Středa 23. září 2020
Svátek slaví Berta, zítra Jaromír
Oblačno, déšť 22°C

8 dietních omylů

28. prosince 2006 | 11:00

Dáte si 5 až 6 tisíc kilojoulů denně? Hubnete! "Zbaštíte" 25-30 tisíc kilojoulů denně? Tloustnete!

Light jogurt, sklenička stoprocentního džusu, tyčinka na hubnutí nebo hrst oříšků. Myslíte si, že po kombinaci těchto potravin zhubnete? Tak to se pletete, nemusí tomu tak být vždy. Přinášíme některé z největších "dietářských" omylů a také rady, jak se jich vyvarovat.


1. Piji jen džusy Stoprocentní a nepřislazované džusy jsou pro spoustu lidí zdravé víc než cokoli jiného. Ale pozor! Litr obsahuje téměř 2000 kilojoulů, což je skoro tolik jako obávaná cola. Energie z krabice takového nápoje je stejná jako z půllitru černého piva. Džusy sice obsahují vlákninu, ale také spoustu ovocného cukru, který po krátké době zvyšuje pocit hladu. "Je ale potřeba si zároveň uvědomit, že při redukční dietě nezáleží pouze na energetické hodnotě potravin a nápojů, ale také na jejich složení. Jestliže takto srovnáváme, sluší se zmínit, že např. 100% džus je při redukční dietě lepším výběrem než alkohol," dodává nutriční terapeutka Věra Králová. 2. Po oříškách se netloustne Ořechy obsahují důležité nenasycené mastné kyseliny, vápník a stopové prvky. Hodně vápníku bývá v mandlích, proto by je měli jíst lidé, kteří se řadí mezi vegany (nejedí maso, mléčné výrobky a vejce). Jenže ořechy jsou zároveň energeticky bohaté. Deset deka oříšků má 2 až 3 tisíce kilojoulů. Pro srovnání: stejnou energii dodá velký vepřový řízek. "Oříšky s řízkem můžeme srovnat ale pouze energetickou hodnotou, výživové hodnoty jsou pak velice odlišné," varuje Věra Králová. "Zatímco ořechy jsou dobrým zdrojem nenasycených mastných kyselin, které je tělu třeba dodávat, řízek obsahuje často velké procento kyselin nasycených, které podporují zvyšování cholesterolu. Pokud se podařilo při přípravě řízku přepálit tuk, bude obsahovat navíc i škodlivé transmastné kyseliny." 3. Chci zhubnout: držím hladovku Nejlépe se hubne, když necítíte hlad. Jistě, pokud člověk omezí denní příjem na dva rohlíky a jablko, asi zhubne. Ale za cenu toho, že bude unavený, práce mu půjde pomaleji od ruky a bude mu chybět spousta živin. Jíst bychom měli několikrát denně malé porce, ideální je doplnit tři hlavní jídla jednou až dvěma svačinami. Při hladovění navíc organismus funguje "na úsporný režim", takže i při malých dávkách jídla se snaží co nejvíce energie uložit "na horší časy". Návrat k běžné stravě pak znamená tolik známý jo-jo efekt. 4. Chci zhubnout: nesnídám! Nesnídat se nevyplácí! Snídaně by měla být vyvážená, měla by obsahovat zhruba 20 procent denního energetického příjmu. Dejte si hlavně hodně tekutin (neslazený čaj, ovocná šťáva, voda), celozrnné pečivo, mléčné výrobky a zeleninu či ovoce. Součástí může být i tuk. Výhodou jsou nízkotučné rostlinné, jejichž množství tuku se pohybuje od 25 do 80 procent (pro srovnání, máslo obsahuje tuku více než 80 procent). Samozřejmě si klidně dejte na chleba šunku. Člověk, který nesnídá, dohání chybějící energii konzumací většího množství jídla v druhé polovině dne, tehdy už ji však nespotřebuje a ukládá se mu v podobě tukových zásob. 5. Light potraviny jsou dietní Řada sladkostí, které se tváří jako light či bez cukru, není o nic méně kalorická než klasické sladkosti. Obchod s hubnutím jde ještě dále - nabízí "tyčinky na hubnutí". Pro srovnání: na 100 g hmotnosti výrobku u klasických sladkostí a mnohých tyčinek na hubnutí zjistíme, že mají podobné složení. Tyčinky obsahují jen trochu méně energie, protože mají méně tuku. Zasytí na krátkou chvíli a poté se ozve velký hlad. Ve stejné energetické hodnotě můžete sníst například 150gramový kuřecí steak nebo 150 g sýra cottage. Máte-li nezvladatelnou chuť na sladké, zvolte raději pár čtverečků kvalitní čokolády, nejlépe hořké. O vhodnosti tyčinek na hubnutí je tedy dobré se poradit s odborníkem. 6. Nízkotučné brambůrky rozhodně nevadí Nálepka "nízkotučné" se nyní objevila i na výrobcích, kde by to člověk nečekal: v obchodech jsou nízkotučné bramborové lupínky či sušenky. Jenže v těch je často místo tuku o to více cukrů. Sušenky s nižším obsahem tuku mají např. místo 2000 kJ třeba 1700 kJ; rozdíl je tedy zanedbatelný. Bohužel mnoho lidí ve víře, že jedí zdravěji, sní lehkých sušenek daleko větší množství než by snědli běžných sladkostí. Pak se diví, že tloustnou. Nízkotučné chipsy nemají o moc nižší energetickou hodnotu než chipsy obyčejné. Ovšem množství tuku je v nich několikanásobně nižší. I tak se ale jejich energetická hodnota vyrovná hamburgeru s hranolkami nebo sedmi jogurtům. Jíst tedy mimo svůj jídelníček chipsy, byť nízkotučné, znamená výrazné navýšení příjmu energie. 7. Snídám cornflakes: hubnu Srovnávat cornflakes s bramborovou polévkou není nejlepší, nicméně informace, že mají tato dvě jídla stejnou energetickou hodnotu, je velice zajímavá! Věra Králová poznamenává, že lupínky si musíme velice dobře vybírat, jinak místo hubnutí budeme tloustnout. "Ne všechny lupínky mají vhodné složení pro redukční dietu - mnohdy obsahují velké množství cukru, které zvyšuje jejich energetickou hodnotu a také glykemický index. Tudíž nás takové lupínky zasytí pouze nakrátko. Vhodnou alternativou jsou např. ovesné vločky smíchané s ovocem a jogurtem." 8. Nejím tuky: budu zdravý Podle odborníků na výživu mají tuky tvořit maximálně 30 až 35 procent celkového energetického příjmu. V případě redukční diety se tuk omezuje, chybou by ale bylo z jídelníčku ho zcela vyloučit. Měli bychom vzít opět tuky na milost, ale dobře si mezi nimi vybírat. Lidské tělo je totiž potřebuje. Vyhazovat kůži z kuřete je jedna věc, jíst jen nízkotučné výrobky a nepoužívat při vaření tuk zase druhá. Zatímco to první je rozumné chování, protože v kůži je velké množství cholesterolu, úplné odmítání tuků je nerozumným hazardem. Když v potravě tuky chybějí úplně, tělo nemůže dobře využívat důležité vitaminy A, D, E a K. Dopřejte si proto tuky vyrobené z rostlinných olejů a tuků z rybího masa, omezte ty živočišné z tučného červeného masa, smetanových mléčných výrobků a máslo.
Na toto pozor! 1 litr džusu = 1 černá jedenáctka 10 dkg oříšků = 1 velký vepřový řízek 1 tyčinka na hubnutí (cca 700 kJ) = 150 kuřecího steaku nebo 150 g sýra cottage balíček nízkotučných chipsů (1600 kJ) = 1 hamburger s malou porcí hranolků nebo 7 nízkotučných jogurtů miska corn flakes s mlékem (30 g + 1/4 l mléka) = 2 porce bramborové polévky

Související články