Čtvrtek 24. září 2020
Svátek slaví Jaromír, zítra Zlata
Oblačno, déšť 22°C

Cvičte, sportujte!

26. června 2006 | 10:00

Na vážnější problémy se zády si zaděláváme už v dětství. Nevěříte? Čtěte náš článek

"Narovnej se!" "Seď rovně!" To jsou věty, které slýchá od rodičů asi každé dítě. A přesto je každé bere na lehkou váhu. Špatné držení těla se ovšem projeví vážnými problémy v dospělosti. Zdravotním potížím způsobeným z nedostatku pohybu musí u dětí zabránit jejich rodiče - až děti vyrostou, určitě to ocení. Dnešní školáci tráví denně několik hodin nehybně ve školních lavicích, odpoledne u počítače. Dvě hodiny týdně tělocviku ve škole to nezachrání, proto by rodiče měli své ratolesti přihlásit do sportovního oddílu a dbát na dostatek pravidelného pohybu alespoň ve volném čase. Nejlepší je sportování s celou rodinou, nedělní vyjížďka na kolech rozhodně prospěje všem jejím členům. Lidé, kteří bydlí ve městech, to mají s pohybem trochu složitější, ale nikoliv nemožné. Takže věty typu: "V našem bydlišti se nedá nic podnikat," jsou pouhými výmluvami. "Moderní životní styl tak zapříčiňuje, že pediatři a rehabilitační lékaři u dětí často zjišťují vadné držení těla, většinou spojené se svalovou dysbalancí. Už v dětství je tak mnohdy "zaděláno" na bolesti zad, které se projeví až v dospělosti," upozorňuje MUDr. Ivan Hadraba. Jak správně sedět Lidské tělo není stvořené k sezení, proto hraje židle při vzniku chronických bolestí zad klíčovou roli. Většina lidí prosedí v práci mnoho hodin a dost často v naprosto nevhodné poloze. Ale není důležité jen to, na čem člověk sedí. Význam má také skutečnost, jak má přizpůsobenou desku stolu, kde přesně je umístěný počítač, případně jak člověk při práci sedí. Všechny tyto významné okolnosti platí i pro děti, u nich je navíc ještě důležité, aby se nábytek dal přizpůsobovat jejich růstu. Židle pro dítě i dospělého by měla mít: výškově nastavitelný sedák unastavitelný sklon sedáku unastavitelnou výšku opěradla Na krční páteř působí také to, zda píšete na počítači dvěma prsty nebo všemi deseti. Pokud skutečně prosedíte celý den, dbejte na pravidelné protažení a cvičení. Rizikové faktory pro vznik bolestí zad: * nedostatek pohybu * dědičnost * vrozené vady * špatné držení těla * sedavé zaměstnání * úrazy * nadváha * jednostranná sportovní zátěž * špatná matrace na spaní * průvan a klimatizace * stres


ZACVIČTE SI S NÁMI MALOU GYMNASTIKU 1. Sbohem, křivá záda Vypněte hruď, spojte ruce za zády a tlačte je dolů. Za pár sekund si uvolníte horní část těla a můžete pokračovat v práci. 2. Buďte flexibilní Abyste dokázala zůstat v plném pracovním nasazení, je třeba procvičit si i hlavu. Pravou rukou se chyťte za levým uchem a táhněte hlavu směrem doprava (ruka tlačí na hlavu, hlava naopak proti ruce). Cvik opakujte i na druhou stranu. 3. Otáčecí židlička Posaďte se na židli a střídavě se otáčejte vpravo a vlevo. Nohy zůstávají pevně na zemi. Procvičíte si tak nejen záda, ale i pas. 4. Malá přestávka Předpažte pravou ruku dlaní nahoru. Druhou rukou si chyťte prsty pravé ruky a jemně je tlačte směrem k tělu (paže je propnutá). Protáhnete si tak vnitřní stranu předloktí. 5. Zdravé nohy Chyťte se zezadu opěradla židle a střídavě přešlapujte na špičkách. Tímto cvičením si rozproudíte krev v nohách.

Související články