Čtvrtek 1. říjen 2020
Svátek slaví Igor, zítra Olívie
Oblačno, déšť 15°C

Pokořte stres

4. prosince 2006 | 10:00

Je dokázáno, že stres ničí vaše cenné zdraví. Staňte se optimistkou a budete žít mnohem déle

Už je to tady - blíží se vánoční svátky a kromě pracovního stresu jste nervózní i z toho, kde seženete všechny dárky, kolik stihnete napéct druhů cukroví apod. Pozor na to! Docela obyčejný stres vás může dostat pořádně do kolen.Určitě poznáte, že nad vámi vítězí stres.Nestresujte se při vánočních nákupech. Jedinou obranou proti stresu je - nedat se! Stres sice patří k životu, někdo ho dokonce ke své práci potřebuje, ale všeho moc škodí. Když budete cítit, že už jste pod příliš silným tlakem, zvolněte. Přece není nic důležitějšího než zdraví. Práce počká a váš byt se prostě nemusí přímo blýskat. A co na tom, že budete mít jen pět druhů cukroví namísto obvyklých deseti? Co dokáže stres Každý člověk má určitý pud sebezáchovy a ten se snaží uplatnit i v případě, kdy ho začne stres ovlivňovat víc, než je zdrávo. Ale ne vždy se povede mít situaci pod kontrolou. Řešením je vyhýbat se stresovým situacím, nebo se uvolnit sportem. Ale mnoho lidí sáhne v takovém případě po alkoholu a situaci nezvládne. "Pokud stres převáží, člověk se po delší době dostane do krize. Hrozí mu fyzické zhroucení, počátek úzkostných stavů nebo depresí, které mohou vyústit i v sebevraždu," zdůrazňuje psycholožka Jana Mynářová. Nejde jen o psychiku Odborníci varují, že riziko srdečních onemocnění u zaměstnaných žen zvyšuje právě dlouhodobý stres v zaměstnání v kombinaci se stresovým prostředím v rodině a manželskými neshodami. Vystresovaný člověk má mnohem nižší obranyschopnost a je víc náchylný k infekcím a jiným chorobám. "Tělo bojuje například na psychické úrovni s každodenním strachem z nadřízeného a už mu nezbývá energie na to čelit náporu chřipkové epidemie," vysvětluje psycholožka. A jak poznáte, kdy už je zle? Jakmile ucítíte silné bušení srdce, sucho v ústech, bude se vám špatně dýchat, potíte se, bude vás bolet hlava, budete podrážděná a nevyspalá, nečekejte na nic a navštivte lékaře. Jak zvládnout stres Stres patří k životu. Důležité je naučit se žít s ním tak, aby vás neničil. Abyste ovládala vy jeho a ne on vás. V první řadě je důležité odhalit, co vás nejvíc stresuje, a vzápětí najít způsob, jak zátěžovou situaci zvládat. Samozřejmostí musí být zdravý životní styl, dostatek spánku a pohybu. Stres může mít i pozitivní účinek "Během stresové situace se v těle uvolňuje adrenalin, což u člověka vyvolává stavy štěstí. Právě proto se v posledních letech tolik lidí stává milovníky adrenalinových sportů," říká Jana Mynářová. Buďte optimistka Lidé s pozitivním postojem k životu zvládají zátěžové situace lépe. Optimisté jsou méně vystavení stresu a šetří tak obranné síly svého organismu. Zřejmě jim pomáhá i to, že pozitivně naladění lidé se zpravidla i zdravěji stravují - nekouří, konzumují méně tuku a dávají přednost pestré stravě bohaté na zeleninu. Pesimisté naopak mají sklony připisovat zdravému životnímu stylu jen malý význam. Je to smutné, ale pravdivé: pesimisté jsou méně odolní vůči chorobám všeho druhu.


Výhody pozitivního postoje: * optimisté se zřídkakdy ocitnou v depresi * jejich imunitní systém vydrží větší zátěž * optimisté se při zdravotních problémech rychleji vydají k lékaři
Které potraviny vyvolávají v těle stres: * Salámy - obsahují histaminy, které rozšiřují cévní stěnu, což způsobuje klesání krevního tlaku až mdloby, tyto látky mohou být také příčinou bolestí hlavy. Kromě salámů jsou histaminy obsažené i v tuňáku, šunce, kyselém zelí, červeném víně a v tvrdém sýru. * Žvýkačka - nevěřte tomu, že žvýkání má uklidňující účinky. Vědci zjistili, že může způsobit červené skvrny na tváři a bušení srdce - je to skutečně srovnatelné s příznaky před těžkou zkouškou. Příčinou je konzervační látka - kyselina benzoová, označovaná jako E 210. Pokud ji tělo přijímá ve větším množství, vyvolává to stav výjimečného stresu, který působí na nervovou soustavu jako enormní zátěž. Je dobré vědět, že vysoká dávka kyseliny benzoové se mimo jiné nachází i v nakládaných okurkách, majonéze, rybích konzervách a v hotových marinádách. *Citrusy - obsahují velké množství vitaminu C a posilují imunitní systém - ale jen tehdy, když je jíte ve vhodný čas. Večer se jejich účinek obrátí! Vinu na tom nese vysoký obsah kyseliny, který organismus večer nedokáže zpracovat, a proto je ve stresu. * Kolové nápoje - kromě toho, že coca-cola obsahuje kofein, se v tomto osvěžujícím nápoji nacházejí i fosfáty, které dokáží s nervy pěkně zatočit. Které potraviny naopak dokáží proti stresu bojovat: * Hrášek, zelené fazolky, libové maso a vejce obsahují látku tyrosin, díky které budete znovu čilá a veselá. * Ananas, banány a oříšky dodávají do těla látku tryptofan, která uklidňuje nervy. * Hlávkový salát, špenát, kapusta a brokolice obsahují mnoho chlorofylu. Listová zeleň působí antioxidačně a neutralizuje volné radikály, které vznikají při stresu. * Mléko, mléčné výrobky a čočka obsahují důležitý minerál pro nervy - hořčík. Nejčastější nemoci ze stresu: * ateroskleróza * infarkt myokardu * vysoký krevní tlak * žaludeční vředy * sexuální poruchy * neurózy

Související články