Neděle 23. ledna 2022
Svátek slaví Zdeněk, zítra Milena
Zataženo, déšť se sněhem 2°C

Jak se příště vyhnout stresu o svátcích? Máme pro vás osvědčené tipy!

6. ledna 2022 | 06:00

Závěrem roku vždy přicházejí svátky klidu a míru. Ovšem realita je taková, že se občas spíše podobají maratonu nebo štafetovému běhu, kdy jezdíme od jedněch příbuzných ke druhým, případně si oni předávají kliku u nás. Odpočinku si pak především ženy moc neužijí. Jak tedy příště vše zkoordinovat, abychom se z toho nezbláznili, neopakovali stejné chyby a opravdu si užili rodinnou pohodu?

Určitě to všichni znáte, objet minimálně babičky a dědečky není žádná legrace, protože se všude musíte alespoň chvilku zdržet, odmítat dobroty, které vám podstrojují, je zbytečné, a mnohdy se musíte obrnit i trpělivostí a vyslechnout si „tradiční“ otázky a poznámky týkající se vašeho života. Když je všechny pozvete k sobě domů, tak si také příliš nepomůžete, naopak budete možná ještě ve větším stresu, protože přesně víte, že například tchýně bude upozorňovat, co všechno děláte špatně.

Pozor na neřesti ze stresu

Výsledkem tohoto tlaku bývá, že člověk podléhá snadněji různých neřestem. Nejčastěji sáhneme po skleničce, protože přece o svátcích se to může. Jenže ouha, z jedné sklenky je jich hned několik a problém je na světě. Navíc přemíra alkoholu rozvazuje jazyk a lidé pak řeknou věci, které už se těžko berou zpět. Nemusí z vás být hned abstinent, ale pokud už cítíte, jak je toho na vás moc, raději si najděte klidný koutek a na chvíli se takzvaně zašijte třeba s meduňkovým čajem. Ten totiž zklidňuje a navozuje pocit pohody.

Testy osobnosti: Enneagram • VIDEO: Videohub

Dalším zlozvykem, k němuž se lidé uchylují, je kouření. Zbavit se této neřesti bývá těžké, i když to někteří z nás zkoušeli už opakovaně. Pokud s cigaretami opravdu neumíte skoncovat, sáhněte alespoň po méně rizikové alternativě. Takovým řešením může být například zařízení IQOS. Při jeho používání nevzniká žádný kouř ani zápach, ale jen aerosol. Ano, obsahuje sice návykový nikotin, ale ten není hlavní příčinou nemocí z kouření.

Třetím takovým ne zrovna zdravým zvykem je zajídání stresu, k čemuž opět svátky docela svádí. Samozřejmě, dopřejte si dobroty, které přes rok na jídelníčku většinou nemáte, ale i zde platí staré známé – všeho s mírou. Takže po vydatném obědě si zajděte na procházku, pohyb na čerstvém vzduchu prospěje nejen vaší fyzičce, ale pročistíte si i hlavu a budete schopni lépe čelit další dávce rodinného veselí.

Ožehavá téma vezměte obloukem

Snažte se vyvarovat ožehavých témat, k nimž patří politika či výchova dětí a v dnešní době i covidová problematika. Jestli například víte, že určitě přijde otázka, kdy už se konečně vezmete, připravte si bezpečné únikové téma a přehoďte na něj zavčasu výhybku.

Pak zde máme ještě dva takové extrémy. Patříte-li ke skupině těch, co vánoční svátky maximálně prožívají a mají pocit, že vše musí být dokonalé, šlápněte trochu na brzdu. Každý vaše nadšení sdílet nemusí. V případě, že tvrdošíjně trváte na všech možných tradicích, ale děti z toho až tak radostí neskáčou, nabouráte si celou vánoční pohodu už tím, že se pohádáte. Hledejte raději kompromis, ať si každý vybere třeba jeden zvyk a od ostatních upusťte. Alespoň pro tentokrát, příští rok může být vše jinak, třeba jim to začne chybět.

Protipólem milovníků svátků jsou ti, kteří by toto období nejraději z nějakého důvodu přeskočili. Někomu se to i daří, jiní se více či méně nutí, aby se na všechny usmívali a doma chystali vánoční atmosféru. Netlačte na sebe, jedete-li za příbuznými, dostanete dávku vánočního veselí tak akorát, ale doma už si můžete dělat, co chcete.

Autor: REDAKCE