Jezte ovoce a zeleninu 5x denně podle pravidel zdravého stravování!

13. března 2013 | 14:00

Výživoví odborníci ze Světové zdravotnické organizace doporučují sníst denně alespoň 200 g ovoce a 400 g zeleniny. Víte proč je to důležité a jaké všechny výhody vám může přinést?

Blahodárná vláknina

Jednou z nejvýznamnějších složek ovoce a zeleniny je totiž vláknina. Výhodou je obsah vlákniny jak nerozpustné, tak i rozpustné. Vláknina pomáhá snižovat hladinu cholesterolu a tím riziko aterosklerózy, tedy IM, ischemické choroby srdce.

Snižuje glykemický index stravy, tedy snižuje hladinu glykemie. Má význam především u diabetiků a osob s nadváhou a zvyšuje objem stravy, tím zvyšuje pocit nasycení, to má opět význam hlavně u osob redukující váhu a mnoho dalšího!

Jedna velká porce je prostě špatně
Pokud myslíte na to, že jíst pětkrát denně ovoce a zeleninu není potřeba a stačí si dát k obědu či večeři zeleninový salát, smýšlíte špatně!

„Zvláště u vitamínů rozpustných ve vodě, jako je například vitamín C nebo vitamíny skupiny B, dojde při nadbytku k vyloučení těla bez užitku. Například u vitamínu C z přirozených zdrojů, jako je ovoce a zelenina, umí naše tělo vstřebat přibližně 50-70 mg vitamínu C, zbytek naše tělo vyloučí. Právě u těchto vitamínů má pro nás mnohem větší význam přijímat je v menších dávkách rovnoměrně rozdělených do celého dne“ vysvětluje výživová specialistka společnosti STOB Nikola Hanyšová.

Švestky jsou oblíbeným ovocem. České sady však napadá nemoc šarka, která sladké plody ničí.

10 tipů, jak pravidelně jíst ovoce a zeleninu během dne
Pamatujte tedy na to, že jíst ovoce a zeleninu v menších porcích, zato víckrát denně je pro tělo mnohem přínosnější. A pokud vás trápí obavy, že na pět zmiňovaných porcí prostě zapomenete, máme pro vás pár tipů, jak si s touto konzumací poradit.

1. Oblibte si číslo 5, napište si je na kus papíru a vystavte si je někam na oči

2. Nezaměřujte se pouze na syrovou zeleninu a ovoce – kombinujte je s ovocnými a zeleninovými šťávami. Využijte pestrou škálu výběru zeleniny a ovoce, čímž si zajistíte větší spektrum nejen vitamínů, antioxidantů a minerálních látek, ale také chutí, díky kterým si určitě najdete Vaši oblíbenou dávku ovoce či zeleniny

Jahody

3. Vybírejte si zeleninu a ovoce podle barev oblečení, aby se vám hodila k outfitu a považujte ji za doplňky (existuje totiž opravdu pestrá škála barev ovoce a zeleniny)

4. Na pracovní porady, školení nebo třeba procházky se vybavte zeleninovou či ovocnou šťávou (podpoříte tak i svůj pitný režim)

5. Svačte – dopřávejte si mezi hlavními jídly porce ovoce a zeleniny

6. Každé hlavní jídlo doprovázejte zeleninou a to bez ohledu na to, v jakém je stavu – tedy syrovou, dušenou či vařenou

7. Doma nebo na pracovním stole mějte vždy ovoce a zeleninu na očích, abyste měli možnost, kdykoli vás přepadne chuť na něco dobrého, ovoce a zeleninu po ruce

8. Inspirujte se novými recepty, v nichž jsou složkou ovoce a zelenina, případně hledejte recepty, ve kterých je hlavní složkou zeleninová šťáva

9. Vyměňte čokoládové tyčinky za zeleninové a ovocné šťávy v praktických uzavíratelných obalech, které můžete dát do pracovní kabelky či aktovky

10. Buďte ráno fresh – začněte den snídaní doplněnou o ovoce či zeleninu, případně si dejte 150 – 200 ml sklenici ovocné nebo zeleninové šťávy, začnete totiž den s větší svěžestí

Zatočte s nevzhlednými "pneumatikami"

Autor: Eva Dvořáková
Diskuse ke článku
.
1080p 720p 360p
DesktopMobile