Vést rodinné účetnictví musí snad každá žena. Co na tom, že o ekonomii a právních předpisech nemáte ani potuchu. Pokud například dodavatel plynu špatně zaeviduje vaši platbu, je na vás, abyste dokázala, že jste ji včas uhradila. Pomůžeme vám zorientovat se ve lhůtách, po které po vás dodavatel služeb může chtít doklad o zaplacení. "Většinu vyúčtování lze reklamovat pouze do dvou měsíců od obdržení, ale doporučujeme spotřebitelům uchovávat zejména bankovní výpisy a vyúčtování služeb po dobu tří let. Pokud totiž v této době vznikne nějaký spor - např. že nebyla částka zaplacena - můžete velice snadno vše doložit," říká Martin Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů. Jeho slova potvrzuje i tisková mluvčí ČEZ Eva Nováková, "Nemá smysl nechávat si účtenky od zaplacení dvacet let, svým zákazníkům doporučujeme, aby schovávaly doklady o zaplacení tři roky."
Promlčecí lhůta
Ze zákona je daná doba, po které už na vás nikdo nic nemůže vymáhat, tři roky. Začíná plynout ode dne splatnosti například faktury. Důležité u promlčecí lhůty není ani to, jestli jste během této doby dostávala upomínky o nezaplacení. Pokud jste tři roky dokázala i přes upomínky neplatit a dodavatel nebo poskytovatel služeb na vás nepodal u soudu žalobu, dá se mluvit o promlčené pohledávce. Ovšem neplatí to vždycky. Například dlužné pojistné se promlčuje až za pět let ode dne splatnosti.
Reklamace
Účtenky a paragony je potřeba si schovávat po dobu záruky výrobku nebo služby. U nás je státem stanovená doba u spotřebního zboží dva roky, ale někteří výrobci ji jako bonus prodloužili až na tři roky. Během této doby můžete zboží reklamovat, ale jen s dokladem o jeho zaplacení v ruce. Nikdo po vás naopak nemůže chtít, abyste si od každého výrobku schovávala krabici, reklamace musí být uznána i bez originálního obalu.
Výpisy z účtu
Banky v zásadě nechávají na vás, jak dlouho své výpisy uchováte, ale obecně doporučují schovávat je alespoň jeden až tři roky. Banky jsou schopné na požádání dohledat výpisy až deset let zpětně. Pokud využíváte internetového bankovnictví, možnost nahlédnout do jejich historie má každá banka jiné. Například ČSOB umožňuje nahlédnout až sedmnáct výpisů zpětně (záleží tedy na tom, zda máte měsíční nebo čtvrtletní výpisy), Česká spořitelna umožňuje klientovi přístup k historii za posledních třináct měsíců.