Daleko větším problémem je případ, kdy je úpadek oznámen v průběhu vaší dovolené. Stát se může hned několik scénářů. V tom nejlepším případě se cestovní kancelář postará o to, abyste se vrátili zpět domů podle původního plánu. Daleko častěji se ale stává, že se o tyto záležitosti musí postarat pojišťovna, u které je CK pojištěna. „Pokud se něco takového stane, prvním kontaktem by měl být váš delegát. Poté se doporučuji obrátit na asistenční službu pojišťovny, ať už individuálně nebo jako celá skupina. Asistenční služba poté zařídí vše potřebné, včetně náhradního ubytování, dopravy, jídla atd,“ dodává Rothbarth.
Buďte připraveni
Pro všechny případy je také vhodné míst sjednané své vlastní cestovní pojištění, které můžete využít při jakýchkoli dalších komplikacích. Například v situaci, kdy potřebujete zprostředkovat finanční pomoc.
Zároveň se nemusíte obávat zbytečné byrokracie. Komunikace o kompenzacích a účastnících zájezdu probíhá zejména mezi pojišťovnou a cestovní kanceláří. V každém případě však u sebe kromě dokladů mějte smlouvu o zájezdu a telefonní číslo asistenční linky pojišťovny, u které je kancelář pojištěna.