Středa 20. října 2021
Svátek slaví Vendelín, zítra Brigita
Oblačno 14°C

Teď už nezapomenete! Vyzkoušejte 12 skvělých triků pro lepší paměť

  • paměť
    2. října 2021 | 06:00

    Stává se vám, že si večer nemůžete vzpomenout na to, co jste obědvala? Nemusíte rozhodně propadat panice.

    Snad každému se občas stane, že jde do kuchyně s jasným cílem, ale cestou zapomene, co to vlastně bylo. Nakupovat chodíme se seznamem, abychom na něco nezapomněli, a bez upozornění v mobilu nevíme, v kolik máme schůzku. Jenže mozek bychom měli trénovat.

     

  • Zredukujte stres

    Šibeniční termíny, nekonečné diskuse a rozčilování udržují naše podvědomí v neustálém napětí. Špatné jsou také neustálé pocity strachu, které mohou celou paměť radikálně zhoršovat. Proto zařaďte raději zpátečku. Pomoct by vám mohly řízené dýchání, meditace a jóga.

  • Dostatečně spěte

    Lidé, kteří v noci špatně spí, mají tendenci zapomínat víc než ti s hlubokým a zdravým spánkem. Ale ruce pryč od prášků na spaní!

  • Přestaňte kouřit

    Kdo ve věku mezi 40 a 60 lety vykouří denně více než dvě krabičky cigaret, násobí svoje riziko onemocnění demencí dokonce dvakrát.

  • Alkohol s mírou

    Nadměrnou konzumací alkoholu trpí nejen játra, ale alkohol poškozuje také krátkodobou paměť. Trvalé a pravidelné pití škodí i dlouhodobé paměti, nervové buňky odumírají a celková výkonnost paměti klesá. Postiženy jsou dokonce i prostorová orientace, řečové dovednosti a pocity.

  • Jezte chytře

    Také správnou výživou můžete svou paměť podpořit. Mozek potřebuje pro koncentraci a vzpomínání si mnoho energie, proto jsou pro něj nutné komplexní sacharidy. A ty najdete v celozrnném pečivu, ovesných vločkách, ovoci a zelenině. Obzvlášť důležitý je také dostatek tekutin, aby tělo a hlava byly dostatečně zásobeny kyslíkem. Doporučeny jsou dva až tři litry vody nebo neslazeného čaje denně. Pro mozek jsou nepostradatelné i další látky – třeba lecitin, zdroje jsou ginkgo biloba nebo česnek. Z minerálů a stopových prvků pak potřebujeme zejména hořčík, který ovlivňuje výměnu energie v nervových buňkách, zlepšuje paměť a myšlení. Najdeme ho v rybách, rozinkách, v sušeném ovoci či kakau.

  • Hýbejte se

    Pravidelný pohyb je zdravý nejen pro tělo, ale i pro mozek. Studie potvrzují, že sport zlepšuje schopnost koncentrace i paměť, ale dokáže předcházet také demenci. Nejvhodnější jsou běh, chůze nebo plavání.

  • Změňte písmo

    Na první pohled se může zdát, že jde o naprostou banalitu, avšak změna písma dokáže hotové zázraky. Proměňte text ve Wordu do kurzivy nebo zmenšete internetový prohlížeč. Díky tomu bude text náročnější na čtení a vy svůj mozek budete více namáhat.

  • Zkuste něco nového

    Ať už jde o kurz vaření nebo třeba o výuku cizího jazyka, nikdy nešlápnete vedle. Odborníci se ale shodují, že pro náš mozek je nejlepším životabudičem tanec. Právě během tance musíme přemýšlet nad kroky a zároveň dávat pokyny svým končetinám. Zkuste tedy svého partnera vytáhnout na hodiny společenských tanců nebo se přihlaste do kurzu flamenka – tam partnera nepotřebujete.

  • Čtěte nahlas

    Stejně tak čtení nahlas má důležitý vliv na funkci našeho mozku. Stimuluje jeho klíčové části, což vede k jeho zdravému udržování.

  • Pište rukou

    Zkuste se vrátit do dob, kdy práce na počítači byla sci-fi. Vědci totiž zjistili, že lidé si lépe pamatují věci, které si zapsali rukou, než poznámky v počítači. Pokud si tedy potřebujete urgentně něco zapamatovat, sáhněte po obyčejném papíru a tužce.

  • Nejhorší je nečinnost

    Paměť, pokud není adekvátně stimulována, „zleniví“ a pak samozřejmě mnohem hůře funguje. Ostatně jako kterýkoli jiný orgán nebo sval v těle. Proto se snažte být aktivní, plánujte si na každý den nějakou činnost, poznávejte nová místa, nové lidi, choďte za kulturou, zajímejte se o dění kolem sebe, čtěte noviny, luštěte křížovky nebo sudoku.

  • Duševní únava

     

    Pokud máte pocit duševní únavy, pocit, že vám „to nemyslí“, zajděte si na procházku, zdřímněte si nebo se věnujte nějaké odlišné činnosti. Pak se vraťte k té původní a uvidíte, že vám půjde mnohem lépe.

    Další zajímavé články naleznete v novém čísle Blesku pro ženy. Seženete ho na stáncích nebo si ho můžete v tištěné či elektronické podobě objednat v našem iKiosku ZDE >>>

    Na co se můžete těšit v novém čísle Blesk pro ženy? • VIDEO: ABL

Autor: Jindra Pelikánová
Diskuse ke článku
.